Gå till innehåll

Diskussion i skolan.


Tobbee

Recommended Posts

Tjena, hade en livlig diskussion i veckan med klassen om huruvida man kan leva på pokern eller inte. Nu snackar vi inte ett flott liv med sportbilar mm.Utan att kunna betala hyran och sin mat, alltså att man kan klara sig på de.Den personen som argumentera emot det uppskattade att det var ungefär en på miljonen som kan leva på pokern. Medans den sida som jag företräde försvarade att det handlar om mer än tur. Vet att inte varenda som spelar poker lever på det och sannningen är att dom flesta går back på det. Men 1 på miljonen låter lite lite. Hur många tror ni det är som kan klara sig på pokern. Har försökt med allt men han ger sig inte utan insisterar att det endast är dom med typ sponsorkontrakt som lever på det.Har nu slut på argument och behöver mera för att kunna övetyga,finns det någon snäll där ute som kan slänga in ett argument.:-)

 

För övrigt ska denna person alltid vara emot,ska tex inte fira studenten mm.Så vill nu engång för alla bevisa att han har fel!

 

( blev lite rörigt men hoppas ni hajar vinkeln)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man behöver absolut inget sponsorskontrakt eller så för att kunna leva på pokern. jag tror att alla kan lära sig att leva på det om man bara lägger ner lite tid på att lära sig spelet. du behöver inte ens spela speciellt högt för att kunna dra in 10-20k i månaden eller vad man nu behöver för att kunna leva på det. ska du leva flott med sportbilar och sånt som du nämnde är det väl lite svårare men även det är betydligt fler än 1 på miljonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 1/1.000.000 som lever på poker borde det alltså finnas 9 svenskar som gör det.

 

Hitta fler än 9 sponsrade svenska proffs så har han ju redan motbevisat sig själv om man räknar med att alla i hela sverige spelar poker.

 

Alla svenskar inte spelar poker. Är väl runt 200k eller nåt.

 

Så två pers borde räcka för att motbevisa just den tesen.

 

edit: lolmattefel, orka räkna rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, aa ska förmedla detta ferna, lär ju ge sig :). Tror han mena 1 på miljonen utöver proffskontrakten men är ju så långt ifrån sanningen ändå så spelar nog ingen större roll.Hur många gissar ni på kan klara sig på pokern av en miljon?

 

Jag skulle tippa att 5-10% har kapacitet att försörja sig på poker.

 

Men det bästa i såna diskutioner brukar vara att bara nicka och le. Han kan väl få tro vad han vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han verkar ha bra koll

 

Som liknelse hade jag en kvinnlig bekant som trodde Beckham under sin absoluta topp för typ 8 år sen eller så tjänade typ 50 000sek/månad (och då tyckte hon att hon tog i). Kvinnan var 22 år vid den tiden och pluggade till läkare.

 

Det fanns också ett tillfälle då hon "blev smekt" av en vän till mig med hans hand som slutade med att hon dagen efter ville testa sig för graviditet. Trots att han aldrig ens haft av sig byxorna. Detta var också vid samma tidsperiod och hon var helt säker på att hon kunde vara gravid.

 

Vissa människor kan mao vara helt avskärmade från verkligheten trots att det inte krävs varken utbildning eller IQ för att känna till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 1 på miljonen vinner pengar på pokern så betyder de alltså att 999.999 på miljonen går back.

 

Hmmm...?

 

 

Finns väll dom som går plus utan att kunna leva på det, men det låter inte så troligt nä. Det låter rimligt med 5-10 % om man tänker sig ett 10 bord där 1 utav dom vinner så borde det spegla verkligenheten i längden. Eller går det inte tänka så ?:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, hade en livlig diskussion i veckan med klassen om huruvida man kan leva på pokern eller inte. Nu snackar vi inte ett flott liv med sportbilar mm.Utan att kunna betala hyran och sin mat, alltså att man kan klara sig på de.Den personen som argumentera emot det uppskattade att det var ungefär en på miljonen som kan leva på pokern. Medans den sida som jag företräde försvarade att det handlar om mer än tur. Vet att inte varenda som spelar poker lever på det och sannningen är att dom flesta går back på det. Men 1 på miljonen låter lite lite. Hur många tror ni det är som kan klara sig på pokern. Har försökt med allt men han ger sig inte utan insisterar att det endast är dom med typ sponsorkontrakt som lever på det.Har nu slut på argument och behöver mera för att kunna övetyga,finns det någon snäll där ute som kan slänga in ett argument.:-)

 

För övrigt ska denna person alltid vara emot,ska tex inte fira studenten mm.Så vill nu engång för alla bevisa att han har fel!

