Gå till innehåll

Betting - ROI efter 200 spel?


stevebc

Recommended Posts

Intressanta inlägg nu på sistone. Min winrate nu senast på såväl 0,50 kr som 1 kr beror främst på det oerhörda flyt jag haft. Jag snittar ju inte mer än 4,5 PTBB eller vad det är sen jag började på SvS. Skulle kunna tänka mig att jag kan ligga på 7-8 över ett större sample dock. Har väl lirat 35k händer eller så nu.

 

Har lirat väldigt, hmm, "eget" på 0,50 kr för att justera mig mot galna spelare och superpassiva spelare. Har redan märkt en mer uniform preflop spelstil hos de på 1 kr, även fast det finns väldigt många spelare utan koll, så det blir väl till att börja balansera sina ranges, något som jag helt struntade i innan då motståndarna bara sitter och kollar på sin egen hand (de flesta) och inte bryr sig om att försöka läsa motståndaren.

 

Jag tror det är dags att revidera min spelstil och gå igenom mina egna stats nu på denna nivå och särskilt inför nästa. Behöver jobba på min aggressivitet, särskilt preflop. Har limpsynat mycket (dock aldrig open limpat) för att se billiga potter med SC och låga PP (väldigt lätt att höja potten ordentligt post flop om man skulle träffa något pga passiva spelare). Behöver skaffa mer koll på 3-betting, limp isolation samt, vad heter det... squeezing. Finns mycket värde att hämta där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 452
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tror bara din thighta spelstil gör sig bättre på 6-8fr bord med rb än svs 5max, tror du kommer få svårt på 2-4 - 2,5-5 om du inte öppnar upp dig lite, men jag kan såklart ha helt fel.

 

Sluta ens tänk på att en tajt spelstil inte skulle vara plussande. Ni har ju helt uppenbart inte någon erfarenhet av högre nivåer? Att komma med antaganden om högre nivåer utan att ha baserat sin fakta på något är nåt som de flesta gör fel.

 

Kommer ihåg när jag gick upp på 2,5/5 första gången och trodde att man "va tvungen" att dö med AK pre 200bb bara för att inte bli exploaterad. Såhär i efterhand har jag nog kastat bort åtskilliga tusenlappar på att försöka "inte bli exploaterad" när jag egentligen har läckt (blivit exploaterad åt andra hållet) som ett såll för att jag synat/pushat för löst pre. Först när man börjar inse fakta istället för att gissa ska man börja anpassa sig.

 

Och som najvik säger, han är nitt deluxe och plussar fint. Visst, regsen anpassar sig ju till honom men så länge man har hyffsad tableselection klarar man sig iaf upp till 5/10 med en nittig spelstil.

 

+1

 

 

 

 

Ingen har väl hävdat att just 15/11 är optimala stats. Diskussionen handlar väl snarare om en markant förändring mot en lösare spelstil påverkar hans winrate positivt.

 

För övrigt rätt oskönt svar av dig där du helt enkelt inser att du inte har något case, förflyttar fokus från den verkliga diskussionen och dessutom insinuerar att du ändå vet bäst.

 

 

 

 

Que? Jag har inte hävdad på något sätt att jag vet bäst isf ber jag om ursäkt spec om jag kränkt någon?

 

Har verkligen lust eller ork att förklara vad jag menar, då jag helt obv blir missförstådd. Det enda jag skrev var "Jag tror din spelstil hade gjort sig bättre i fr", inget om att han skulle vinna mer om han öppnade upp sig eller inte, bara att jag TRODDE att han skulle få svårt på högre nivåer om han inte gjorde det.

 

 

F.ö min 20års dag idag, så jag har vekrligen bättre saker för mig än att sitta här och förklara mig. Men som sagt, ber om ursäkt om jag på något sätt kränkt någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que? Jag har inte hävdad på något sätt att jag vet bäst isf ber jag om ursäkt spec om jag kränkt någon?

