ebisumaru Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Postad 19 Oktober , 2009 Hej alla! Har lite lösa planer på att åka iväg ett gäng över nyår. Främst Alperna är av intresse, men möjligen även Fjällen. Tror att snösäkerhet är prio 1, tätt följt av afterski. Tips någon? Citera
nsahlberg Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Postad 19 Oktober , 2009 Jadu, skulle vilja säga Val d'Isère, Chamonix, St anthon. Eller om man inte vill åka långt så är väl Hemsedal dugligt, bättre än Sälen åtminstonde! Citera
mr-flow Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Postad 19 Oktober , 2009 Har inte varit i St anton eller Val D'Isere, men Chamonix har rätt bra uteliv kruxet är att om ni är ute efter offpist så kan ni fetglömma det om ni inte typ första liften upp typ. Val Thorens hade helt okej afterski och väldigt mycket dåliga åkare = de åker inte offpist och låter dig åka den. Är ni alltså bara ute efter piståkning och kanske enstaka offpist eller inte behöver puder så hade chamonix varit mitt val av de två. Ganska mycket svenskar där + eller - är upp till dig . Är själv i alperna över nyår men på helt annan ort, där de knappt hört talas om afterski. Edit: St Anton låter ballare att ha åkt till, rätt vanligt att vara i Chamonix som svensk + en grej till, har bara åkt skidor i Verbier men skidåkningen är väldigt bra där, kan dock vara rätt dyrt ( Tänker obv på dina kompisar och inte på dig). Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 20 Oktober , 2009 Rapport Postad 20 Oktober , 2009 Det finns inget som är bra med Chamonix frånsett att det är billigt att åka dit. Bra afterski men inte världsklass. Bra offpistmöjligheter som förstörs av den sjuka puderhetsen, tråkigt liftsystem om man ska åka pist. St Anton och Verbier äger Cham alla dagar i veckan på allt utom pris. Ska ni åka pist eller offpist? Rätt viktigt för ortvalet.. Citera
ebisumaru Postad 20 Oktober , 2009 Författare Rapport Postad 20 Oktober , 2009 Det finns inget som är bra med Chamonix frånsett att det är billigt att åka dit. Bra afterski men inte världsklass. Bra offpistmöjligheter som förstörs av den sjuka puderhetsen, tråkigt liftsystem om man ska åka pist. St Anton och Verbier äger Cham alla dagar i veckan på allt utom pris. Ska ni åka pist eller offpist? Rätt viktigt för ortvalet.. Jag e själv ingen vidare snowboardåkare, så blir inte så mkt off-pist för mig. Vissa av dom andra e nog intresserade av det, dock långt ifrån alla. Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 20 Oktober , 2009 Rapport Postad 20 Oktober , 2009 Jag e själv ingen vidare snowboardåkare, så blir inte så mkt off-pist för mig. Vissa av dom andra e nog intresserade av det, dock långt ifrån alla. För afterski är Österike generellt överlägset även i lite mindre orter som knappt hade haft afterski om de låg i ett annat land. Det finns så klart guldklimpar i några få orter i andra länder också (Verbier Chamonix bla). Bad Gastein, Ischgl, Flachau, Sölden, St Anton är bra orter i Österike. Varav alla är snösäkra, kanske lite varning för Bad Ga om någon. Vilken av orterna ni ska välja beror på hur prioriteringen fest-skidor-pris är. St Anton är störst, har bäst afterski, bra åkning men trångt i backarna. Kliver man ned ortstorlek minskar antalet turister i backarna tillsammans med afterskins drag. (Grym åkning och afterski i alla ovanstående även om vissa är bättre än andra). Min personliga favorit är Flaschau (sett till era preferenser). Där finns även goda möjligheter till offpist utan allt för mycket hets om pudret. Citera
ebisumaru Postad 20 Oktober , 2009 Författare Rapport Postad 20 Oktober , 2009 Tack alla, framförallt AKM . Ska kolla upp alternativen lite närmare. Citera
MJ Postad 20 Oktober , 2009 Rapport Postad 20 Oktober , 2009 Om ni stannar i Sverige är Åre/Duved överlägset Sälen. Citera
PokerminatorTT1 Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Postad 21 Oktober , 2009 Om ni stannar i Sverige är Åre/Duved överlägset Sälen. under nyår är det dock oftast skridskoplan med grovlutning så tar ni inte med skridskorna så kan ni ju skippa det. ska vara bra mot slutet av jan/feb däremot men aldrig varit där då. Citera
Recommended Posts