Gå till innehåll

FLT - AJs floppar TPTK


morberg

Recommended Posts

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter

 

BB är auto-ratead som tight-aggressive pre-flop och passiv post-flop. Ingen read på Button.

 

Preflop: Hero is UTG+1 with J:spade:, A:spade:.

1 fold, Hero raises, 4 folds, Button calls, 1 fold, BB calls.

 

Standard.

 

Flop: (6.50 SB) J:diamond:, 8:spade:, 9:diamond: (3 players)

BB bets, Hero raises, Button calls, BB calls.

 

Inget konstigt här heller tycker jag. Jag vill försvara mig mot färg- och stegdrag.

 

Turn: (6.25 BB) 3:spade: (3 players)

BB bets, Hero raises, Button calls, BB 3-bets, Hero calls, Button calls.

 

Men här hettar det till. Är det rätt att höja när turn är blank? Jag har toppar med högsta kicker och plockade upp ett drag till nötfärgen. Kanske skulle en syn varit bättre och sedan trycka till på river om jag träffar färgen? Tanken med höjningen var att ge knappen dåliga odds om han sitter med en draghand.

 

River: (15.25 BB) T:club: (3 players)

BB checks, Hero checks, Button bets, BB calls, Hero folds.

 

Med fyra till en stege, bet från knappen och syn från BB lägger jag ner handen.

 

Final Pot: 17.25 BB

 

Det är ffa kommentarer på turn jag skulle vilja se, men kanske även om det hade varit motiverat med en syn på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flop: (6.50 SB) J:diamond:, 8:spade:, 9:diamond: (3 players)

BB bets, Hero raises, Button calls, BB calls.

 

Inget konstigt här heller tycker jag. Jag vill försvara mig mot färg- och stegdrag.

 

 

Givet att höja han på floppen här.

 

Turn: (6.25 BB) 3:spade: (3 players)

BB bets, Hero raises, Button calls, BB 3-bets, Hero calls, Button calls.

 

Men här hettar det till. Är det rätt att höja när turn är blank? Jag har toppar med högsta kicker och plockade upp ett drag till nötfärgen. Kanske skulle en syn varit bättre och sedan trycka till på river om jag träffar färgen? Tanken med höjningen var att ge knappen dåliga odds om han sitter med en draghand.

 

 

När han bettar ut efter att bara ha synat din höjning på floppen blir jag lite konfunderad. Sitter han med en stark hand, typ sett, så bör han ju check-raisa dig här eftersom du till 99% kommer betta ut.

 

Ang. din höjning tycker jag att den är bra eftersom du också plockar upp färgdraget. Förhoppningsvis lägger sig BB och du kan möjligen få en gratis showdown om du inte förbättrar på river. När han sen trebettar är det en enkel syn och hoppas på färg.

 

River: (15.25 BB) T:club: (3 players)

BB checks, Hero checks, Button bets, BB calls, Hero folds.

 

Med fyra till en stege, bet från knappen och syn från BB lägger jag ner handen.

 

 

Helt rätt att släppa handen här. Potten är visserligen stor, men det ligger som sagt fyra till stege på bordet samt att BB synar före dig. Du behöver ha en starkare hand efter BB's syn än om han inte hade varit med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara synar på turn har väl knappen nästan odds att dra till en hålstege och definitivt odds för syn med hålstege + överkort/par. De gånger du kommer att ha glädje av att ha synat är ju då du träffar färgen och han träffar en stege eller möjligen tvåpar, och samtidigt inte är rädd för din färg. Känns inte som att det kommer att hända så ofta.

 

Rivern känns jävligt sur. Syn eller fold... tror inte att det är nån gigantisk skillnad ev-mässigt, men man är ju onekligen ofta slagen.

 

edit: tänkte inte på BBs trebet på turn, då lutar det ju väldigt mycket mer åt fold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converterFlop: (6.50 SB) J:diamond:, 8:spade:, 9:diamond: (3 players)

BB bets, Hero raises, Button calls, BB calls.

Syna BB's bet. Att höja är fel IMO. Din hand är väldigt sårbar efter den här floppen. Du måste vänta och se om det kommer något dåligt kort på turn innan du investerar mer pengar.

 

Turn: (6.25 BB) 3 (3 players)

BB bets, Hero raises, Button calls, BB 3-bets, Hero calls, Button calls.

Att höja är definitivt det korrekta spelet, oavsett om du träffar färgdraget eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja floppen är givet för att skydda handen. När BB bettar ut igen blir jag misstänksam, särskilt som han inte verkar vara nån dåre. En del duktiga spelare gillar att köra bet och 3-bet med starka händer, dels för undvika gratis kort och i det här fallet för att driva ut eller ta betalt för draghänder. BB sitter antaglien på J9s, J8s eller ett set och på rivern är det en rätt given fold tycker jag.

 

Men jag påverkas nog av att se att han 3-bettade dig. I verkligheten hade jag antagligen tagit exakt samma linje som du...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra spelat tycker jag. Håller inte med PPJunior när han säger att en syn på flop är bättre. Detta är knappast någon flop man vill ge billiga kort på. Jag tror att det blir billigare att slänga handen på turn om man skulle få ännu mer agression mot sig (antingen trebet på flop eller bet ut på turn vid ännu ett farligt kort). Höja för att trycka ut knappen måste vara det rätta beslutet här.

