Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fi verkar vara lite halvt lös/spewig hobbyspelare, dock inte helt galen.

Vi hade bara spelat 30 händer, så vet ingen mer om honom.

När han höjde min bet på river förväntade jag mig nästan att få se en högre färg. Men han hade ju lika gärna kunnat haft en lägre (eller självklart tvåpar/set osv), med tanke på spelare och position.

Tänk på att det är Full Tilt, dvs rätt så tight.

Finns det värde i att gå all-in och försökt ta hans sista 38 dollar, med tanke på att han är hobbyfiskig och position?

Känns så här i efterhand som att om jag synar hans raise tror jag att jag leder, och borde kunna pusha?

Hur skulle ni gjort om han istället var en TAG eller LAG reg och samma situation uppstod? I det läget tror jag man är slagen av A/K-hög färg 70% av gångerna.

Full Tilt Poker $0.50/$1 No Limit Hold'em - 6 players - View hand 339823

UTG: $133.30

MP: $49.50

CO: $44.80

BTN: $108.55

SB: $100.00

Hero (BB): $143.65

Pre Flop: ($1.50) Hero is BB with Jheart.gif Theart.gif

3 folds, BTN raises to $3.50, 1 fold, Hero calls $2.50

Flop: ($7.50) 6heart.gif Adiamond.gif 7heart.gif(2 players)

Hero checks, BTN bets $4, Hero calls $4

Turn: ($15.50) Kclub.gif(2 players)

Hero bets $8, BTN calls $8

River: ($31.50) 9heart.gif(2 players)

Hero bets $20, BTN raises to $55, Hero calls $35

Postad

För det första tycker jag inte man ska ha några funderingar på vilken typ FI är på bara 30 händer. Imo är det alldeles för lite.

Angående handen så hade jag utan att tveka pushat. Eftersom du betar ut på turn så tror jag FI har svårt att sätta dig på ett färgdrag. Han kan mkt väl ha set eller tvåpar.

Har han högre färg svär jag och konstaterar att shit happens samt köper in igen.

Postad

Jag tycker nästan cbeten och i synnerhet storleken på den indikerar att han har en "oslagbar" hand, såsom AK hjärter eller liknande. Hade nog stackat trots detta. Jag tycker den känns lustigt spelad på alla håll och kanter.

Postad
För det första tycker jag inte man ska ha några funderingar på vilken typ FI är på bara 30 händer. Imo är det alldeles för lite.

Visst kan man inte se rakt in i själen på nån efter 30 händer, men jag tycker ofta man kan få en rätt bra uppfattning om vilken spelartyp det handlar om efter 20-25 minuters spel.

Angående handen så hade jag utan att tveka pushat. Eftersom du betar ut på turn så tror jag FI har svårt att sätta dig på ett färgdrag. Han kan mkt väl ha set eller tvåpar.

Har han högre färg svär jag och konstaterar att shit happens samt köper in igen.

Ok, ja det finns ju så många händer han kan ha som det är värt att pusha mot.

Men känns som han skulle ha höjt tidigare med många av dom... därför fick jag känslan att det var stor risk för ett f-drag. Dock är det nog som du säger inte fel att pusha här ändå mot en sån här spelare.

börja med att inte donka turn, river är w/e

Jag tänker inte säga att det är bra att donka turn. Och jag hade inte gjort det mot en bättre spelare som säkert skulle höja turn både för värde, skydd, och ibland bluffa när han är tom, eftersom mitt bet egentligen ser rätt svagt ut.

Men en sån här spelare tycker jag det kan fungera bra att beta halvpott mot med f-drag+hålstege, då han säker ibland foldar mindre par och antagligen inte höjer vad än han har.

Plus att det, mot denna spelartyp, kan räcka med ett sånt bet för att få honom glömma att jag kan ha drag.

Vilka nackdelar menar du det finns i att donka mot denna spelare? Och hur skulle du spelat, och varför är det bättre?

Det känns ju som väldigt många av hans troliga händer slår mig vid showdown, men kan folda mot ett bet på turn (t ex K-hög, 88, 7'a, 6'a...). Och att han antagligen synar med 88 osv om jag försöker bluffa på river.

Jag försöker inte överbevisa nåt eller säga att nån har fel, men vill säga hur jag tänker, och gärna höra mer hur ni tänker.

Postad

Jag försöker inte överbevisa nåt eller säga att nån har fel, men vill säga hur jag tänker, och gärna höra mer hur ni tänker.

