Gå till innehåll

NLT - Dåligt spelad AQ?


Peder.A

Recommended Posts

Jag har spelat max ett varv på bordet. Har därför ingen som helst koll på mina motståndare...

 

 

Game # 71791917 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Valbo"

Game ended 2005-05-17 12:07:43 UTC

 

Players:

liquid (EUR 49,25 in seat 1)

prutt (EUR 21,50 in seat 2)

mpetre (EUR 24,50 in seat 3)

Themagpie (EUR 48,50 in seat 4)

jimmybk (EUR 16,75 in seat 5)

tomten23 (EUR 28,25 in seat 6)

 

Dealer: Themagpie

Small Blind: jimmybk (0,25)

Big Blind: tomten23 (0,50)

 

liquid was dealt: Ad - Qd

 

Får en bra hand men sitter UTG. Tänker först höja upp rejält men limpar istället vilket jag ibland gör med bra händer från UTG. Kan kanske uppfattas som dåligt spel av vissa...

 

 

liquid Call (0,50)

prutt Raise (1,75)

 

Eftersom jag inte har någon read är det svårt att sätta honom på en specifik hand. PP är inte omöjligt, inte heller Ax, AK, AQ, AJ, KQ, QJ.

 

mpetre Fold

Themagpie Fold

jimmybk Fold

tomten23 Fold

 

I det här läget bör jag ju re-raisa men av någon anledning hittar jag call-knappen. Fi sätter mig nog inte på en alltför stark hand i och med min call.

 

liquid Call (1,25)

 

Flop 9c - As - 9h

 

Den floppen kan jag inte gnälla över. Jag har TP med riktigt bra kicker. I och för sig kan fi sitta med AK men jag måste naturligtvis slänga iväg ett bet.

 

liquid Bet (2,75)

prutt Raise (5,50)

 

Blir inte alltför skraj över denna raise utan tror fortfarande att jag är i ledning. Någon 9 har han inte! Han kanske tror att jag bluffar och försöker bluffa tillbaka eftersom han höjde preflopp. Med mitt resonemang ska jag ju re-raisa men än en gång blir det call.

 

liquid Call (2,75)

 

Turn 9c - As - 9h - Jh

 

liquid Check

prutt Bet (12,00)

 

Kan han sitta på JJ eller AJ? Tror ändå att jag har bra möjligheter att fortfarande vara i ledning. Det kostar trots allt inte jättemycket att få till en showdown eftersom hans stack börjar bli tom.

 

liquid Raise (24,00)

prutt All-In (2,25)

liquid Payback (9,75)

 

River 9c - As - 9h - Jh - 3s

 

Efter den här handen hade spelats och nu när jag postar denna HH tycker jag att jag spelar ganska tomtigt. Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du limpar eftersom du tycker att din hand är stark så bör du väl re-raisa preflop? Som det blir nu vet du inte var du står i handen, och du måste i princip syna ner. Prutt kan väl i princip ha en massa olika händer där det troligaste är AT-AK.

 

Själv skulle jag ha raisat direkt med AQs och kanske limpraisat med AK eller bättre. Limpraisar med AQs lär bara göra att du får syn av bättre händer om fi kan spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör standardhöjning 3-4 bb med AQs i tidig position så är det lättare att veta var du står. Limpa bara med AA, KK o AK om du tror att någon kommer att höja efter dig.

 

Som det är nu har du aning om hur din hand står efter floppen. Han kan ju ha Ax och tror att du har lågt PP tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En reraise i pottstorlek är väl lämpligt. Här kan det dock bli problem om du får en reraise tillbaks på din reraise. Det är därför bättre att höja först in och syna eventuell reraise. AQ är ju inte direkt oslagbar...

 

Det är ju några tänkbara händer som dominerar den ju...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pre-flop skulle jag nog rösta på en standard höjning. Men limp/raise känns ju som att övervärdera handen. Limp/call känns väl sådär, vet inte riktigt vad man skulle få ut av det. Kanske om fi skulle raisea fler händer en han callar raise med. Med så många vid bordet så känns in det som ett bra alternativ. Kanske skulle kunna va bra mot en överaggresiv spelare.

 

Floppen så ska du re-raise om du nu tror dig ha en bättre hand. Din hand är redan klar och fler kort skadar dig nog mer än hjälper, förutsatt att han har en sämre hand på flop. Så re-raise eller fold efter hans raise tycker jag är dom moves du har att välja mellan. Eftersom han har ungefär $15 kvar i sin stack och potten är ~$10 så tycker jag det är läge att om du tror dig ha honom trycka in allt på floppen. Som det nu blev så gav du han ett frikort för att sen raisea på turn, vilket jag inte tycker din hand är stark nog för. Du verkar ju vara villig att gå all-in på turn när din hand försämrats, därför borde du bestämt dig på floppen om du hade honom eller inte och tryckt till allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK slår dig, AJ slår dig A9 slår dig du splittar med AQ och spöar AT. Den enda egentliga chans är om han sitter på KK,QQ lr AT. Då bör ej vara så säker att leda där.

 

Håller med dig om vilka händer fi kan tänkas ha. Men tycker att det egentliga beslut är på floppen och där slår han AJ. Så han slåss av AK, A9 och 99. Slår AJ, AT, QQ och KK, split med AQ. En annan anledning är att det finns bara 3 kort som gör honom något säkrare, vilka är dom andra Q:na i leken. Q hjälper honom egentligen bara mot AK och stjälper honom mot QQ. Kort som skulle skada hans hand är A, J, T, 9 och K. Det är på grund av detta som jag tycker beslutet skall tas på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer den spännande och ganska oväntade upplösningen...

 

liquid shows: Ad - Qd (two pairs, aces and nines)

prutt shows: 5d - Ks (a pair of nines)

 

Han försökte alltså att tokbluffa!

Är väl bara att tacka honom för pengarna då. Tror ändå inte att bluffar utgör står del av händerna fi kan ha i denna situation :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får en bra hand men sitter UTG. Tänker först höja upp rejält men limpar istället vilket jag ibland gör med bra händer från UTG. Kan kanske uppfattas som dåligt spel av vissa...

 

Jaaa du, själv tycker jag att AQs inte är en hand man ska limpa med. Jag kan ge ett exempel;

 

Du limpar, XXX raise, du synar.

 

Om jag var XXX så skulle jag sätta dig på en draghand som typ TJ eller par i 7-9. Alltså sätter han dig inte på en sån hand som AQ, det är därför du får problem på flopen när han raisar dig för att han tror inte att du har ett A och då leder han om du inte har en 9a.

 

ett annat exempel (som jag brukar spela)

 

Jag UTG me AQs raise 3 ggr BB. raisar han, bra då vet jag att jag med 99% säkerhet är i underläge. Synar han så förutsätter jag att jag leder. Klart det finns gånger då AA och KK bara synar kallt för att få betalt på flopen, men det händer inte så ofta på de nivåer som du verkar spela på. (Jag spelar på samma kan tilläggas)

 

 

Annars tycker jag att du spelar handen bra, men som sagt, du vill visa större styrka före flopen för AQ är inte en så bra hand. Den ligger mil efter AK KK och AA, så du måste raisa för att se var du står från början, och som sagt om någon reraisar dig så vet du nu med 99% sannolikhet att du ligger under då man inte reraisar UTG med något annat än en väldigt bra hand.

 

 

*edit* håller med alve, det är inte vanligt med en dubbel bluff på den är flopen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...