Gå till innehåll

1/2 svs FD prob?


Recommended Posts

Hur stor chans tror du att 2 synglada fi med 0 i agg foldar efter denna action trillske?

Vi har ju inga reads, vi vet bara att BB är synglad preflop och antagligen retarded.

 

Nu menar jag inte att BB foldar särkilt ofta, men det behöver han inte heller göra för att förändra vårat ev. Gör han det någon gång ibland blir det en hyfsad skillnad. Och precis som du skriver är han otroligt passiv, men det gör också att hans raise ser f-ed up ut, och så fort en superfisk gör något som är f-ed up är hans handrange otroligt suddig.

 

Vi behöver helt enkelt bra jävla reads för att tro att push är -Ev, och är det inte -Ev är det push som gäller. Det är ju liksom inte sånna här lägen folk syftar på när de menar att det kan vara soft att undvika varianskrig.

 

Sen om man sitter med hela rullen på bordet eller så blir det väl en annan grej, men svårt att ta in sånna saker när man ger tips.

 

Angående stoven skulle jag tro att BB har ett gäng AA och KK i sin range också. Kanske inte hjälper mitt case direkt, men ändå.

Vidare håller jag inte alls med om Ah9h i kombination med det övriga. Det är fullt legitimt att tro att någon med en normalt fungerande hjärna höjer Ah9h där (även om det kan ifrågasättas), men gör han det måste vi nog också bredda hans range rejält.

 

pushar gladeligen denna och foldar nog typ alla lite sämre färgdrag

Här håller jag med. Låg säga att vi rent hypotetiskt hamnade här med J2s, då är jag nog inte lika glad längre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju inga reads, vi vet bara att BB är synglad preflop och antagligen retarded.

 

Nu menar jag inte att BB foldar särkilt ofta, men det behöver han inte heller göra för att förändra vårat ev. Gör han det någon gång ibland blir det en hyfsad skillnad. Och precis som du skriver är han otroligt passiv, men det gör också att hans raise ser f-ed up ut, och så fort en superfisk gör något som är f-ed up är hans handrange otroligt suddig.

 

Vi behöver helt enkelt bra jävla reads för att tro att push är -Ev, och är det inte -Ev är det push som gäller. Det är ju liksom inte sånna här lägen folk syftar på när de menar att det kan vara soft att undvika varianskrig.

 

Sen om man sitter med hela rullen på bordet eller så blir det väl en annan grej, men svårt att ta in sånna saker när man ger tips.

 

Angående stoven skulle jag tro att BB har ett gäng AA och KK i sin range också. Kanske inte hjälper mitt case direkt, men ändå.

Vidare håller jag inte alls med om Ah9h i kombination med det övriga. Det är fullt legitimt att tro att någon med en normalt fungerande hjärna höjer Ah9h där (även om det kan ifrågasättas), men gör han det måste vi nog också bredda hans range rejält.

 

Här håller jag med. Låg säga att vi rent hypotetiskt hamnade här med J2s, då är jag nog inte lika glad längre.

 

 

Vilka händer av den rangen raisefoldar Fi? Utan speciell read så är nog fold bäst spel även fast jag kan tänka mig och syna ibland också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

missade BBs stats faktiskt, gör väl det hela lite sämre då fe nog är betydligt mindre (mot iaf någorlunda vettig fi som försöker iso mot donkbettern för att folda mot bigstackomslag är ju fe jättestor...). Luktar väl något lågt tvåpar kanske eller toppar typ. Ändrar mig till att det nog är marginellt i längden men inte fanken hade jag gjort något annat än shova in det om jag nu fått denna situation... J2s hade jag foldat ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka händer av den rangen raisefoldar Fi? Utan speciell read så är nog fold bäst spel även fast jag kan tänka mig och syna ibland också.
Alltså, antingen är han normal i huvudet och då känns push bra om vi inte har nit-reads (vilket vi inte har) eftersom vi bör må rätt bra mot hans range och ha en del fe, eller så är han retard (vilket han antagligen är) och då har vi ärligt talat jättedålig koll på hans range här och då känns push också bra. Med den (dåliga, ni pekar ju försjutton på preflopstats?) tillgång till stats vi har ser hans raise allmänt konstig ut överhuvudtaget. Det är ju liskom ingen standard nit-reg vi har att göra med så att bestämma oss för att hans konstiga raise är automatiska nötter blir ju rätt tveksamt.