 

( blev lite rörigt men hoppas ni hajar vinkeln)

 

Tycker din polare verkar ha koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

topp 20% av befolkningen "hjärnkapacitetsmässigt" (om man tittar på de tankekvalitèer som krävs) tror jag har bra möjligheter att klara av att leva på poker om dom har motivationen, lägger ner tid på att utveckla sitt spel samt har/utvecklar ett bra pokermindset.

 

Detta är en rätt vild gissning, men det är nog räcker nog med att man vet att det finns ett flertal personer på detta forum som klarar av att plussa stabilt över stora volymer för att förstå att mer än 1 på miljonen kan leva på det.

 

Edit. Givetvis är din kompis ute och cyklar!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väll dom som går plus utan att kunna leva på det, men det låter inte så troligt nä. Det låter rimligt med 5-10 % om man tänker sig ett 10 bord där 1 utav dom vinner så borde det spegla verkligenheten i längden. Eller går det inte tänka så ?:roll:

 

Om man tar ett 10-bord utan rake så borde ju 3-4 back, 3-4 break-even, och 3-4 plus. Lägg till rake så går break-evenspelarna också back, och någon vinnande spelare går plötsligt break-even. Så säg att 1-2 spelare blir vinnande.

 

Sen kommer en viss andel av de vinnande spelarna att så småningom dribbla bort sig själva genom att gå upp för högt för fort och gula, eller tilta bort rullen efter en downswing, eller helt enkelt inte klara av den psykiska pressen det innbär att försörja sig på poker.

 

Hmm jag börjar tro att 10% är högt räknat. Håller med jkkman om att 20% säkert har kapacitet, teoretiskt sett, men i praktiken är jag övertygad om att många av de 20% sållas bort på grund av andra faktorer såsom disciplin etc.

 

5% säger jag då. :)

 

edit: ok tar inte hänsyn till SnG där 3/10 bör vara vinnande efter räjk, MTTs där 10-20% bör vara vinnande (beroende på prisstruktur) och HU sng där 45% borde vara vinnande.. säg 10% då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte tycker det är fantastiskt roligt så sluta diskutera med honom. Sånt där ger aldrig mer än möjligtvis underhållning, oftast för de som tittar på.

 

Jag älskar att följa diverse dispyter här på pf highstakes railtråden höll precis på att bli riktigt rolig när de la ner den och startade en ny striktare variant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, hade en livlig diskussion i veckan med klassen om huruvida man kan leva på pokern eller inte. Nu snackar vi inte ett flott liv med sportbilar mm.Utan att kunna betala hyran och sin mat, alltså att man kan klara sig på de.Den personen som argumentera emot det uppskattade att det var ungefär en på miljonen som kan leva på pokern.

<cut>

För övrigt ska denna person alltid vara emot,ska tex inte fira studenten mm.Så vill nu engång för alla bevisa att han har fel!

 

Det bästa sättet är väl att du helt enkelt slutar skolan och blir pokerproffs?

In yo face lixom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar ett 10-bord utan rake så borde ju 3-4 back, 3-4 break-even, och 3-4 plus. Lägg till rake så går break-evenspelarna också back, och någon vinnande spelare går plötsligt break-even. Så säg att 1-2 spelare blir vinnande.

 

Sen kommer en viss andel av de vinnande spelarna att så småningom dribbla bort sig själva genom att gå upp för högt för fort och gula, eller tilta bort rullen efter en downswing, eller helt enkelt inte klara av den psykiska pressen det innbär att försörja sig på poker.

 

Hmm jag börjar tro att 10% är högt räknat. Håller med jkkman om att 20% säkert har kapacitet, teoretiskt sett, men i praktiken är jag övertygad om att många av de 20% sållas bort på grund av andra faktorer såsom disciplin etc.

 

5% säger jag då. :)

 

edit: ok tar inte hänsyn till SnG där 3/10 bör vara vinnande efter räjk, MTTs där 10-20% bör vara vinnande (beroende på prisstruktur) och HU sng där 45% borde vara vinnande.. säg 10% då. :)

 

Du glömmer bort rb. Över 10% är vinnande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...