Gå till innehåll

Bästa chipssorten?


Myssion

Recommended Posts

Någonstans mellan Nigella och Martha Stewart. Någonsin provat btw?

 

jo men det blev ganska mediokert resultat...ska göra om det nån gång.

ett bra recept borde vara rätt sorts potatis fritera 1 (eller 2?) gånger och sedan låta dom rinna av innan man skjutsar in dom i ugnen ganska länge ganska låg värme så får dom torka där för den rätta crunchen.. havsalt /dill och gräslök och gräddfil till såklart.

 

edit: kan tänka mig att det blir bättre om man spolar bort stärkelsen innan man friterar chipsen med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

men som jello nämnde så blir det sjukt mycket jobbigt extraarbete

 

men jösses, hur orkar ni ta er igenom en vanlig dag?? :D Man skakar gräddfilen, häller ut den i en skål, häller i pulvret, vispar om med en gaffel, in med det i kylen eller ät direkt. Superjobbigt!!

 

att rulla köttbullar kan jag hålla med om är lite klöddigt (därför gör jag inte det, men frugan gör det och belöningen är fan värt det) men att göra dipp........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste dessutom samla psykisk energi för att ta sig igenom hela proceduren. Sen måste man också sitta och tänka på chipsen i en kvart (utan att äta, för då slösar man dipp), medan dippen står i kylen. Jag hoppas att vi alla är överens om att man inte med gott samvete kan börja dippa innan minst en kvarts nedkylande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att vi alla är överens om att man inte med gott samvete kan börja dippa innan minst en kvarts nedkylande.

 

Det är ju inte kylan som är grejen (förhoppningsvis är gräddfilen redan nedkyld...) utan konsistensen. Men om man köper gräddfil på tetrapak så kan man skaka den precis så lagom (man skakar den vid örat så att man hör den exakta konsistensen) så att 1) du kan öppna hela ovansidan av förpackningen och släppa ut hela kuben med gräffdil på en gång och 2) kan äta av dippen direkt.

 

Sen går det ju också bra att göra dippen en stund innan man ska äta tjippsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte kylan som är grejen (förhoppningsvis är gräddfilen redan nedkyld...) utan konsistensen. Men om man köper gräddfil på tetrapak så kan man skaka den precis så lagom (man skakar den vid örat så att man hör den exakta konsistensen) så att 1) du kan öppna hela ovansidan av förpackningen och släppa ut hela kuben med gräffdil på en gång och 2) kan äta av dippen direkt.

 

Sen går det ju också bra att göra dippen en stund innan man ska äta tjippsen :)

 

Mjo, konsistensen är grejen såklart.

 

Om du har självdisciplin nog att köpa chips och sen inte gluffsa i dig dem på en gång, så är det bara att gratulera! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste dessutom samla psykisk energi för att ta sig igenom hela proceduren. Sen måste man också sitta och tänka på chipsen i en kvart (utan att äta, för då slösar man dipp), medan dippen står i kylen. Jag hoppas att vi alla är överens om att man inte med gott samvete kan börja dippa innan minst en kvarts nedkylande.

 

1. man skiter SFOBV i att ställa det i kylen

2. slösa dipp??? 3dl dipp räcker till ungefär 140g chips...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Man använder obv chipset som sked. Att tramsa runt med ett litet dopp är omanligt.

Ja, du fick det att låta som att man hinner äta upp så pass stor andel att chipspåsen senare tar slut före dippen. Detta händer endast om påsen är en 40-grammare....och det menade du väl inte? Men nu säger du emot dig själv :S Räcker nog till mindre än 140 kom jag på, max 140...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du fick det att låta som att man hinner äta upp så pass stor andel att chipspåsen senare tar slut före dippen. Detta händer endast om påsen är en 40-grammare....och det menade du väl inte? Men nu säger du emot dig själv :S Räcker nog till mindre än 140 kom jag på, max 140...

 

Oj oj oj! Här lyckades jag gå till attack mot dig trots att vi hela tiden tyckte samma sak! My bad alltihop! :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu säger du emot dig själv :S Räcker nog till mindre än 140 kom jag på, max 140...

 

beror på vilken chipssort och vilken dippsort. med rätt kombination blir 3dl dip lagom till 300g chips, men tar man fel sorter så brukar dippen gå åt fortare. gör inte nödvändigtvis så mycket men kan bli förödande om chipssorten är en sådan som bara gör sig rättvisa till en dip, t.ex. OLWs sourcream & pepper/Grill & pepper eller estrellas sweet and sour chili eller vad de heter.

 

 

har för övrigt 200g estrealla barbecue och en påse cheddarppop som väntar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...