 

Men visst, om ni vill leka herofold (för det är det) och soulreada en tomte som antagligen har problem att soulreada sina egna kort ibland så kan ni säkert hitta hållbara argument för det, men då vidhåller jag mitt "ty" för jag har inget problem med att andra ser det ur det perspektivet.

 

Stackdjupet är förståss väldigt relevant här. Lägg på 50bb så är jag inte ett dugg säker längre. Eller jo, snarare rätt säker på att jag inte vill pusha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, antingen är han normal i huvudet och då känns push bra om vi inte har nit-reads (vilket vi inte har) eftersom vi bör må rätt bra mot hans range och ha en del fe, eller så är han retard (vilket han antagligen är) och då har vi ärligt talat jättedålig koll på hans range här och då känns push också bra. Med den (dåliga, ni pekar ju försjutton på preflopstats?) tillgång till stats vi har ser hans raise allmänt konstig ut överhuvudtaget. Det är ju liskom ingen standard nit-reg vi har att göra med så att bestämma oss för att hans konstiga raise är automatiska nötter blir ju rätt tveksamt.

 

Men visst, om ni vill leka herofold (för det är det) och soulreada en tomte som antagligen har problem att soulreada sina egna kort ibland så kan ni säkert hitta hållbara argument för det, men då vidhåller jag mitt "ty" för jag har inget problem med att andra ser det ur det perspektivet.

 

Stackdjupet är förståss väldigt relevant här. Lägg på 50bb så är jag inte ett dugg säker längre. Eller jo, snarare rätt säker på att jag inte vill pusha.

 

Vadå hero fold? SB donkar, BB raisear med 2 spelare bakom inklusive preflopraisearn på NL200 på svenska spel = styrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

120bb, aggressor, 5-max, floppar två overs och näst högsta färgdrag. Det är alltid en herofold eftersom det är så vansinnigt horibelt i ett vakuum. Vi får dessutom pusha själva.

 

Och som sagt, i det här fallet hittar vi liksom soulreaden på någon som antagligen har svårt att läsa sin egen själ. Men än en gång far jag inte ett dugg illa av om ni inte håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt lika neggo här. Tror att fi kan sitta med drag och toppar många gånger här och höjer därför att mycket talar för att hero missat denna flopp och troligen som öppnare från SB inte har en bättre hand. Nog sjutton har vi högre FE än 10% och något bättre vinstchanser vid syn. Syna känns dock jobbigt så jag känner mig inte främmande för att ställa in här, särskilt om fi verkar gå åt aggrohållet.

 

Vilken jävla tomte jag är som inte ens kan läsa deltagarna i handen rätt. Så går det när man ska posta i språnget. Om nån lagt nån vikt vid nåt jag skrivit så glöm det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

120bb, aggressor, 5-max, floppar två overs och näst högsta färgdrag. Det är alltid en herofold eftersom det är så vansinnigt horibelt i ett vakuum. Vi får dessutom pusha själva.

 

Och som sagt, i det här fallet hittar vi liksom soulreaden på någon som antagligen har svårt att läsa sin egen själ. Men än en gång far jag inte ett dugg illa av om ni inte håller med.

 

Men lol, soulread. Se på handen och kolla vad han reppar och svara mig vilka händer han raisear med där som han kommer att folda mot push. För att Push ska vara någorlunda vettigt bör vi ha FE imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

120bb, aggressor, 5-max, floppar två overs och näst högsta färgdrag. Det är alltid en herofold eftersom det är så vansinnigt horibelt i ett vakuum. Vi får dessutom pusha själva.

 

Och som sagt, i det här fallet hittar vi liksom soulreaden på någon som antagligen har svårt att läsa sin egen själ. Men än en gång far jag inte ett dugg illa av om ni inte håller med.

 

Trillske, tror du seriöst att det är en herofold? Fattar knappt om du levlar eller inte...

 

Vettigaste inlägget hittills är ju garanterat Jericos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi leker lite med matematiken här, som jag säkert får fel nånstans. Vi förenklar och säger att SB alltid foldar och BB synar med följande range:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 38.149% 37.49% 00.66% 35632 624.50 { KhQh }

Hand 1: 61.851% 61.19% 00.66% 58159 624.50 { JJ-88, 66, AhJh, AhTh, A9s, Ah7h, JhTh, T7s, 98s, 96s, 86s, 75s, A9o, T7o, 98o, 96o, 86o, 75o }

 

Dvs alla tvåpar, set, stegar, TT-JJ (han raisar kanske QQ-AA eller ska dem med?), alla A9, A7hh, AJhh, AThh, JThh.

