Gå till innehåll

Danish pokerplayer seeking advice


Pokerpoet

Recommended Posts

Ful, ja men sett till utbudet av restauranger, caféer och uteliv kontra vilken annan skånsk stad som helst så väger fördelarna över.

 

Nigga please. Jag har jobbat i Malmös uteliv i typ tre år. Större ställen och större utbud - ja. Stämning och annat är däremot åt helvete. Flera gånger rentav hotfull stämning på många ställen.

Enda gången som det var riktigt bra stämning var när jag jobbade under regnbågsfestivalen. 1400 bögar och transor på Slaghuset samtidigt. Då var det bra drag och skön stämning! :D

 

Dessutom sjukt mycket billigare att bo där än i till exempel Lund.

 

= ostekigt. Not my style.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello fellow swedish pokerplayers

 

P.S you can answer in swedish, since i understand it fairly well, but dont write it that well :)

 

Pokerpoet

 

Titta, läsförståelsen var tydligen inte på topp hos mig och limmet.

 

Men seriöst så kan man jämföra Sverige-Danmark på en massa sätt, men själva frågan hur tillåtet att vara professionell pokerspelare i Sverige är väl inte helt solklar? (det är inte förbjudet, men...)

 

Nej, du kommer inte bli jagad för att du spelar på nätet. Dock vet jag inte exakt hur staten (skattmasen, förskolan, vilka fler kan bry sig?) ser på en professionell pokerspelare.

 

Kan berätta att det är möjligt att få bostadslån under vissa premisser, kanske har ändrats efter finanskrisen dock.

 

Förskolan har inte frågat mig (men de vet min situation), men har väl inte frågat rakt ut utan hoppats dem inte skall sparka ut barnen.

 

Skattmasen har jag behandlat lite enligt devisen att inte väcka den björn som sover.

 

Arbetsförmedlingen el försäkringskassan m.fl undrar jag vad de skulle säga om man hade stövlat in. Dock har jag inte tagit ngt bidrag el så under min tid som proffs.

 

Bostadsrättsföreningar älskar inte yrket, men min lyckades jag lugna och har motat olle i grind genom att sitta med i styrelsen.

 

Svenskar ser väl inte en pokerspelare, och ännu mer sant för en invandrande dansk (flykting? :-P ), som en bidragande samhällsmedborgare? Tvärtom kan du möta en viss avundsjuka och irritation att du inte betalar skatt.

Nästan lika jobbigt som de intresserade killarna som vill berätta om gången de hade AA och åkte ut mot KTof innan finalbordet :roll:

 

Jag tror du i förebyggande syfte, om du verkligen flyttar till sverige, skulle behöva läsa på hur skatteverket skulle kunna tjafsa och vilka dokument och siffror du behöver för att bevisa din oskuld vid skattetjafs. Du är inte oskyldig tills motsatsen är bevisad utan måste själv bevisa att du är oskyldig till skattefusk.

 

Om du är ung el väldigt gammal, varför inte sikta på varmare alternativ?

180dagar sol på vintern så kan du väl skriva dig utomlands?

 

rosen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Move to England instead. Atleast if your planing to live as a pokerplayer for a longer period than ~5 years from now. Im sure we'll have new laws restricting online-poker here in a few years. Its allready beeing discussed by the authorities and suggestions has been made to restrict online poker to only "Svenska spel".

 

Why noone even mentioned that in this thread is weird since everyone knows about it. Everyone just hopes it wont happend ^^. Dont fool the poor guy :)

 

Du får ju gärna läsa igenom tråden igen, Limmis.

 

för att?

 

Inlägg 4 i denna tråd:

 

The worst thing that could happen is that some (most, nearly all?) sites get outlawed in the future. Leaving you with Svenska Spel as your only option. If that's available to a Dane residing in Sweden. But I don't know how realistic that is.

 

 

För övrigt så är jag ganska övertygad om att möjliga restriktioner ligger hyfsat långt in i framtiden. Den nuvarande spelutredningen har blivit så kritiserad från alla möjliga håll så den antagligen måste göras om ifall man vill reglera marknaden ytterligare.

 

Det är ju inte heller så att man i en mer reglerad framtid måste stanna kvar i Sverige. Kanske enklare att flytta över sundet nu, med väldigt goda förbindelser med Danmark, än att flytta till England.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I want to emphazise that I i dont fear so much to pay taxes and the whole debate about EU vs Non EU sites. Sweden seem to have about the same rules as Denmark in this regard. And so far i have allways played on EU sites.
Bara en kommentar om skatt på icke-EU sajter.

 

Vi svenskar ska enligt lagen betala skatt på varje vunnen pott över 100kr, och vi får inte dra av förlustpotter. Skatten blir med andra ord långt över 10000000% på ett grindpass.

 

Detta är såklart orimligt, och i praktiken så har skatteverket beskattat uttagen och inte potterna. Men det kan såklart ändras, så som lagen är skriven.

 

Notera också att Sverige har en annan definition om vad som är EU-sajt mot exempelvis Danmark och Finland. Sverige går på var företaget har sin hemvist, medan exempelvis Finland och Danmark lägger större betydelse till licensen. Licensen betyder inte ett skvatt i Sverige.

 

Dessa två saker bör du tänka på så inte din favoritpokersajt helt plötsligt är en icke-EU sajt.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag är positivt överraskad över alla bra svar vår danske vän har fått.

 

Själv får jag utstå en hel del rasism här i Sverige. När jag bytte bord på Gamblerz senast fick jag "roliga" kommentarer som "Only English or Swedish at the table please" och andra skojigheter.

 

Jag tänkte starta en ny stadsdel i Stockholm som ska heta Little Skåne där det finns gott om restauranger som serverar gås och grishals. Jag kan tänka mig att ta emot danska flyktingar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack so mycket for alle de bra svar :)

 

As long as any possible changes to the swedish poker laws isnt something thats going to happen within the next 1-2 years i think its the best solution for me to move to Malmø. Then I dont have a long way back to friends and family in Copenhagen. I can allways consider England or something else if something changes in Sweden in the future.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...