"lös/spewig hobbyspelare" semibluffar man inte. ;-)

Postad
donka inte turn och stacka river sas =)

Kan ingen berätta varför man inte ska donka i det läget då? :-P Och hur man borde spelat, och varför det är bättre.

"lös/spewig hobbyspelare" semibluffar man inte. ;-)

Jag gjorde det mest för nån slags omvänd pottkontroll då jag var rätt säker på att han inte skulle höja.

Plus att jag inte ville att min hand skulle bli uppenbar som drag/svag. Och ibland foldar han väl.

Men det är i slutändan sant som du säger. Och jag har haft ordentliga problem med att vara rätt spewig på det sättet, så jag försöker bättra mig hehe.

Postad

Jag donkar helt enkelt inte där för att jag inte har någon donkrange på turn. Mao så kommer jag checksyna turn och om jag klonkar river går jag för en Crai alt donkar jag mycket hellre den. Att craia turn går väl också an men inte perfekt bräda för det imo. Orkar inte utveckla mer, men finns på mirc och msn om du vill diskutera lite mer :P

Postad
Jag gjorde det mest för nån slags omvänd pottkontroll då jag var rätt säker på att han inte skulle höja.

Du är rätt säker på att inte kommer höja? Efter 30 händer, readen halvlös/spewig och det han gjort är att höja pre och beta flop? En ganska vågad slutsats imo.

Postad
Jag donkar helt enkelt inte där för att jag inte har någon donkrange på turn. Mao så kommer jag checksyna turn och om jag klonkar river går jag för en Crai alt donkar jag mycket hellre den. Att craia turn går väl också an men inte perfekt bräda för det imo. Orkar inte utveckla mer, men finns på mirc och msn om du vill diskutera lite mer :P

Starfitter: Ok, jag slänger in ett svar här så andra kan hojta till om dom har nåt att säga.

Vi kanske spelar väldigt olika, men är det inte både lite väl "låst" och ibland dåligt att aldrig kunna donkbeta på turn här?

Min huvudfrågan är: Varför alltid ge fi chansen att få styra pottstorleken i första hand på turn, även fast våran range verkar/borde vara starkare än fi's på denna bräda, med tanke på position.

Oftast är det ju vi i blindsen som har en färdig/stark hand här, och fi har mellanpar/drag.

Check-synar vi även turn visar vi att våran hand antagligen inte är så stark som den "borde" vara i BB, och vi får mindre cred för det. Och check-raisar vi kommer vi oftast ligga under när potten blir stor, och ändå låta fi få gratiskort om han ligger efter och väljer att checka turn istället.

Tänk om han har 89, JJ, KQ, eller liknande, och som ofta väljer att checka bakom turn för att sen syna en bet på river, eftersom vi nu antagligen inte har ett A, eller så kan han lägga sig med sitt missade gratisdrag.

Men som med ett donkbet på turn ofta blir övertygad om att vi har ett A, och "måste" lägga sig.

Men som sagt måste man ju vara aktsam att inte göra detta mot bra aggro spelare, då dom ofta höjer med en mängd händer.

Jag kan i efterhand tycka att jag skulle kunnat beta 12 istället för 8 på turn för att balansera upp när man donkbetar för värde/skydd.

Postad
Du är rätt säker på att inte kommer höja? Efter 30 händer, readen halvlös/spewig och det han gjort är att höja pre och beta flop? En ganska vågad slutsats imo.

En halvlös/spewig hobbyfisk som spelar 1 bord tycker jag väldigt sällan höjer ett turnbet om han varit aggressiv både pre och på floppen.

Dom beter sig ju ofta precis tvärtemot hur en bra spelare gör, dvs han synar gärna med bra händer i såna lägen, och betar med dåliga om man checkar (dock inte höjer en bet.

Men checkar-synar man turn, och låter honom beta med mellanparet kan man ju glömma att sno potten på river, så bättre att göra det med svaga TP, och behålla initiativet i handen med bluffar/drag imo.

Det är ju en jäkla skillnad att göra detta mot en LAG multitable-grinder som dom flesta gånger skulle höja där, både som bluff och med en bättre hand. Så i ett sånt läge skulle jag hellre check-syna, och räkna bort fördelen att kunna stjäla potten på turn och att göra nån slags omvänd pottkontroll, då ingen av dom sakerna ändå inte skulle fungera.