 

Ja, jag sätter honom på any 2 pre förutom största paren som jag tror på raise på men det blir marginellt vilket fall.

 

Vi har 90 i potten och 238 bakom så får vi syn av BB så blir det 90+238+188 = 516

 

Vårt väntevärde blir i detta fall

 

(516*.38149-238)*(1-p)+90*p där p är de gångerna han foldar. Vi behöver cirkus 32% FE i detta fall.

 

Om vi sätter honom på en snävare range som denna:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 36.907% 36.33% 00.58% 20141 320.00 { KhQh }

Hand 1: 63.093% 62.52% 00.58% 34659 320.00 { JJ-88, 66, Ah9h, T7s, 98s, 96s, 86s, 75s, T7o, 98o }

 

Så blir det lite sämre equity men då är ju andelen händer som foldas större.

 

Vilka händer raise-foldar han då? Och är dessa händer dividerat på mina ranges ovan större än 0.32?

 

 

fake-edit: Har glömt massa händer som 87, 97, 67s och så men bortse från dem, de höjer heros vinstchans om det blir AI lite men minskar väl FE när de är med så.

 

 

Just det, såga på, jag ska sova på istället.

 

Real edit: Glömde raken som blir till 13 kr (516*0.025) vid all in och ligger på 180*0.025= 4.50 kr annars?

 

Då behövde vi plötsligt 36% FE enligt:

EV= ((516-13)*.38149-238)*(1-p)+(90-4.5)*p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna uppskattas, alltid kul att få serverat eftersom jag själv sällan sitter och småpillar med FE-uträkningar. Vad jag inte gillar är ju förståss det som nämnts ovan (du har ju helt nonchalerat viktiga variabler) men sen saknar jag också en förklaring till vilken range du väljer. Du har ju mer eller mindre bara pockat ut en "nöt"-range för en tänkande spelare.

Blir lite som att försöka kombinera omständigheter som exkluderar varandra.

 

Exempelvis ifrågasätter jag att du utan motivering stoppar in händer som AhJh men inte händer som 2h5h. Vi har ingen riktigt rimlig anledning att tro att han tycker att de är så himla olika här, även om folk förståss gillar A. Åmtinstone inte tillräkligt för att utgöra en så vesäntlig skillnad i eq. Snarare är det lätt att tänka sig att de båda placeras i precis samma fack ("bluff", typ, även om folk - som sagt - gillar A en gnutta mer).

 

Om du gör det för att på något vis belysa att du sällan tror han har färgdrag osv så kan det fungera, men då behövs en förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vi förenklar och säger att SB alltid foldar och BB synar med följande range"

 

jojo vilken förenkling... det lär ju inte direkt ske i närheten av 100% och det är ju när det inte sker vi tjänar stålarna...

 

Det lär ske rätt ofta dock men om vi säger att det händer 100% behöver vi 36% FE med de där förenklade uträkningarna vilket jag inte tror vi har.

 

Jag satte ihop mina ranges med alldeles för lite tid, och nu är jag uppe och ska jobba så har tid att göra om och göra rätt men nån annan får gärna modifiera och lägga till SB och % på det med så.

 

Så trött på diskussioner som mer verkar vara på känsla en något annat.

 

Edit: Och jag har i princip aldrig orkat räkna ställa upp allt själv heller men tycker att det kan vara nice ibland för att få nåt bakom det man säger i diskussionerna, men är självklart många fel, kanske så många att det blir helt värdelöst. Upp med egna ranges och uträkningar tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjo men du missar lite gånger då bägge synar eller sb synar och bb foldar etc...

 

Yes.

 

Här är en väldigt enkel formel när bägge spelarna är med.

SFE= Small blind Fold Equity

BFE = Big blind Fold Equity

ws = equity vs sb

wb = equity vs bb

wsb = equity vs sb & bb

 

EV=(((28+50+238)+238)*ws-238)*(1-SFE).*BFE+((40+238+238)*wb-238)*(1-BFE).*SFE+90*SFE.*BFE+((28+238*3)*wsb-238)*(1-SFE).*(1-BFE)

 

 

Så, in och bevisa att ni har rätt nu, sätt ut ranges på bägge och range för att bb ska syna när sb gjort det.

 

att jag har .* är för att kunna multiplicera vektorer på ett vettigt sätt i matlab.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...