 

Har verkligen lust eller ork att förklara vad jag menar, då jag helt obv blir missförstådd. Det enda jag skrev var "Jag tror din spelstil hade gjort sig bättre i fr", inget om att han skulle vinna mer om han öppnade upp sig eller inte, bara att jag TRODDE att han skulle få svårt på högre nivåer om han inte gjorde det.

 

 

F.ö min 20års dag idag, så jag har vekrligen bättre saker för mig än att sitta här och förklara mig. Men som sagt, ber om ursäkt om jag på något sätt kränkt någon.

 

Det kan ju eventuellt också vara anledningen till att du blir just missförstådd? Sedan så skriver du ju uttryckligen att hans winrate INTE skulle bli mindre av att lösa upp sitt spel.

 

Grattis på födelsedagen i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med nya 1 kr-nivån. Nu börjar det iaf kännas lite när man vinner. Har varken gått jättebra eller dåligt idag, lite medvind ungefär, men blir ändå en timlön på över 90 kr när man ligger på 13 PTBB.

 

Några händer jag skulle vilja ha hjälp med:

 

Boss Media (IPN) No-Limit Hold'em, kr1.00 BB (4 handed) - BossMedia Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

SB (kr192.09)

Hero (UTG) (kr138.27)

Button (kr81.52)

BB (kr141.38)

 

Preflop: Hero is UTG with Jclub.gif, Kclub.gif

Hero bets kr3.50, Button calls kr3.50, SB calls kr3.50, BB calls kr3.50

 

Flop: (kr14) 3spade.gif, Kdiamond.gif, 6heart.gif(4 players)

SB checks, BB checks, Hero bets kr9, Button calls kr9, SB calls kr9, 1 fold

 

Turn: (kr41) 10diamond.gif(3 players)

SB checks, Hero bets kr20, Button calls kr20, SB calls kr20

 

River: (kr101) 7diamond.gif(3 players)

SB checks, Hero checks, Button raises to kr49.02 (All-In), SB calls kr49.02, Hero folds

 

Total pot: kr199.04 | Rake: kr4.97

 

Results:

Button had 5diamond.gif, 4diamond.gif (flush, King high).

SB didn't show

Outcome: Button won kr194.07

Sitter i CO och öppnar KJs. Bettar för värde på flopp. På turn blir jag osäker. Ska jag kontrollera potten (har ju bara J kicker och ett par) eller fortsätta ta värde? 10 ruter ger ju massa drag outs, vilket ger mig värde av en bet, så det blir något mellanting. Vill inte commita mig genom att beta in 35% av min stack på turn, men vill heller inte ge gratiskort. Kommentarer på halvpott-betet? Finner inget skäl att beta ut river. Får bra odds att syna (50 i 250) men här kan KJ aldrig vara bra. PF/flop/river är väl standard, och det jag är osäker på är min bet på turn.

 

 

Boss Media (IPN) No-Limit Hold'em, kr1.00 BB (5 handed) - BossMedia Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Hero (BB) (kr123.58)

UTG (kr97.20)

MP (kr126.22)

Button (kr198.93)

SB (kr96.50)

 

Preflop: Hero is BB with Aclub.gif, Aheart.gif

UTG calls kr1, MP calls kr1, 2 folds, Hero bets kr5, 1 fold, MP calls kr5

 

Flop: (kr11.50) Qspade.gif, 3spade.gif, Jdiamond.gif(2 players)

Hero bets kr9, MP calls kr9

 

Turn: (kr29.50) 9heart.gif(2 players)

Hero bets kr22, MP calls kr22

 

River: (kr73.50) 2club.gif(2 players)

Hero checks, MP bets kr75, Hero folds

 

Total pot: kr73.50 | Rake: kr1.83

 

Results:

