pagelius Postad 22 Maj , 2005 Rapport Postad 22 Maj , 2005 Hej, jag spelade en liveturnering häromdagen med inköp på 300 kr och relativt duktigt motstånd. Finalbordet hade precis börjat (9 spelare) med en averagestack på ca 20000 medan jag hade 12000, fyra platser fick pris. Spelet är väldigt passivt, antingen vinner någon av småstackarna potten genom att gå all in eller så passar någon av de väldigt stora på att sno blindsen (800/1600 vid tillfället). Jag sitter UTG, och hittar AQo. Detta är en hand alldeles för bra för att kasta och jag bestämmer mig för att bara höja till 4000 trots att jag "bara" har 7,5BB kvar. Detta har oftast räckt för att alla andra ska folda. Alla foldar fram till BB som sätter mig all in. Jag upptäcker att jag är potcommitad, behöver ju bara syna 8000 för att vinna en totalt pott på 24000. Synar givetvis och åker ut mot BB:s AK. Frågorna jag ställde mig efteråt var om jag borde ställt in direkt eftersom jag hade så lite kvar? Anledningen till att jag inte gjorde det var förmodligen min besvärliga position UTG och att en all-in hade visat viss svaghet. En lagom raise indikerar enligt mig mer styrka. Hade BB synat med sin AK om jag ställt all in direkt? Hade han förlorat hade han ju knappt haft något kvar. Gjorde jag helt fel som inte ställde in direkt, eller hade utgången blivit densamma oavsett? Citera
Ector Postad 22 Maj , 2005 Rapport Postad 22 Maj , 2005 Ställ in direkt så slipper du fundera på saken. Han kommer givetvis att syna med AK så det spelar ingen roll i det här fallet, men för framtiden kan det vara bra att jobba med tumregeln att gå all in om stacken är ca 10BB eller mindre. Citera
pagelius Postad 22 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 22 Maj , 2005 Ställ in direkt så slipper du fundera på saken. Han kommer givetvis att syna med AK så det spelar ingen roll i det här fallet, men för framtiden kan det vara bra att jobba med tumregeln att gå all in om stacken är ca 10BB eller mindre. Ja, det var förmodligen det enda rätta att ställa in direkt i detta läge. Skulle jag haft 10 BB istället skulle jag inte ställt in. En sådan "stor" stack hade täckt de flesta vid bordet, och jag hade nästan garanterat bara blivit synad av bättre händer. Citera
Recommended Posts