Gå till innehåll

Förbereda mig på Live MTTs


HEJHEJ68

Recommended Posts

Hej har som mål att börja spela lite mer live MTTs när jag får tid vilket blir om ca 6 månader. Har inte tid just nu att spela MTTs online. Så frågan är vad som är bäst träning.

 

Mina tankar är

 

9 manna få bra känsla för spel med 7-9 spelare eftersom nästan alla NLH MTT har så många spelare vid bordet.

 

CG 6 manna HU CG HU SNGs SH SNGs För att se så många floppar man kan få bra känsla för spelet efter floppen.

 

Spelar nu nlh $200 när det är CG och Hu sngs $50-100

 

Vad tror ni är bäst Träning att se många floppar spela i sh spel eller spela med det antalet deltagare som det ofta är i en live NLH MTT.

 

 

Har själv spelat 0 LIVE MTTs men ni som har spelat kanske någon EPT eller så vad tycker ni är det viktigaste? Vad är viktigaste att behärska förutom grundläggande pokerkunskaper.

 

Blev kanske lite dåligt skrivet men hoppas ni förstår vad jag vill säga

 

Cheers :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du verkar ha lite koll på spelet poker redan så är din största nackdel att du inte är van att sitta vid ett riktigt pokerbord. Du kommer ge tells som ett såll. :D

 

Mitt tips var du ska lägga mest fokus: Försök spela livepoker med några som kan ge dig feedback.

 

Annars bör du väl vikta om ditt spel mot fler spelare/turre när du lirar på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utveckla gärna varför SH? 20BBs inköp?

 

högre vpip ju senare position. Blir mer effektiv träning.

För att du antagligen borde hitta sätt att träna på typ 1-30 mörkar djupt spel då det är så viktigt i turneringar. Spela gärna kortstackat på sida med antar också, då blir det som det oftast är när du spelar turnering och har 1-30BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte också på det där med Turbo Mtt men blir det inte typ 30 min spel sen 1 tim push/fold Så tror som dig att CG blir bättre eller Hu sngs Frågan är bara Vilken typ av CG ?

du behöver nog lära dig lite 1-14bb spel också. Jag tror det borde bli hyfsat tidseffektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken nivå är det du tänkt lira MMT?

 

Jag gissar att dina tio viktigaste punkter du bör foka på troligen inte innefattar de som nämns här med pushande av lillstack och annat finlir.

 

De 10 punkterna ligger alla i förståelse kring vad livespel innebär, färre spelade händer/h, notera hur andra spelar, täppa läckor, hur folk uppfattar dit betandet/agerande... osv. Detta eftersom du är helt grön på livelir kontra din förståelse för spelt som sådant.

 

 

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

högre vpip ju senare position. Blir mer effektiv träning.

För att du antagligen borde hitta sätt att träna på typ 1-30 mörkar djupt spel då det är så viktigt i turneringar. Spela gärna kortstackat på sida med antar också, då blir det som det oftast är när du spelar turnering och har 1-30BB.

 

Var hittar man en sida som Har ante på Cg borden Vet att FTP har det men då är det +NLH$10 och 50bbs minimum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken nivå är det du tänkt lira MMT?

 

Jag gissar att dina tio viktigaste punkter du bör foka på troligen inte innefattar de som nämns här med pushande av lillstack och annat finlir.

 

De 10 punkterna ligger alla i förståelse kring vad livespel innebär, färre spelade händer/h, notera hur andra spelar, täppa läckor, hur folk uppfattar dit betandet/agerande... osv. Detta eftersom du är helt grön på livelir kontra din förståelse för spelt som sådant.

 

 

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

 

OPs sätt att uttrycka sig ger mig känslan av att han spelat ganska mkt online.

Så jag håller helt med dig, det är bara de egentliga live-detaljerna han ska fokusera på.

Att sitta och träna shortstack-spel täpper nog inte lika mkt läckor som om han skulle lägga all träningstid på att bara spela live, oavsett spelform imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OPs sätt att uttrycka sig ger mig känslan av att han spelat ganska mkt online.

Så jag håller helt med dig, det är bara de egentliga live-detaljerna han ska fokusera på.

Att sitta och träna shortstack-spel täpper nog inte lika mkt läckor som om han skulle lägga all träningstid på att bara spela live, oavsett spelform imo.

