Gå till innehåll

IQ-test Mensa


BERTlL

Recommended Posts

Om jag förstod det rätt när jag skummade igenom texten som fanns på sidan så är detta ett gammalt (officiellt) mensatest i Danmark.

 

http://mensa.dk/testiq.xml

 

Posta resultat här under, skippa gärna att lägga på de där extra 5-10p för att se smart ut. Anledningen till att jag skapar den här tråden är visserligen inte att jag undrar vad ni har för iq, då jag ändå inte kommer lita på en enda jävel av er, utan att jag hoppas att det finns någon smart jävel här som kan lösa 37 och 39.

 

Så, löser du 37 eller 39. Förklara gärna vart du finner logiken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

128, och då gav jag mer eller mindre upp på 37 och 39. Tack för att du jinxade dom för mig ;-)

 

Hehe. Har några vänner som också gjort testet och ingen har haft ens en teori för eventuellt svar... Själv fick jag 135 på det här testet. Ni som tagit officiella iq-test får mer än gärna jämföra ert officiella resultat med det ni får på det här testet. Vore intressant att se hur det står sig :)

 

Btw, vilken tog du på 135 och varför? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller nästan med dig Nojjby. Det verkar ändra färg när det hamnar på en ruta som byter från vit till grå. Att bara passera en grå verkar inte ge någon effekt. Mitt förslag är alltså den med en röd i A3 och en blå i C3.

 

1 2 3

4 5 6

7 8 9

 

Fast om du tittar på den sista blå kvadraten i ruta 6 passerar den en befintlig grå i ruta 7 och återuppstår som röd i ruta 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

138. :ola:

 

Håller med Nojjby om att 37 borde vara två röda kvadrater i näst nedersta raden.

 

35 fick jag till blå kvadrater upp till höger och röda kvadrater ner till höger. Min lösning gick ut på att den vit-grå figuren i mitten visar vilket håll figuren vänds på. Översta figuren vänds över \-axeln, mitten över │-axeln och nedersta över /-axeln. Inte den blekaste om det är rätt dock. :-) Kan man se facit nånstans?

 

Jag gav upp på 39an. Nån får gärna förklara den.

 

Edit: min lösning på 35an känns inte bra när jag tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om 37, men jag kan vara ute och cykla...

 

Tror att det är det alternativet med två röda kvadrater i näst nedersta raden. De färgade kvadraterna rör sig åt höger/nedåt. Om de hamnar på en grå ruta syns de inte och ändrar samtidigt färg.

 

Naturligtvis, enkel och snygg förklaring med :) Tack!

 

 

138. :ola:

 

Håller med Nojjby om att 37 borde vara två röda kvadrater i näst nedersta raden.

 

35 fick jag till blå kvadrater upp till höger och röda kvadrater ner till höger. Min lösning gick ut på att den vit-grå figuren i mitten visar vilket håll figuren vänds på. Översta figuren vänds över \-axeln, mitten över │-axeln och nedersta över /-axeln. Inte den blekaste om det är rätt dock. :-) Kan man se facit nånstans?

 

Jag gav upp på 39an. Nån får gärna förklara den.

 

Edit: min lösning på 35an känns inte bra när jag tänker på det.

 

Jag har två teorier på den, den ena är den samma som din, den andra är att den undre och övre roterar bilden. Den övre roterar 180 grader över \-axeln och den undre 180 grader över /-axeln vilket resulterar i att bild 9 blir en blå kvadrat i nedre vänstra och en röd kvadrat i nedre högra (dvs upp och ner samt spegelvänd i förhållande till bild 7). Tror aningen starkare på den teorin men är absolut inte säker, någon med en annan lösning som kan övertyga mig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo svenska var ju lite tråkig, det saknade helt någon klurig. Klarade testet på under 5min och är nästan 100på att jag hade alla rätt.

 

Någon som gjort ett officiellt iq-test?

Inte ett officiellt iq-test men inför en chefsbefattning fick jag genomgå en halvdags tester på ett företag som analyserar personer på uppdrag av arbetsgivare. Blev själv förvånad över att de lyckades pricka in min psykologiska profil så väl som de gjorde. Vad gällde själva iq-delen (fel ord i sammanhanget men låt gå) scorade jag "begåvning över universitetsnivå" vad fan det nu innebär :ola:

 

Är ju egentligen inte speciellt duktigt på någonting så relevansen av de där testerna borde vara försumbar :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju egentligen inte speciellt duktigt på någonting så relevansen av de där testerna borde vara försumbar :-P

 

Glöm inte borta att du är värdelös, vääääärdelöööös. Och illa omtyckt för den du är.

 

Fast sen var du ju inte duktig ifs, då blir man ju accepterad i Sverige. Så du är väl värdelös men omtyckt? :) Jag tycker åtminstone det vore en trevlig titel att böra. Just att den är över också, du är för smart för universitet minsann :D

 

GG WP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jo svenska var ju lite tråkig, det saknade helt någon klurig. Klarade testet på under 5min och är nästan 100på att jag hade alla rätt.

 

Någon som gjort ett officiellt iq-test?

 

Har gjort Mensas officiella test i Sverige för 7-8 år sedan, var 36 frågor av exakt samma typ som det är på detta testet, dvs figurer som vandrar hit och dit och byter färg mm. Testet kostade typ 200 spänn och utvärderades uppenbarligen av någon psykolog någonstans :-)

 

Satte alla utom två och fick 128 enligt testet, rätt säker på att jag bommade på sista. Gränsen för Mensa är uppenbarligen 132 så jag kom inte med! Elitistsvin :-D

 

Kul test annars! Fick 133 på detta, så det ligger ju iallafall i närheten av det av det officiella.. Någon som har kommit på lösningen till 39an?

Med det sagt, har dock en tendens att vara lite skeptisk till såna här tester.. En tjej i min gamla korridor flög ut ur rummet en gång och skrek "Jag har 154 i IQ". Jag är tveksam :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo svenska var ju lite tråkig, det saknade helt någon klurig. Klarade testet på under 5min och är nästan 100på att jag hade alla rätt.

 

Någon som gjort ett officiellt iq-test?

Jag har gjort ett officiellt, övervakat test. Det var bra mycket svårare än de här nät-testen, men liknande.

 

Ska inte avslöja resultatet, för Poker Magazine funderar på att bjuda in ett par "pokerpersonligheter" att göra riktigt IQ-test för en artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...