Gå till innehåll

Hur fan sover man vettiga tider?

Recommended Posts

Postad

Hej Pokerforum.nu!

Jag är en kille på 21 jordsnurr som har stora problem med att hålla min dygnsrytm uppe.

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men mitt problem är att jag inte lyckas hålla en vettig dygnsrytm över en längre period, säg max två dagar. Detta har pågått sen jag var 15. Det är som värst nu på vintern såklart, känner att jag måste reda ut detta en gång för alla.

Min nuvarande rytm är "försöka-fixa" rytmen.. Försöker, förgäves. Från fredag har dett sett ut såhär:

Vaken natten mot fredag med planen att hålla ut till fredag kväll och sedan somna. Gick inte, somnade vid 16.00. Vaknade dock, mot min förtvivlan redan 18.30. Inga problem? Jag somnar väl om om några timmar. Timmarna går, jag blir bara piggare. Tror det kan ha något med att jag kanske inte är en människa. För HUR LITE JAG ÄN sover dygnet innan en natt, vilken natt som helst, så somnar jag då fan aldrig under natten/kvällen. Råkar jag somna sover jag max två nattimmar. Så jag somnar lördag morgon först vid sex tiden, sover till tio och äter gemensam frukost med tjejen, hon åker till jobbet och jag passar på att spela lite poker, hur pigg som helst!

Senare mot eftermiddagen så bestämde vi oss för att slå igång en rulle. Har förövrigt inte klarat av att se färdigt en film på första försöket utan att somna på jag vet inte hur många år. Inte ens på bio. Så detta var ju dödsdömt för hålla sig uppe till kvällen-planen, men det var en rulle jag redan sett så tänkte att det inte spelar någon roll om jag sover filmen, för jag har ju sovit 6,5h/48h så borde ju ha lite sömn i mig!!! Så sant som det var sagt, jag sov. 1,5h.

Nu sitter jag här, får inte i mig en blund.. Vet att jag kommer somna direkt det blir ljust ute. Borde kunna sova på beställning, har ju trotsallt sovit 7h av 65.. Men det går fan inte.

Nu kanske ni tänker att jag borde kolla en rulle och somna till det, men det går obv inte, place bo, eller kan man säga så?

Är rädd för att jag måste börja ta till piller!

VARFÖR KAN JAG INTE SOVA PÅ NATTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postad
Vem har sagt att vettiga tider är det som alla andra följer?

Själv är jag uppe på nätterna och sover på dagarna, vaknar på eftermiddan nån gång. Hur jävla vettigt som helst.

Den samlade läkarkåren har sagt det till exempel.

Problemet med att sova på "fel" tider är att det rubbar hormonbalanserna, vilket bland annat ökar risken för depressioner. Visst, precis som att inte alla som röker får lungcancer så drabbas inte alla som sover på dagarna av depressioner, men kan man sova på natten så är det i alla lägen bättre för kroppen.

Postad

Du har en poäng ST, och det är så mina tankar har gått dessa år. Alltid svarat så när någon frågat vad som är fel.

Men som D_P säger, har aldrig trott på det innan men har märkt att jag inte mår speciellt bra av detta.

Det är helt sjukt.

Följdfråga ST, känner inte du någon skillnad med att vara vaken på natten kontra dagen? Har börjat känna en enorm skillnad i kroppen. Även om jag sover 12-20, är vaken 20-12 vs sömn 24-08 vaken 08-24.. Inte för att jag får dessa sovtider men så du förstår. Utgår från att 8 är den "perfekta sömnen".

Postad

Finns ingen perfekt sömntid. Sov när du är trött och inte en sekund mindre. Min dygnsrytm kan verka rätt skruvad. Jag är ibland vaken 36h för att sen sova 12h. Förr var det värre då jag körde så hela tiden, tog bort en del från min psykiska prestationsförmåga. Idag så är det så en gång i veckan cirka, och det funkar bra. Har alltid haft en skev dygnsrytm, är ganska säker på att det har med solen att göra eftersom på vintrarna så händer det att jag alltid sover de timmar den är framme men för mig är rytmen bra. Är ändå inte ute de timmarna. Att hålla sig borta från solljus året runt lär ju inte vara jättenyttigt.

Hålla sig vaken på natten för att vara vaken på dagen är bara tokigt ock riskerar skapa psykiska problem mycket värre dem man får av solbrist.

