Gå till innehåll

öronproppar


PokerminatorTT1

Recommended Posts

har en granne som brukar lyssna på musik störande högt på dagarna,pratat, klagat, hotat osv men inget verkar hjälpa.

 

 

så tills problemet löser sig så är det öronproppar som gäller. sen är det väl allmänt bra att ha de ändå mot gräsklippare, grannar som flyttar you name it.

 

 

har provat alla de har på apoteket här, de klassiskt gula som man knådar ihop och stoppar in, geleknådbollar som man har i förörat.

 

 

nackdelarna med de gula är att jag finner det omöjligt att sova i de, de sticker alltid ut lite, ligger man på siden trycks de in så det känns osv. och jag får allmänt huvudverk/dålig sömn när jag använder de. därför brukar jag sätta på de endast när jag väl blivit väckt och försöker somna om.

 

 

 

gelebollarna känns också ivägen men inte på samma smärtsamma och jobbiga sätt som det gulaskummgummi alternativet. största problemet är att de ramlar ut och att det är tidsödslande att sitta och knåda/forma de så de ger effekt och inte ramlar ut samtidigt brukar de ändå ramla ut under sömnen.

 

 

 

så vad jag behöver är något jag kan använda dagligen, komfort är främst det viktigaste så man kan sova i de utan problem för det är där största hindret ligger känns det som och det som hindrar daglig bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack

 

 

vad är vitsen med aktiv-ljuddämpning när man sover? antar att du använder dina när du spelar eller något?

 

 

hursom, med andra ord borde jag klara mig med ett par formgjutna efter mina öron bara?

 

har dem sällan när jag sover, i indonesien hade jag det för det var så mkt oljud på natten förvisso, och när jag sover på flygplan, men främst har jag dem på nattklubbar.

 

du behöver förvisso inte lineärt dämpade filter, kanske finns billigare varianter. men är ju praktiskt att kunna använda dem i andra situationer också t ex koncert, flygplan, dammsugning etc då man kanske vill kunna vad andra säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har dem sällan när jag sover, i indonesien hade jag det för det var så mkt oljud på natten förvisso, och när jag sover på flygplan, men främst har jag dem på nattklubbar.

 

du behöver förvisso inte lineärt dämpade filter, kanske finns billigare varianter. men är ju praktiskt att kunna använda dem i andra situationer också t ex koncert, flygplan, dammsugning etc då man kanske vill kunna vad andra säger.

 

 

de dämpar ljudet effektivare på flygplan än vanliga eller du har de för att lyssna på musik i bakgrunden för att sova?

 

koncert och nattklubbar lät som nöten faktiskt om de fungerar effektivt på riktigt

 

 

vad kostar de btw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de dämpar ljudet effektivare på flygplan än vanliga eller du har de för att lyssna på musik i bakgrunden för att sova?

 

koncert och nattklubbar lät som nöten faktiskt om de fungerar effektivt på riktigt

 

 

vad kostar de btw?

 

de dämpar bara 15db. finns filter för 30db också. fast allt låter likadant, bara lite tystare.

 

2500kr typ. bästa investeringen jag gjort för mina pokerpengar. får ont i öronen av hög volym. var så sjukt härligt att gå ut från en koncert, ha stått längst fram och njutit av musiken och sedan gå ut och ta ut dem och allt lät som vanligt igen, inget pipande :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de dämpar bara 15db. finns filter för 30db också. fast allt låter likadant, bara lite tystare.

 

2500kr typ. bästa investeringen jag gjort för mina pokerpengar. får ont i öronen av hög volym. var så sjukt härligt att gå ut från en koncert, ha stått längst fram och njutit av musiken och sedan gå ut och ta ut dem och allt lät som vanligt igen, inget pipande :mrgreen:

 

 

tror nog det är EV+ att ha de, enda grejjen är väl att man kommer garanterat inte ha de med sig precis när man behöver de som mest. behöver de batterie byte eller dylikt också btw?

 

 

tror hursom jag satsar på vanliga formgjutna bara så man kan sova i de och sen satsar på dessa som komplement.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att jag drömmer mycket mer konstiga drömmar när jag har öronproppar i - precis som att hjärnan inte får den stimulans den behöver med naturligt bakgrundsljud och därmed måste kompensera genom att hitta på knäppa saker att hålla sig sysselsatt med (samma sak när jag är på besök hos pappa på landet, helt jävla knäpptyst där när man är van vid storstadsmullret).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att jag drömmer mycket mer konstiga drömmar när jag har öronproppar i - precis som att hjärnan inte får den stimulans den behöver med naturligt bakgrundsljud och därmed måste kompensera genom att hitta på knäppa saker att hålla sig sysselsatt med (samma sak när jag är på besök hos pappa på landet, helt jävla knäpptyst där när man är van vid storstadsmullret).

 

 

min hjärna är mer retard än din hoppas jag på och har det fullt upp med att hålla hjärtrytmen och repa sig efter senaste runnerunner stegeutsugningen på svenska spel.

 

däremot det där med huvudverk och allmänt konstigt tryck i öronen osv gör det att jag aldrig lyckas få bra sömn med de. osäker om formgjutningen kommer att åtgärda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att jag drömmer mycket mer konstiga drömmar när jag har öronproppar i - precis som att hjärnan inte får den stimulans den behöver med naturligt bakgrundsljud och därmed måste kompensera genom att hitta på knäppa saker att hålla sig sysselsatt med (samma sak när jag är på besök hos pappa på landet, helt jävla knäpptyst där när man är van vid storstadsmullret).

 

Det är inget konstigt. Hjärnan gillar att kompensera med hittepåstimuli. Exempelvis kan man bli hög, helt utan droger, genom att sätta avsågade pingisbollar framför öronen och blocka all auditiv stimuli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du endast ha dom till att dämpa och kunna sova gott så är gjutna way overkill. Tänk på att dom inte dämpar mer än vanliga, bara sjukt mycket rakare. Så ska du spela/lyssna på hög musik, nattklubb o.s.v är dom sjukt bra. Men ska du bara ha det tyst kan du lika gärna köpa billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ju mer man läser om öronproppar på natten desto mindre nöten verkar det vara. ökad risk för öroninflammation osvosv

 

skulle nog vilja ha något som inte går in i hålet/kanalen på örat utan fungerar mer som dedär geleklumparna men som sitter fast bättre/är skönare tror jag. det behöver inte döda allt ljud heller, bara sänka det otroligt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på störningsjouren, btw?

 

inte känt till de,

 

sen är väl grejjen också att han lyssnar ju på dagen. men ändå till oacceptablt höga volymer, hela jävla trpphuset hör och jag har rummet precis ovan. sen verkar ingen annan bry sig då de flesta jobbar/är vakna då. en gång lyssnade han 08:00 en lördagmorgon iof och ibland mot kvällssnåret 22-23:00 men då bryr jag mig inte om det.

 

 

är det bara att klaga eller ska man ha "bevis" av något slag?

 

ska ringa och höra med de ivf imorgong/idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...