 

Förstår vad ni säger men nu är det så här att jag inte har någom möjlighet att Spela Live tyvärr. Så jag leter efter Någonting som kommer ge mig bra träning till Live MTTs. Tittade på FTP såg att dom hade CAP NLH bord man spelar alltså alltid med 30BBe eller mindre. Kan det här vara någonting? Hur ofta har man 30BBs eller mindre i en Live MTT vet att det beror på turneringen men generellt?

 

Tittade på UB och ante borden var ju inte Många bord igång tyvärr så det blir det nog inte (det var 1 ante 6manna bord igång nu på NLH$2 )

 

Sen så kommer jag att läsa lite om tells osv men kan tyvärr inte spela Live

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare som du fast tvärtom. Har spelat Live i massor av år och först nu börjar på nätet och läsa lite böcker.

 

Mitt tips är att du sätter ihop en turnring hemma. Det andra tipset är att du alltid väntar tills det är din tur. När det väl är din tur tar du några sekunders betänketid på vad som hänt innan det blev din tur. Den informationen har du färskt i huvudet när du sedan ser på dina kort. Har du vana av att spela turnering på nätet så har du väl en hel del i ryggmärgen. Det som sätter käppar i hjulet är när du är "ofokuserad" och det märker pokerrävarna direkt. Typexemplet på nätspelare är att de sitter och tittar på den söta dealern och blickar ned på sina kort och stelnar till en kort stund för att sedan snegla på markerna och sedan checka. Om du är bra skådis kan du använda dig av det mot pokerrävarna.

 

Sista tipset är att ha en strategi färdig och att inte avvika från den. Det har jag svårast med, ha ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra sak är att läsa på om reglerna. Exempel på regler och etiska hållpunkter som är bra att känna till:

 

One Chip Rule: Om du slänger in endast en marker i potten när du har valet att syna eller höja, så räknas det som en syn om du inte proklamerar raise. Exempel: Fi bettar 100, du slänger in en 1k-marker. Det räknas som syn, och du kan inte i efterhand säga att det var menat som en raise. Det skulle innebära en stringbet (se nedan) och tillåts således inte. Ett tips om du inte vill behöva säga "raise till 1000" är att slänga in både en 1k-marker och en liten marker, tex en 25-marker. Det blir då en raise till 1025.

 

String bets: Vid satsning eller höjning måste alla marker läggas in i potten simultant i en rörelse, alternativt efter att först tydligt ha proklamerat satsningens eller höjningens storlek. Annars räknas det som en string bet, och den summa du la in i potten först är den som gäller. Säg till exempel att du lägger upp en bet på 200 i form av två högar om fyra st. 25-marker, en hög i taget. Din bet blir bara 100 och du tvingas ta tillbaks den sista 100-markershögen. Anledningen till förbudet mot stringbets är att man annars skulle kunna först lägga in en hög med marker, kolla in motspelarens reaktion och sedan, baserat på hans reaktion besluta om man ska lägga in fler marker eller inte.

 

Splasha inte potten: Marker som du lägger in i potten ska läggas tydligt framför dig och inte "splashas" in i potten. Detta för att dealern ska kunna räkna markerna.

 

Skydda dina kort: Det finns en del regler som under olika omständigheter kan göra att din hand räknas som död om du inte skyddar din hand. För att motverka alla dessa fällor, ha för vana att alltid lägga en marker eller nåt annat föremål (kortvakt) på dina kort, för att signalera till dealern att du inte gett upp din hand.

 

Show one, show all: Om du visar upp din hand för en spelare så är du tvungen att visa den för alla spelare vid bordet.

 

Tala inte om handen medan den spelas: Självklart får du inte visa eller tala om din hand så länge det finns spelare kvar i potten som inte foldat, oavsett om du själv har foldat. Ta även för vana att inte tala om din hand ens för att psyka motståndaren. Det finns olika regeltolkningar, och en del tolkningar ger det smått bizarra resultatet att du inte får sanningsenligt tala om för fi vad du har ens när du själv är med i spelet (table talk), men att du får ljuga. För säkerhets skull, tala aldrig specifikt om vad du har för hand. Undvik också att visa reaktioner på kort som faller efter att du foldat. Om det tex faller två ess på floppen efter att du har foldat pre, och du tydligt visar din besvikelse, så telegraferar detta ut att du troligen foldat ett ess, vilket kan påverka det fortsatta spelet för de som är kvar i handen.

