mbman Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 En situation jag ofta kommer i (försätter mig i?) när jag spelar SNG är följande: Jag sitter i tidig position på ett tidigt skede i en SNG och får AK. Jag höjer upp det rätt rejält, eftersom alla tomar gladligen synar höjningar, och jag vill inte spela AK mot 6-7 motståndare, säg till cirka 5 ggr BB. Detta betyder, på nivå 1, att jag investerar cirka 100 marker i min höjning. Vanligen får jag då 2 synare. Potten efter deras syn är således runt 330 marker. Frågan är nu, när jag totalmissar floppen, bör jag då investera cirka 250 marker till för att stjäla potten? Om försöket misslyckas har jag endast 650 marker kvar och blir genast tvingad att spela något mer defensivt, även om det inte är "kört". Eller är det bättre att bara inse att man missat och skänka bort de 100 markerna man höjt med? Givetvis beror detta till stor del på hur floppen ser ut, men om vi säger tex Q94 eller något annat skräpigt? Som min strategi är nu försöker jag nästan alltid ta potten på en sådan flopp, och det lyckas väl någorlunda ofta iallafall.... Någon som har något smart att säga? Citera
gertlind Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 Rätt eller fel, jag brukar dunka på en gång till. Kanske mest för att man är besviken att floppen inte gav nåt. Ofta så viker de flesta sig och man får ett kort till. Ger inte det nåt viker jag mig. Citera
erik87 Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 Jag tycker detta beror mycket på vilken postion du har, om du har tidig position så kan det vara farligt att betta floppen i och med att du inte vet vad de andra kommer göra. Om du däremot har position på dina motspelare och de checkar fram till dig så bettar jag ofta ut. Citera
mbman Postad 17 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 17 Maj , 2005 Absolut, i sen position bettar jag alltid om det checkas, därför skrev jag just tidig position i mitt första inlägg, det är då det är svårare Citera
Ector Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 Jag har svarat ganska utförligt hur jag spelar missade floppar i SNG. Hittar inte tråden just nu, men någon annan vänlig själ kanske kan hitta den. Tror det va i plantskolan. Citera
mbman Postad 18 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2005 Läste tråden och tycker råden generellt stämmer överens med mitt spelsätt. Det som jag ser som problematiskt är dock att man ibland tvingas stoppa in nästan 30% av ens stack på en ren och skär bluff tidigt i turneringen. Det vanliga om jag höjer 3-4 BB + 1 BB för varje limpare är ändå att jag får med mig ett helt gäng till floppen, åtminstone så länge vi är på nivå 1 i en SNG. Potten blir då, trots den relativt låga höjningen, rätt stor och man tvingas stoppa in väldigt mycket för att betta seriöst på floppen. Hur ser du på den problematiken Ector? Är du villig att riskera runt 30% av stacken tidigt för att sno potten? Jag säger inte att det varken är rätt eller fel, jag bara undrar. Själv föredrar jag nog relativt ofta att ge upp mina cirka 100 marker och spela vidare istället för att gamla med total 250-350 för att sno potten. Citera
psatiw Postad 18 Maj , 2005 Rapport Postad 18 Maj , 2005 Vill ju inte leka viktig här, men jag tycker faktiskt att precis det du frågar finns besvarad i den tråd jag länkade till. Eller? T.o.m Ector har ju svarat där (på precis det scenariot). Fuskade du i läsningen, eller? Upprepar mitt råd från tråden (som jag var lite oense med Ector om): med 4 pers kvar efter din höjning, och du missat floppen - check/fold. Citera
Recommended Posts