MP didn't show

Outcome: MP won kr71.67

Fi är lös och passiv. Nu när jag spelar upp handen i efterhand känns det verkligen som en riverbluff. Ett missat färgdrag. Men han kan ha väldigt många händer som slår mig. Kan ha fått stegen på turn, kan ha suttit på QJ. Vetefan om han kan sitta på Qx och tro att han kan värdebetta det på river. Han kan bluffa med ett missat färgdrag, vilket jag ser som det enda riktiga skäl att syna, och då får jag ju inte särskilt bra odds. Han kan ha slowspelat ett set. Även J9 kan han sitta med. Med tanke på spelarens nivå kan han faktiskt sitta på alla händer som ger tvåpar på den brädan. Var det kallt av mig att lägga mig? Hade jag spelat den igen hade jag betfoldat river. Han kommer knappast bluff-raisa utan bara värde-raisa mig, samt att jag får värde från riktigt många händer. Borde jag betat ut 35 eller liknande på river?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjuk dagboksmedrigg. Upp 270 big blinds idag efter 480 händer. Några roliga händer:

 

Boss Media (IPN) No-Limit Hold'em, kr1.00 BB (5 handed) - BossMedia Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Hero (Button) (kr93.50)

BB (kr189.16)

SB (kr104.93)

MP (kr156.06)

UTG (kr171.66)

 

Preflop: Hero is Button with Kspade.gif, Aclub.gif

1 fold, MP calls kr1, Hero bets kr4.50, 1 fold, BB calls kr4.50, 1 fold

 

Flop: (kr10.50) Jheart.gif, Qheart.gif, 10heart.gif(2 players)

BB bets kr10.50, Hero raises to kr42, BB calls kr42

 

Turn: (kr94.50) 2diamond.gif(2 players)

BB checks, Hero raises to kr47 (All-In), BB calls kr47

 

River: (kr188.50) 8club.gif(2 players, 1 all-in)

 

Total pot: kr188.50 | Rake: kr4.71

 

Results:

Hero had Kspade.gif, Aclub.gif (straight, Ace high).

BB didn't show

Outcome: Hero won kr183.79

 

Boss Media (IPN) No-Limit Hold'em, kr1.00 BB (5 handed) - BossMedia Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

SB (kr159.84)

Hero (BB) (kr180.29)

UTG (kr104.43)

MP (kr92.66)

Button (kr172.97)

 

Preflop: Hero is BB with Adiamond.gif, Aspade.gif

UTG bets kr3.50, MP calls kr3.50, 2 folds, Hero raises to kr14.50, UTG raises to kr104.43 (All-In), 1 fold, Hero calls kr104.43

 

Flop: (kr212.86) Kclub.gif, Jspade.gif, 2diamond.gif(2 players, 1 all-in)

 

Turn: (kr212.86) 5club.gif(2 players, 1 all-in)

 

River: (kr212.86) 6spade.gif(2 players, 1 all-in)

 

Total pot: kr212.86 | Rake: kr5.32

 

Results:

Hero had Adiamond.gif, Aspade.gif (one pair, Aces).

UTG had Aheart.gif, Aclub.gif (one pair, Aces).

Outcome: Hero won kr103.77, UTG won kr103.77

Gött läge med AA då det ser ut som man squeezar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15/11 är inte bra mot spelare som anpassar sig bra mot den supertighta stilen och jagar implicita odds och foldar grejer som ger nästbästa händer pre. Mot random fiskar och regs som spelar bort hela stacken för att de ska "bluffa den jävla niten" kan 15/11 vara riktigt lönsamt.
AHahahahaha, känner igen det där.

 

Vet för övrigt inte varför vi diskuterar 15/11 riktigt. Visst är jag nitig för att vara 5max, men lirar 19/13 faktiskt. Har öppnat upp på senare så 21/15 borde vara närmare sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi är lös och passiv. Nu när jag spelar upp handen i efterhand känns det verkligen som en riverbluff. Ett missat färgdrag. Men han kan ha väldigt många händer som slår mig. Kan ha fått stegen på turn, kan ha suttit på QJ. Vetefan om han kan sitta på Qx och tro att han kan värdebetta det på river. Han kan bluffa med ett missat färgdrag, vilket jag ser som det enda riktiga skäl att syna, och då får jag ju inte särskilt bra odds. Han kan ha slowspelat ett set. Även J9 kan han sitta med. Med tanke på spelarens nivå kan han faktiskt sitta på alla händer som ger tvåpar på den brädan. Var det kallt av mig att lägga mig? Hade jag spelat den igen hade jag betfoldat river. Han kommer knappast bluff-raisa utan bara värde-raisa mig, samt att jag får värde från riktigt många händer. Borde jag betat ut 35 eller liknande på river?

