Gå till innehåll

PLO - KK97 ur tidig position på defensivt bord.

Recommended Posts

Postad

Prehand:

Jag är inte direkt erfaren omaha-lirare men har väl hyffsad koll, lirar kanske lite för mkt händer men känner att jag har hyffsad god read postflop.

Bordstämningen är defensiv, preflop o inte mkt read förutom några suckers som redan är bustade.

$100 PL Omaha Hi - Friday, May 20, 18:17:59 EDT 2005

Seat 10 is the button

Total number of players : 10

Seat 2: rosegutten ( $155.15 )

Seat 4: Shuklerk ( $245.23 )

Seat 5: jezaja ( $213.33 )

Seat 7: Sahra24 ( $229.15 )

Seat 8: lethe23 ( $140.85 )

Seat 6: rxsg057 ( $120.45 )

Seat 10: Spadestik ( $113.85 )

Seat 1: CLOGGERMAN ( $94.5 )

Seat 9: Serenitynow7 ( $96 )

Seat 3: therob00 ( $100 )

CLOGGERMAN posts small blind [$0.5].

rosegutten posts big blind [$1].

Preflop:

UTG me KK tillsammans med 97s, ska knappast spelas men jag vet att jag kommer in me limp/minraise här 90% av gångerna.

** Dealing down cards **

Dealt to jezaja [ K:spade: 9:club: K:heart: 7:club: ]

jezaja raises [$2].

rxsg057 folds.

Sahra24 folds.

lethe23 folds.

Serenitynow7 folds.

Spadestik folds.

CLOGGERMAN folds.

rosegutten calls [$1].

Flop:

Känns som en ofarlig flop, en motspelare. Valuebettar lite..

Omslag, inte direkt vad som var väntat då folk vanligen gillar o bara syna. Känns som han är tom, syn med lite investerade pengar i potten. Inte det smidigaste jag gjort kanske? Har iaf position.

Känns som han reraisar med ett färgdrag (mest troligt enligt mitt tycke) eller möjligen ett tvåpar.

** Dealing Flop ** [ J:spade:, 3:club:, 8:spade: ]

rosegutten checks.

jezaja bets [$2].

rosegutten raises [$6].

jezaja calls [$4].

Turn:

Känns som inte detta kortet hjälpte honom det minsta så jag synar, då jag sätter honom på ett färgdrag o inget annat.

** Dealing Turn ** [ 3:diamond: ]

rosegutten bets [$12].

jezaja calls [$12].

River:

Här skjuter han iväg ett ordentligt bet, precis lite under pott. Så har han verkligen value bettat sin kåk på turn hårt då jag kunde haft färgdrag?

Jag slår några av de händerna han representerade (tvåparet möjligen på floppen, dock brukar det vara svårt o skjuta på turn när det parar sig där)

Känns som lite för mkt för ett valuebet och inte full pottbet för att försöka se ut som bluff.. synar efter lite tanke och går efter min sk. instinkt

** Dealing River ** [ Q:heart: ]

rosegutten bets [$27].

jezaja calls [$27].

I efterhand:

Vad tror ni om riversynen och det övriga resonemanget? Shoot me down.

Postad

Jag spelar bara Hi/Lo, men bara för att jag inte är kompetent innebär ju inte att jag inte kan kommentera :P

Preflop

Foldar nog den handen rätt så omgående UTG. Andra alternativet är väl att limpa, hoppas på multiway och floppa top set. Jag höjer aldrig i tidig position i Omaha så jag tycker naturligtvis att du gör fel.

Flop

När folk checkar i Omaha brukar det ju betyda "Ta potten om du vill" så helt rätt att beta. När du blir check-raisad och har... umm.. 2 nöt-outs (Kungarna), en back-door flushdraw och ett idiot-hålstegedrag så slänger jag den här handen långt in i mucken. Totalt max 7 outs varav inga särskilt roliga... bara dumpa.

Turn

Jahapp, där parade sig bordet så nu har du väl bara två outs. I det här läget försöker inte jag tänka så mycket på vad motståndaren har, spelar väldigt mycket på mina egna kort i Omaha. Visst slår du J8 och ett drag men alla spader, J, 8, 9, T, Q är ju typ scarecards på river. Det är säkert så att du leder här men jag vill inte spela om en riktig pott med bara ett överpar.

River

Där kom stegen om han betade t.ex. T :spade: 9 :spade: . Han verkar ju fortfarande valuebeta så jag foldar mitt övertvåpar (igen!).

Men jag är å andra sidan extremt weak-tight i Omaha... :?

Ps. Antar att du vann handen

Postad

Fan vad tighta ni är, jag skulle spelat KK72 utan suitar utg.

Spontant tycker jag inte att det är en flopp som ser ofarlig ut, färgdrag och möjlig rappis med tvåparsmöjligheter.

När checkraisen kommer in på floppen så är jag definitivt bredd att ge upp, omvända implicita odds, massvis med scarecards och två nötouts är inget jättebra läge att börja bråka i. Om jag nu tror att jag är uppe mot en semibluffare (går ju knappast att vara annat i PLO) så är jag mer benägen att reraisa än att bara syna. Synar man bara ned semibluffare så funkar ju deras spel eftersom du kommer lägga en del händer och inte bryter av deras drag när du väl har en hand.

Eftersom checkraise på floppen dessutom är ovanligt tycker jag det är en ännu klarare fold. Tänk på att han antagligen inte har något problem med att sätta dig på ett överpar.

Postad

Check-Fold på floppen. Vänta in ett bättre läge.

En reraise brukar väl inte betyda färgdrag? Det låter extremt optimistiskt att tro det. Det sämsta han kan ha i mina ögon är 2par eller någon färg och stegdrag.

Att syna ner med AA/KK är väl det sämsta man kan göra i Omaha? Extremt kostsamt spel.

Postad

Du höjer UTG. Vad tänker fi då? Förmodligen att du har AA eller KK. Alltså ser fi en möjlighet att stjäla potten efter floppen. Om jag vore fi skulle jag beta pot om ingen A eller K kom på floppen. Sedan handlar det om hur mycket man vill riskera för att avslöja en eventuell bluff. En så liten pott skulle jag nog låtit fi få, och istället vänta tills man träffar i motsvarande läge. Förhoppningsvis kommer fi beta pott även då...

Jag tycker det är väldigt svårt att veta vad fi har för hand, därför skulle jag lagt mig tidigt och väntat till ett bättre läge och en större pott. Jag är fortfarande ingen erfaren Omahaspelare, men jag tycker mig ha märkt att det viktigaste är att ta rätt beslut i de stora potterna. De små släpper jag gärna.

Ps Av nicksen att döma sitter du vid de bord jag brukar spela på, vi kanske ses :) .

EDIT: Pre flop skulle jag ha limpat. Oftast blir det ingen höjning pre flop, så man behöver inte folda den handen före floppen.