Gå till innehåll

Bäst att göra mot shortstack - CG /0.5/1 usd


johanhall

Recommended Posts

Jag lirar NL 100 på FT och det har flytit på rätt bra ett tag nu. Min fråga är vad gör ni mot de som köper in för min på bordet och reraisar all in relativt ofta när man själv höjt med tex AQ/AJ/medelpar. Vilka händer synar ni generellt med när de ställer? Har vittnat till vissa som ställer med 22 osv och KQ osv.. Vilka brukar ni som sagt syna med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt ska man tänka på att öppna en tightare range när det sitter en duktig shortstack i blindsen iom att ju vidare range man öppnar ju vidare range måste man syna av.

 

Sätt dig med pokerstove. Fyll i alla händer du öppnar från positionen du vill veta vilka händer du ska syna med.

 

Antag att du sitter på btn och shortstacken i BB. Min inköp bör vara 20bb

Du öppnar 3bb och det ligger 1,5bb i blinds.

 

Han gör profit om du foldar 19/(19+4,5)= ca 80%

där 19 är han stack efter han lagt blind och 4,5 är blindsen och din raise.

Vilket gör att vi måste syna med 20% av vår öppningsrange.

 

Säg att din öppningsrange på btn ligger på 50%.

50*0,2=10%

 

Alltså måste du syna med 10% av händerna du öppnar om han inte ska göra direkt profit på sitt spel.

 

Notera dock att även om du synar med dina 10% kommer han ofta minst ha typ 30% equity i potten så man bör syna lite vidare än den procenten man får fram.

 

EDIT: Om jag har gjort fel så får någon gärna rätt mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm...., att standard-mässigt betta upp 3bb från knappen när BB är short är nog en mycket tveksam strategi. Om inte annat, tvingar man väl BB till rätt bet-size. (?)

 

Dessutom kan SB med en enkel mini-höjning eller t o m syn få mig på fall, de gånger shortisen pushar. Känns inte alls bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt igår vid några tiomannabord vilka var fulla med shortstacktomtar. 5-7 spelare som alla köpt in för minimiinköp. Det de gjorde rent generellt var att de höjde för en stor del av stacken varje gång de valde att spela en hand och fick de syn gick de ofta allin på floppen.

 

Händerna skilde sig litegrann beroende på spelare men väldigt många spelade nästan identiskt. Någon höjde alltid med 22-AA samt AK medan en annan körde på 77-AA, AK och en tredje med QQ-AA samt AK.

Sedan fanns det varianter som också var lite vidare med AJo + stöldhöjningar från knappen.

 

Men iaf, jag känner inte för att spela marginella händer mot dessa tomtar då jag ofta kommer ligga efter. Om jag har position på en shortstacktomte brukar jag roa mig med att slowa bra händer. Han höjer för en stor del av stacken och de gånger alla andra lägger sig, synar jag bara med AA el KK och låter honom pusha på floppen.

 

Om snubben höjer med alla par ner till 2-2 brukar jag kontrahöja med höga par för att isolera och hoppas han inte har högre än mig.

Om det blir många synare efter med stora stackar synar jag bara med lägre pockets och hoppas dra in något bra mot storstackarna.

Men iaf jag låter bli svagare marginella händer headsup mot denna spelare. (ifall det inte ligger massor av döda pengar i potten förstås)

 

Det var lite tankar kring spel mot shortstacktomtar men då jag inte är helt säker på var EV+ går föredrar jag att hålla mig till de bättre korten vid spel headsup mot denne.

Håll dock med om att det är parodi när sju spelare vid bordet spelar shortstacktaktik mot varandra hehee...men det borde ju gå att exploatera 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lär dig se skillnad på shortstackar som pushar med för bred range och shortstackar som pushar med för tight, jäkligt ovanligt med bra shortstackare imo. De första är ju bara att öppna lite tightare om de pushar ofta och de andra är ju bara att folda typ TT/JJ (fast det gör man ju inte utan man whinar när de alltid visar upp AA).

 

"AQ/AJ/medelpar. Vilka händer synar ni generellt med när de ställer?"

 

instacall på dom iaf, du lirar nl100 och vet inte hur mycket du mosar hans range med om han nu ställer 22-KQ+ och dessutom pengar i mitten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...