 

Att c/f där känns lite väl vek-tajt, som du säger b/f känns mycket bättre på den brädan.. 35kr låter lite väl mycket i mina ögon, runt 25 känns mer vettigt då han kommer raisa dig oavsett med mer än ett par. Just betta pot på rivern tycker jag man ser mer o mer, har själv börjat använda det med riktigt bra resultat när man sätter fi på TPTK etc. Runt 80/20 som bluff o värdebet, redline går stadigt uppåt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15/11 är inte bra mot spelare som anpassar sig bra mot den supertighta stilen och jagar implicita odds och foldar grejer som ger nästbästa händer pre. Mot random fiskar och regs som spelar bort hela stacken för att de ska "bluffa den jävla niten" kan 15/11 vara riktigt lönsamt.

 

Återigen, diskussionen behandlade, så som jag tolkade den iaf, inte en optimal spelstrategi generellt, utan snarare dagboksskaparens ev vid en eventuell ökning av såväl vpip som pfr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att c/f där känns lite väl vek-tajt, som du säger b/f känns mycket bättre på den brädan.. 35kr låter lite väl mycket i mina ögon, runt 25 känns mer vettigt då han kommer raisa dig oavsett med mer än ett par. Just betta pot på rivern tycker jag man ser mer o mer, har själv börjat använda det med riktigt bra resultat när man sätter fi på TPTK etc. Runt 80/20 som bluff o värdebet, redline går stadigt uppåt. :-)
Det är så? Fan också. Pot-sized bets har jag alltid sett som styrka, särskilt på river. Det är det mesta man kan betta för värde känns det som, och ändå få syn. Just att han var passiv med låg AF tänkte jag att han sällan bluffar där. Men som sagt, borde verkligen bettat ut, har nog inte betat under 50% av pott sen... jag började med poker. Men visst, hade ju definitivt räckt med 25 kr där bara för att blockera hans bluff liksom (låter ju dumt att man vill förhindra en bluff, men ni vet vad jag menar).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 december 2009

 

Inga händer spelade. Hade lite tid och var inte alls sugen. Tänker skippa handmålet på 30k händer. Blir bara stressad och det målet stjäler tid från andra grejer. Umgås hellre med familj och vänner och tar det lugnt istället.

 

23 december 2009

 

Händer spelade: 1130

PTBB/100: 7,80

Bankrulle: 2172 -> 2355

 

Var mer taggad idag pga uppehållet igår. Började riktigt bra men dagens sista session var mer eller mindre katastrof. Tre-fyra gånger med rena nöthänder hade jag exakt samma hand som motståndaren, och blev i övrigt utdragen en hel del. Detta var min största förlusthand min sista session och utan denna skulle jag gått +-0 nu i slutet:

 

Boss Media (IPN) No-Limit Hold'em, kr1.00 BB (5 handed) - BossMedia Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Hero (UTG) (kr104.41)

BB (kr228.91)

MP (kr107.51)

Button (kr24.77)

SB (kr194.97)

 

Preflop: Hero is UTG with 7club.gif, 7spade.gif

Hero bets kr3.50, MP calls kr3.50, Button calls kr3.50, SB calls kr3.50, BB calls kr3.50

 

Flop: (kr17.50) 7diamond.gif, 5spade.gif, 8diamond.gif(5 players)

SB bets kr8.75, BB calls kr8.75, Hero calls kr8.75, MP calls kr8.75, Button raises to kr21.27 (All-In), 1 fold, BB calls kr21.27, Hero calls kr21.27, MP calls kr21.27

 

Turn: (kr111.33) 10diamond.gif(4 players, 1 all-in)

BB bets kr46, Hero calls kr46, 1 fold

 

River: (kr203.33) 4club.gif(3 players, 1 all-in)

BB bets kr41, Hero folds

 

Total pot: kr203.33 | Rake: kr5.08

 

Results:

Button didn't show

BB had Jdiamond.gif, Qdiamond.gif (flush, Queen high).