 

Jag skulle kunna komma på mer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En halvviktig obesvarad fråga är vilken nivå du tänkt lira? 500kr, 2000kr eller dollars och euroturneringar abroad? Är det nån satte du klonkat så du tagit dig till en sjukt stor turre? Ska du lira flera? Är ITM viktigt och mycket pengar för dig eller är det top 3 som gäller? Det sista är rätt viktigt för att göra en bedömning hur du ska lägga upp hela din spelstil och vad du bör fokusera på.

 

Ska du lira $10.000 turrar kommer du aldrig förlåta dig själv att du inte lade ett antal dagar på liveträning.

 

Klykainfon är jättebra och en viss del ska nog kunna gå att läsa sig till men det mesta kommer med tiden. Practice. Man sullar garanterat bort nån hand, kastar bb, när man kunnat checkat för en gratis flopp. Bet out of turn (om du inte är i gråzonen och medvetet spelar den så). Slänger up sina kort vid show down och Fi kan slinka undan med sina kort utan att visa (även fast han skulle visa först), dvs du missar viktig info... osv osv. På det där internetpoker får man mycket gratis och missklick är inget mot all skit man kan göra fel live.

 

Hur som, om du inte kan åka iväg och lira nån mindre turre eller samla ihop polare som du kan hustla så får du givetvis göra det du kan av den övriga infon här och kanske läsa nån vettig bok. Att du väljer liveturrar innebär att du får en helt annan syn på poker. En garanterad kick!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En halvviktig obesvarad fråga är vilken nivå du tänkt lira? 500kr, 2000kr eller dollars och euroturneringar abroad? Är det nån satte du klonkat så du tagit dig till en sjukt stor turre? Ska du lira flera? Är ITM viktigt och mycket pengar för dig eller är det top 3 som gäller? Det sista är rätt viktigt för att göra en bedömning hur du ska lägga upp hela din spelstil och vad du bör fokusera på.

 

Ska du lira $10.000 turrar kommer du aldrig förlåta dig själv att du inte lade ett antal dagar på liveträning.

 

Klykainfon är jättebra och en viss del ska nog kunna gå att läsa sig till men det mesta kommer med tiden. Practice. Man sullar garanterat bort nån hand, kastar bb, när man kunnat checkat för en gratis flopp. Bet out of turn (om du inte är i gråzonen och medvetet spelar den så). Slänger up sina kort vid show down och Fi kan slinka undan med sina kort utan att visa (även fast han skulle visa först), dvs du missar viktig info... osv osv. På det där internetpoker får man mycket gratis och missklick är inget mot all skit man kan göra fel live.

 

Hur som, om du inte kan åka iväg och lira nån mindre turre eller samla ihop polare som du kan hustla så får du givetvis göra det du kan av den övriga infon här och kanske läsa nån vettig bok. Att du väljer liveturrar innebär att du får en helt annan syn på poker. En garanterad kick!

 

Lycka till!

 

 

 

Tack Är bara 17 år så har lite problem att spela "seriöst" Live spel så lite därför jag inte spelar live MTTs osv.

 

 

Men så ni tror inte det spelar någon större roll om jag spelar 6manna CG 100BBs eller 9 manna CG med 100BBs eller turbo Hu sngs tex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SnG är perfekta för att träna turneringspel om man inte har tid och sitta och spela långa turneringar. De är som turneringar i miniformat och allting man utsätts för i turneringar finns med - ja förutom att byta bord(men det simulerar genom att starta en ny SnG).

 

nu är du nog ute och cyklar. De viktigaste delarna av turneringar spelas allra mest med 20-50 bb stackar och ante. Sngs är den viktigaste delen push/fold med 5-15bb utan ante.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela 6max med ante, köp in för 50bb, reloada bara om du bustar, byt bord om du blir för djup.

 

ub har 40bb bord tror jag. lira där också.

 

Trist bara att man alltid åker innan anten =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är du nog ute och cyklar. De viktigaste delarna av turneringar spelas allra mest med 20-50 bb stackar och ante. Sngs är den viktigaste delen push/fold med 5-15bb utan ante.

 

Då borde väll ändå det bästa vara att spela FR NLH CG börja med 20bbs sen bygga upp det till 50 BBs för att sen hitta ett nytt bord ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt varför alla ska oroa sig över så mycket tells. Vad finns det att vara nervös för?

Strunta i att försöka plocka upp tells och varje gång du spelar en hand så är det bara att tänka som online. Man sätter in handen i en viss range och är hyffsat säker på att den passar bäst just där, sen är det bara att sitta och vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...