 

På turn blir jag konfunderad. Vilken spelare synar en raise på flop men väljer att beta ut på turn? Är du känd för att höja drag och sedan ta gratiskort på turn eller? Check-raise lär vara bättre för att få in pengar i potten. Knappens syn och 3-beten förändrar ju situationen något och en fold är inte helt fel här förutom för din image tror jag (jag har dock foldat överpar ett antal ggr idag mot cappande motspelare på farliga brädor där de till sist visar upp låga par), på dessa nivåer möter man ibland spelare som är kapabla till det mesta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna BB's bet. Att höja är fel IMO. Din hand är väldigt sårbar efter den här floppen. Du måste vänta och se om det kommer något dåligt kort på turn innan du investerar mer pengar.

Nej, man måste höja för att skydda den väldigt sårbara handen. Om man tror att det är stor chans att ett kort på nästa gata kan slå en är det ju helt galet fel att syna istället för att höja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man måste höja för att skydda den väldigt sårbara handen. Om man tror att det är stor chans att ett kort på nästa gata kan slå en är det ju helt galet fel att syna istället för att höja.

Bara om man tror att FI är villig att lägga någon av händerna som kan dra ut en på nästa gata.

 

Jämför det hela lite med NL-situationen där du har ett PP och din motståndare ett flurredrag med två överkort. Då vill du inte få in degen på floppen utan vänta till turn där du antingen kan folda om färgen går in eller smacka på ordentligt om den inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara om man tror att FI är villig att lägga någon av händerna som kan dra ut en på nästa gata.

 

Jämför det hela lite med NL-situationen där du har ett PP och din motståndare ett flurredrag med två överkort. Då vill du inte få in degen på floppen utan vänta till turn där du antingen kan folda om färgen går in eller smacka på ordentligt om den inte gör det.

Det är mycket möjligt att det är så man ska spela i en NL-situation där man är ganska säker på vad motståndaren har, men du kan väl ändå inte mena att det är rätt att syna i den här situationen? Om man bara synar har knappen odds att spela t.ex Q eller 7 + överkort eller två låga ruter eller träffat par, om man höjer har han det troligen inte men kommer i väldigt många fall att syna ändå.

 

Att skydda handen handlar väl inte bara om att slå ut folk utan också att ta betalt av drag med och utan odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man måste höja för att skydda den väldigt sårbara handen. Om man tror att det är stor chans att ett kort på nästa gata kan slå en är det ju helt galet fel att syna istället för att höja.

Bara om man tror att FI är villig att lägga någon av händerna som kan dra ut en på nästa gata.

 

Det kan man väl nästan aldrig räkna med. Hela poängen med att skydda är väl att FI ska lägga sig ELLER göra en call som han inte har odds till. Om han gör synen kan man ju inte påverka speciellt mycket, men han ska inte göra en korrekt syn i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå eftersom man inte kan göra det på floppen? Det kan man väl visst. Menar du verkligen på fullt allvar att det är rätt att syna floppen här? Är du nykter?

 

Att skydda en hand handlar enbart om att slå ut jobbiga motståndarhänder, eftersom man inte kan göra det på floppen gör man det på turn istället.

Det är i så fall din tolkning av uttrycket och den stämmer inte överens med vad t.ex Miller skriver på s.153 i ssh. Att skydda handen innebär att man bettar och höjer för att få motståndaren att lägga sig eller göra en dålig syn. (syn med odds räknas såklart inte, my bad)

 

Bara om man tror att FI är villig att lägga någon av händerna som kan dra ut en på nästa gata.

Glömmer du inte typ en av huvudanledningarna till varför det är bra att betta och höja nu? Om du vet att motståndaren sitter på ett drag är det ju nästan alltid ett misstag att ge honom oändligt bra odds. Att vänta till turnen med att skydda är ju bara aktuellt om det, som du observerat, inte går på floppen. Hur du kommer fram till att det inte går i handen som diskuteras är för mig en gåta.

 

Och det är absolut inte automatiskt rätt att vänta till turn bara för att motståndaren kommer att göra ett misstag om han synar en mindre pott.

Och om nu motståndaren har odds att syna innebär ju det knappast att en bet automatiskt är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Svintos tolkning av Miller et al här. Man skyddar en hand för att tvinga motståndaren mellan att lägga handen eller att göra en -EV syn (som andra spelare, alltså du, tjänar på). Att trycka ut folk är ju klart bättre för handen, men så länge folk gör misstag så vinner du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att en raise på flop inte driver ut så värst många draghänder. Att bara calla floppen gör att man undviker att bygga stora potter. Blir det en stor pott kan draghänderna få bra pottodds till att fortsätta till rivern. En call och därefter raise på turn har större potential att driva ut draghänder. Man kan då även slänga handen om brädan blir farlig på turn. Jag vet inte om jag hade spelat så men jag tycker att en call på turn är helt ok på en farlig bräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår att det kan finnas fördelar med att vänta med höjningen till turnen men någon får gärna förklara/räkna ut/motivera varför det skulle kunna vara bättre i det här fallet.

 

Av den enkla anledningen att det kostar dubblet så mycket för Fi att syna...dvs 1BB istället för 0.5BB. Big bets alltså. Frågan är ju om man vill ha overcallers på en sådan farlig flopp. Å andra sidan lär ju inte steg och färgdragen lägga sig även om man höjer. När sedan Fi bara synar känns det ju lugnt. Värre på turn då det tre-bettas. Men man lägger ju inte nötfärgdraget här...Det luktar dock stege/triss av Fi. Folden på rivern är ju klar...för farligt med ett bet samt en syn på den brädan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man måste ju tänka på att man potentiellt missar 3 sb på floppen samt att det inte alls finns några garantier för att spelaren till höger kommer att betta ut på nästa gata. Jag har ingen direkt uppfattning om hur ofta värdeförlusten kompenseras, skulle gärna vilja veta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...