Outcome: BB won kr198.25

Floppen är rent förskräcklig. Alla fem följer floppen och den sista shovar. Vill syna mig fram till en kåk och annars slänga, för här kommer jag aldrig kunna få fold equity från färg- och stegdrag. Kan ju dessutom redan vara någon som sitter på stegen. Turnen är ju sämst någonsin, ännu ingen kåk.

 

Det jag undrar är om min syn på turn, i hopp om kåk på river, är +EV. I efterhand har jag 22% att ta hem det mot motståndarens hand. Jag ska lägga in 46 i 157,33 men i realiteten är det 46 i 271 (pott + våra två effektiva stackar) då jag vet att stackarna åker in på river ifall jag får kåken. Han kommer aldrig folda en hand han spelat på det här viset på river oavsett om brädet paras. Då jag har 22% chans att spika kåken är synen given på turn. Finns som sagt inget som helst skäl att shova här, utan lika bra att spara det lilla man har kvar om kåken inte skulle sitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är standard, det har ni rätt i. Men jag tänkte efter lite och kom på två scenarion:

 

Scenario #1:

 

Jag får in det på floppen och kommer möta folk med stegdrag och folk med färgdrag. Vi var 5 pers, en donkade, resten synade och den sista shovade. Jag leder på floppen men vi har både färgdrag, stegdrag, och kanske redan en made stege på gång. Får jag in det här kommer jag bli synad av nämnda händer. Kommer vara lite +EV i o m att de inte alltid träffar och jag kan träffa kåk ifall de träffar eller redan har stege/färg.

 

Scenario #2:

 

Eftersom dragen bettar in i mig kommer det aldrig bli ett problem att få in det med kåken. Så min plan här är att vänta till jag får kåk och då lägga in det vilket kommer fungera mot dessa spelare. Om de skulle donka in i mig utan att träffa sin färg får jag riktigt bra värde. Om de donkar in i mig och jag hittar kåken, shovar jag och de kommer syna. Om de donkar in i mig, träffar stege och färg, och jag inte får kåk, då kan jag spara de pengar som jag hade satsat om jag gick all-in på floppen. Vilket jag gjorde här.

 

 

 

Det var ungefär så jag tänkte. Hade i mitt spel ändå fått in stacken med en kåk, men till skillnad från scenariot där jag shovar floppen så hade jag inte kunnat spara pengar (34% av stacken) vid en miss. Hade det varit säg, 2-3 spelare som visade intresse här hade jag huggit till men när alla 5 har träffat den här floppen på så många olika sätt så kommer jag ändå få in pengarna vid en kåk.

 

Alltså:

 

Shove på flopp:

Vinst: A

Förlust: 100%

 

Syn till kåk sedan shove:

Vinst: A

Förlust: 76%

 

-> högre EV med syn sedan shove/fold

 

:shock:

 

levlar?

Formulerade mig illa. Det jag menar är att jag inte kommer kunna ta bort deras equity share (färdraget har 35% och öppna stegdraget har 30% tror jag) genom att shova. Synar de min shove så kommer vi väl alla sitta på varsin tredjedel, eller nä, de kommer ha lite mindre då min kåk kommer vinna över deras drag när de sitter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att jag inte kommer kunna ta bort deras equity share (färdraget har 35% och öppna stegdraget har 30% tror jag) genom att shova. Synar de min shove så kommer vi väl alla sitta på varsin tredjedel, eller nä, de kommer ha lite mindre då min kåk kommer vinna över deras drag när de sitter.
Hoppsan. Lekte runt lite i PokerStove i efterhand och det visade sig att jag hade brutalt mycket mer equity än vad jag trodde jag hade i den här handen. Jag räknade på kanske 35%+ eller så med multipla färg- och stegdrag. På floppen har jag ändå, med lite påhittade händer till motståndarna, 49% equity. Om alla skulle gå all-in hade jag vunnit hälften av gångerna. Galet. Då körde jag med dessa händer:

