TheMole Postad 13 Maj , 2005 Rapport Postad 13 Maj , 2005 Hur många gånger måste man köra med slumpvisa kort för att få ett pålitligt värde med Monte Carlo-metoden? Det som är tänkt att testas är 2st texas hold em-händer mot varandra för att räkna ut vinstchansen för vardera i %. Jag undrar detta för att jag håller på att utveckla ett program till mobiltelefoner som räknar ut just det och just nu när jag kör 10000 kombinationer av community-cards tar det 4½ minut för min mobil (LG u8110) * RP - QoS * Citera
gdaily Postad 13 Maj , 2005 Rapport Postad 13 Maj , 2005 Ett sätt att snabba upp det hela, som dock ger avkall på exakthet (men inte så mycket) är att ta ett par-tre floppar med varje kortlek (för jag antar att det är blandningen av kortleken som tar tid på mobilen? Citera
TheMole Postad 13 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 13 Maj , 2005 Nja kortleken blandas inte på det sättet. Programmet har en sorterad kortlek som den slumpmässigt drar 5 kort ur. Det som tar största delen av mobilen resurser är att skapa bästa handen utifrån de kort som spelaren har och de som ligger ute samt jämföra denna med motståndarens. Ska försöka snabba upp dessa så gott det går men kommer ändå behöva bestämma ett visst antal gånger den ska testa. Citera
TheMole Postad 13 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 13 Maj , 2005 För varje spelare testas alla kombinationer av de kort denne har på handen och kort som ligger ute för att få fram bästa handen. Varje hand värderas från 0-8 beroende på vad den är. Har båda händerna samma värde jämförs det vilken som har bäst hand med det värdet (t.ex. om båda spelarna har kåk, vem har högst kåk). Citera
gdaily Postad 13 Maj , 2005 Rapport Postad 13 Maj , 2005 Då borde du kunna snabba upp med: 1) Finns möjlig kåk/fyrtal? 2) Finns möjlig flush? 3) Finns möjlig stege? då har du nog kapat typ hälften av jämförlserna. Ex på två: a) ligger det tre av samma färg på bordet (ja/nej) b) om ja, har någon av spelarna två av denna? c) repetera a+b för fyrfärg på bordet Citera
gdaily Postad 13 Maj , 2005 Rapport Postad 13 Maj , 2005 I och med att du sorterar "uppifrån" så kan du sedan avbryta när någon fått ett jakande svar som den andra inte fått på samma nivå. Har ex spelare A fägr så behöver du ju inte kolla om spelare B har par... Citera
TheMole Postad 13 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 13 Maj , 2005 Mycket bra förslag. Ska skriva om koden lite så får vi se hur snabbt det går att få det. Tack för tipsen! Citera
TheMole Postad 16 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 16 Maj , 2005 Fått ner det till att ta 2:40 på min nu Tar bara 45 sekunder på en kompis lite nyare nokia så än finns det hopp. Ska koda vidare och se om det går att få ner det mer. Citera
cisco Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 Java/J2ME? Om du är riktigt sugen på att optimera det, så kanske jag kan ta en titt på det? Citera
Micke_E Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 10000 floppar är ju endå inte så jättemycket, många handkalkylatorer änvänder mellan en och två miljoner utslumpade floppar. Det finns några här på forumet som är ganska bra på statistik och sannolikhetslära, kanske någon av dem kan räkna ut hur många floppar man måste använda för att få ett rimligt konfidensitervall (jag har glömt för mycket av hur man gör sånt för att orka ge mig på det). Citera
obby Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 att programmera blandning av en kortlek vore väldigt osmart. Citera
gdaily Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 att programmera blandning av en kortlek vore väldigt osmart. Ja, men det ingick inte i frågan.... Citera
obby Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 jag såg ingen direkt fråga, ville bara framföra att (antagligen) använder inga pokerprogram blandning av kortlekar. Antar att dom kör inbyggda randomizefunktioner i språket dom är programmerade i. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.