Det är lätt för de som alltid har sovit gott på nätterna, att säga att det är bäst. Självklart är det bra att sova på natten, men inte för alla. "Den samlade läkarkåren" kan köra upp en måne där solen inte lyser imo. Om du tvunget vill vara "normal" och inte sticka ut från mängden, skaffa ett 7-4 kroppsarbete, och drick inte kaffe efter kl 19.00, så tvingar du kroppen att anpassa sig till dina arbetskamraters rytmer. Träna på gym går ju oxå iofs, men ta det lugnt annars kommer du att bli en zombie.

Postad
Den samlade läkarkåren har sagt det till exempel.

Problemet med att sova på "fel" tider är att det rubbar hormonbalanserna, vilket bland annat ökar risken för depressioner. Visst, precis som att inte alla som röker får lungcancer så drabbas inte alla som sover på dagarna av depressioner, men kan man sova på natten så är det i alla lägen bättre för kroppen.

Dessutom blir vettig mathållning svår och man går enkelt upp i vikt. Detta är vanligt förekommande hos personer som jobbar nattskift. Väldigt få personer pallar med detta en längre tid trots att pengarna rullar in, så varför man självvalt utan vinning väljer att leva så har jag svårt att förstå.

Postad

Ofta är det nog pengar som driver ja. Det är väl en vinning då?

Tjockisar brukar ha för mycket pengar. Jag har arbetat nattetid flera år och har alltid varit smal, och tiden när jag var som fattigast var jag en dagsmänniska, så jämförelsen dygnsrytm relaterat till ekonomi+kroppsvikt är skrattretande. Är man piggare på natten så är det logiskt att sova på dagen, arbeta på natten imo. Dessutom så är det mer tilt på sena kvällar/tidigt på morgonen, som man kan dra nytta av. Det är stress och dåliga kostvanor som gör folk feta. Ändrade min kost ganska rejält när jag arbetade natt. De som äter för mycket kalorier blir ändå feta till slut.

Postad

Följdfråga ST, känner inte du någon skillnad med att vara vaken på natten kontra dagen? Har börjat känna en enorm skillnad i kroppen. Även om jag sover 12-20, är vaken 20-12 vs sömn 24-08 vaken 08-24.. Inte för att jag får dessa sovtider men så du förstår. Utgår från att 8 är den "perfekta sömnen".

I många år har jag varit vaken på nätterna och sovit på dagarna. I och för sig sover jag inte många timmar, 3-4, i vanliga fall, men jag känner inte att jag har fått några bieffekter, som depression eller liknande av det.

Men ett hett tips som jag personligen fått känna av på sistone, om du vill däcka runt 23, är att träna sent.

Nyligen har jag börjat träna fotboll inomhus med några polare och vi har haft träningarna 21-22, 21-22.30, typ, och när jag kommer hem så orkar jag bara ta en dusch innan jag däckar rakt av.

Postad
Ofta är det nog pengar som driver ja. Det är väl en vinning då?

Tjockisar brukar ha för mycket pengar. Jag har arbetat nattetid flera år och har alltid varit smal, och tiden när jag var som fattigast var jag en dagsmänniska, så jämförelsen dygnsrytm relaterat till ekonomi+kroppsvikt är skrattretande. Är man piggare på natten så är det logiskt att sova på dagen, arbeta på natten imo. Dessutom så är det mer tilt på sena kvällar/tidigt på morgonen, som man kan dra nytta av. Det är stress och dåliga kostvanor som gör folk feta. Ändrade min kost ganska rejält när jag arbetade natt. De som äter för mycket kalorier blir ändå feta till slut.

Ja, verkligen skrattretande. Stämmer det inte för dig kan det ju inte stämma för någon.

Och jag tror Nidson pratade om pokerspelare, inte förvärvsarbetande personer med OB. Förvisso kan man argumentera för att värdet är större på nätterna, men det måste ju inte vara så.

Postad

Blev lite förvirrat nu, men jag pratade om förvärsarbetande med OB. Att man tjänar mer pengar som förvärsarbetare under natten kontra dagditon är väl ingen hemlighet så den korrelationen behövs knappast förklaras ytterligare. Sambandet övervikt/nattjobb håller jag fast vid från empiri och vad människor jag pratat med om det säger, men självklart betyder det inte att alla nattjobbare är feta eller måste bli det. Som pokerspelare får man såklart göra sitt eget val också, tjänar man mycket mer pengar så fine, jag tror bara att gemene man mår bättre av att hålla en "normal" dygnsrytm. Jag vet att jag gör det, har provat på båda och jag har mycket mer energi när jag lägger mig vid midnatt och stiger upp på morgonen.