 

1: 77 - 48,7%

2: QJdd (färgdraget) - 29,3%

3: 99 (överparet) - 8,7%

4. 65 (stegdraget) - 11,2%

5. A8 (TPTK) - 1,9%

 

Inser nu vilket misstag jag gjorde. Kan ha iofs funnits fler än ett färgdrag, kunde funnits ett överset och kunde funnits två stegdrag. Men hur som, betydligt mer än 35% equity på floppen har jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojoj, djupa analyer på givna händer. Dont´t overanalyze itt. :-)
Mm okej, men just det här fallet gjorde jag verkligen ett stort misstag. Jag trodde faktiskt bara jag var lite före de andra händerna (säg 5 procentenheter eller så) när det skiljde snarare 15-25 procentenheter i den mängden. Så det här var en nyttig erfarenhet.

 

Kom på lite senare att multipla färg- och stegdrag är ju bara bra (jämfört med att möta ett färgdrag och ett stegdrag). De delar den equity de tar av mig. Snarare sämre när folk sitter på överpar som kan bli överset. Oavsett hur många färg- och stegdrag jag möter kommer ju min equity share mot dom vara 60% eller i den stilen. Det kom jag först på igår att när jag möter multipla drag med en stark hand så är det lättaste, för att räkna ut min egen equity share, att göra om alla deras händer till en hand. Säg att någon sitter med ett öppet stegdrag och en annan sitter med ett färgdrag. Vad är min totala equity? Exakt samma som om jag sitter HU med någon med ett öppet stegfärgdrag. Och den equityn är som sagt jävligt fin på 60%. Att det då blir två stackar istället man spelar mot blir ju så jävla kalas att en shove på floppen t o m bör ackompanjeras av veven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredag 25 december 2009

 

Händer spelade: 218

PTBB/100: 6,8

Bankrulle: 2405 -> 2436

 

Hinner inte spela mer idag. Inledde med grymt oflyt. 3-bettad när jag fick de enda spelbara händerna (AJ, KQ osv UTG), kass bluff som inte gick hem och allmänt dålig floating i ett läge. Lyckades dock grinda upp en smula på det fjärde bordet och därefter få in det och vinna:

 

Boss Media (IPN) No-Limit Hold'em, kr1.00 BB (4 handed) - BossMedia Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Button (kr56.41)

SB (kr127.59)

Hero (BB) (kr155.88)

UTG (kr120.74)

 

Preflop: Hero is BB with Qclub.gif, Qheart.gif

2 folds, SB bets kr4, Hero raises to kr12, SB calls kr12

 

Flop: (kr24) 8club.gif, 3heart.gif, 7club.gif(2 players)

SB checks, Hero bets kr18, SB raises to kr115.59 (All-In), Hero calls kr115.59

 

Turn: (kr255.18) 7diamond.gif(2 players, 1 all-in)

 

River: (kr255.18) Adiamond.gif(2 players, 1 all-in)

 

Total pot: kr255.18 | Rake: kr6.37

 

Results:

SB had 9club.gif, 9spade.gif (two pair, nines and sevens).

Hero had Qclub.gif, Qheart.gif (two pair, Queens and sevens).

Outcome: Hero won kr248.81

Timebankade som fan på floppen. Han borde 4-beta KK/AA. Han är inte en av de sämre spelarna som försöker bli tricky med KK/AA preflop. Så jag tänker mig att jag är uppe mot 77-JJ, eller ev någon slags suited connector som träffat bra. Han synar ju iaf med 77+ preflop och då vinner jag mot hans 99-JJ medan jag förlorar mot 77-88. Samt semibluffar med färgdraget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...