Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Lirar mest 50$ SnG på Pokerstars. Många gånger dyker det upp lite marginella situationer som kan vara avgörande för hur det går i turneringen. Här är ett exempel jag gäran vill ha kommentarer på.

Bordsstämning:

Finns en chipleader som spelar rätt löst men lurigt. Resten av bordet är ganska passivt. Vi är sju kvar blindsen är 25/50. Jag sitter på BB alla har foldat fram till knappen där chipleadern sitter.

Spelet:

Fi1 Button (4000)

Fi2 SB (xxxx)

Hero BB (1500)

OpeningBetRound:

Fi2 post small blind 25

Hero post big blind 50

**Dealing down cards**

Dealt to Hero [ Qd, 6h ]

Fi1 call 50

Fi2 fold

Hero check

Flop:

[Qh, 7s, 2c]

(Pot: 125 )

Hero bets 100

Fi1 call 100

(Bettar ungefär pott. Hans call ger inte så mycket info, men eftersom det inte finns några direkta drag är det möjligt att han träffat något på floppen eller har ett mellanpar på hand)

Turn:

[9s]

(Pot: 325)

Hero check

Fi1 bets 100

Hero raise (300) to 400

Fi1 calls 300

(Får för mig att checkraisa. Tror att jag har honom slagen men vill gärna ta potten på en gång. Är inte så rädd för att ge honom gratiskort eftersom det är långsökt att han är på ett drag. Hans call gör mig lite konfunderad)

River:

[Kh]

(Pot: 1125)

Hero check

Fi1 bets 500

Hero fold

(Här checkar jag eftersom alla vettiga bett skulle göra mig potcommitad, vilket jag inte vill bli med min hand. Tror även att han kan checka en marginell hand typ Q 10, A 7 eller 10 10 )

Avslutnig:

I den här handen trodde jag att jag ledde och bettade därefter, men jag var inte beredd att satsa hela min stack på handen vilket medförde att jag i princip gav upp efter turnen. Rätt eller fel?

Snubben visade förövrigt upp sina kort efteråt, så för er som gillar att gissa händer så är det bara att dra igång ;).

* RP - QoS *

Postad

Han visade K 7, och hade mig alltså slagen på rivern. De intressanta frågorna kring den här handen anser jag dock vara min chekraise på turn och checkfold på rivern. Jag var lite velig på turnen och det kunde lika gärna ha blivit checkfold redan där (jag tycker inte om att riskera stora delar av min stack så tidigt i en turnering med en så dålig hand), alternativt kunde jag ha bettat ut.

Postad

Varje gång du slänger in mer än 40% av din stack så bör du ställa in...

TPTK är inte en bra hand och du riskerar att bli utdragen av tvåpar

Så ställ in på Turn - din höjning med 300 var för liten för att få motståndaren att folda.

Postad

Jag vet att jag har lyckats spela bort en stor del av min stack när jag blivit inblandad i potten genom att vara small eller big blind på en tidig level... många gånger alltså.

Problemet är ju att man blir så short stacked tills man ska stjäla blinds senare.

Jag skulle nog ha check-foldat, både turn och river med den handen... Fast callat på rivern om bettet var väldigt litet. Bara för jag ser d som värre att förlora ett par hundra marker så tidigt än jag ser d som bra att vinna ett par hundra marker..

Vet inte om det är den optimala strategin dock ;) Men iaf så jag skulle gjort...