Givetvis finns undantag, men jag skulle vilja höra om tex elitidrottare som har andra dygnsrytmer än sova på natten och vara vaken på dagen. Tror inte det finns överdrivet många och jag tror att det finns en orsak till detta utöver att de har match på dagen.

Postad

Skrattretande var väl fel ordval, även om jag lol'd. Jag menade, och trodde det syntes på det jag skrev, hur det ser ut för mig. Tror du att alla människor är likadana, så är det ett problem du har. Jag kan inte ta hänsyn till alla andras knäppa tankegångar när jag skriver. Nattarbete förutom poker,programmering, och ibland studier, sysslar jag inte med längre. Spelar inte flera nätter i rad, eller jag ska inte göra det iallafall. Tror med att det bästa är att vara vaken när solen lyser, men är jag trött så letar jag upp en mörk plats och däckar. Hellre lever jag i mörkret än springer runt som en idiot på dagen. Det är aldrig för sent att ändra på dygnsrytmen tror jag, men för tidigt/ofta är värre. Det är bara vissa personer som klarar av att jobba nattetid många år visst, men alla blir inte tjocka för det. Det blir man av att äta mer kalorier än vad man gör av med.

Jämförelsen med elitidrottare var dum tycker jag. Det är destruktivt att vara på tävlingsnivå. Förmodligen värre än att aldrig få se direkt solljus. Dessutom så är det inte många tävlingar som tävlas i månskenet, där nattmänniskor har fördel som sagt. Anledningen till att det är så att de flesta idioter är vakna på dagen. Organisationen går lättare då. Alltså, det finns inga vettiga tider "generellt" är det enda jag försöker säga. En korrigering bara, sover nog aldrig 12h men 9h iallafall.

Postad
Vem har sagt att vettiga tider är det som alla andra följer?

Själv är jag uppe på nätterna och sover på dagarna, vaknar på eftermiddan nån gång. Hur jävla vettigt som helst.

Människan är byggd för att vara uppe när solen är uppe vilket inte är speciellt svårt att fatta om man har en hjärna att tänka med.

Postad
Människan är byggd för att vara uppe när solen är uppe.
Nej. Iallafall inte om man kan tänka själv. Det finns massor med djurarter som kan välja mellan att vara vaken på natten istället för dagen.

Alla människor har dock en hjärna att tänka med, en skrämmande stor andel väljer att inte göra det.

Postad
Nej. Iallafall inte om man kan tänka själv. Det finns massor med djurarter som kan välja mellan att vara vaken på natten istället för dagen.

Mm, fast inte djurarter som till stor del förlitar sig mycket till synen och dessutom har uruselt mörkerseende.

Postad
Mmm jävla stor nytta vi har av de egenskaperna idag 2009, yrke pokerspelare.

Du missade Nidsons poäng.

Joeduck hävdade, på påtagligt lösa grunder, att människor själva kan välja dygnsrytm och är skapta att må lika bra som natt- som dagvarelser.

Nidson visade elegant hur vi människor biologiskt är dagvarelser.

Postad

Jo jo...om man fick välja så mår ju kroppen självklart bäst av att sova på nättera o va vaken på dagarna.

Samtidigt tänker jag inte grubbla över det faktum att jag är uppe på nätterna och drar in cash medans medelsvensson med 15 000 efter skatt susar gott i sin säng, har råd o gå ut en helg per månad, resa bort 2 veckor per år, äter ute ett par kvällar i månaden och köper kläder på rea.

Överhuvudtaget grubblar folk för mkt. Just go with the flow o sen dör man. Over and out.

Postad
Du missade Nidsons poäng.

Joeduck hävdade, på påtagligt lösa grunder, att människor själva kan välja dygnsrytm och är skapta att må lika bra som natt- som dagvarelser.

Det där hittade du på själv.

Vissa verkar ha missat att glödlampan är uppfunnen.

Postad
Nej, skärp dig för i helvete.
Efter dig så kanske. Kommer knappast hända dock. :lol:

Du verkar ofta vara på dåligt humör. Testa att sova när du är trött så kanske du mår bättre.