Gå till innehåll

7CS - Höga par mot draghänder


Krissan

Recommended Posts

I all 7CS-litteratur jag har läst (Super System-avsnittet och 42 Lessons in 7 Card Stud av Roy West) så sägs det att man ska höja så mycket som möjligt för att driva ut draghänderna. Andemeningen är att man med ett högt par är favorit mot ett färg- eller stegdrag, men mot flera stycken är man underdog.

 

Men om man har par i ess på tredje gatan - vill man inte då att fyra andra spelare drar efter stegar istället för en? Visst blir man utdragen oftare, men så länge man är över 20% favorit mot fyra andra spelare så tjänar man ju på varje dollar som hamnar i potten?

 

I övrigt efterfrågar jag ett PokerStove-liknande program för 7CS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man har par i ess på tredje gatan - vill man inte då att fyra andra spelare drar efter stegar istället för en? Visst blir man utdragen oftare, men så länge man är över 20% favorit mot fyra andra spelare så tjänar man ju på varje dollar som hamnar i potten?

 

Det är "hästkapplöpningparadoxen". Du har en väldigt jämn häst , par i ess som ska tävla mot ett fält med ojämna hästar, stegdragen. Det är nästan alltid någon ojämn häst som har en kanondag, får in stegen, så den jämna hästen blir förlorare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt efterfrågar jag ett PokerStove-liknande program för 7CS.

Poker Calculator av Janne Raevaara. Den är dessutom den enda oddskalkylatorn som hanterar sökö.

 

Tänk på att 7CS kombinatoriskt är ett väldigt mycket större spel än vad hold'em är så oftast får du nöja dig med Monte Carlo-simulering snarare än exakta beräkningar.

 

Betandet på de tidigare gatorna tjänar du säkert en del på, problemet som uppstår är att du på de sista gatorna väldigt ofta kommer dra dött och ändå känna dig tvungen att betala av och rent allmänt ha väldigt svårt att värdebeta om du spelar mot så många drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Hjort, har gjort lite småtester med det och finner programmet mycket intressant. Det du säger om att betala av när färg/stege träffar har du också rätt i. Check-callen på sjunde i FL är ju obligatorisk om man är uppe mot ett drag som inte har träffat på sjätte.

 

Blev faktiskt förvånad när jag körde lite simuleringar på vanliga situationer, där det visade sig att vissa situationer var mycket jämnare än jag trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev faktiskt förvånad när jag körde lite simuleringar på vanliga situationer, där det visade sig att vissa situationer var mycket jämnare än jag trodde.

Jo, 7CS är ju mycket mer ett utdragningsspel än hold'em.

 

Definitivt. Jag hade underskattat sannolikheten att man drar ut till tvåpar/triss mot ett högt par, när man i själva verket drar efter färg/stege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man har par i ess på tredje gatan - vill man inte då att fyra andra spelare drar efter stegar istället för en? Visst blir man utdragen oftare, men så länge man är över 20% favorit mot fyra andra spelare så tjänar man ju på varje dollar som hamnar i potten?

 

Som sagt, hästparadoxen...

Din chans att vinna mot fyra fi, som alla har 20% chans att fylla sitt 20%-iga drag (efterssom det är den varianten du ställer upp) är 0.8 * 0.8 * 0.8 * 0.8 = 40%, så ja, du är fortfarande pengarfavorit (snittet är ju 20%). Men det är jävligt svårt att vara 80%-ig favorti mot ett drag på tredjegatan, då krävs det i princip en mellanhög triss!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju lösare motståndet blir desto viktigare blir det också att ha en kicker som är suited och/eller connected. Å andra sidan blir det mindre viktigt att handen är väl dold efterssom många kommer ha odds att dra ändå.

 

En hand som (Q :heart: J :spade:) Q :spade: har en klar fördel av att den har en tvåfärg och tvåsteg. Skulle säga att detta är en viktigare distinktion än om paret är dolt eller split på många lösa bord, i vissa fall kanske även viktigare än att kickern är hög.

 

Sedan är det också relativt sett viktigare vid ett löst bord att dina kort är live. På sätt och vis är ju i någon mening även ett högt par en draghand som drar till tvåpar, triss eller kåk.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...