gsus Postad 14 September , 2009 Rapport Postad 14 September , 2009 Nedanstående history har jag återskapat manuellt så det kanske finns något småfel i den då jag railade en kompis som handen utspelade sig för. Tror det var typ en 10-20 dollars turre på Party. Ca 50-60 kvar av 300-400 startande. NL Holdem 800/1600 Ante 50 SB ($xx,xxx) BB($42,000) UTG ($xx,xxx) UTG+1 ($xx,xxx) UTG+2 ($xx,xxx) MP1 ($xx,xxx) MP2 ($xx,xxx) Hero($40,000) CO ($xx,xxx) BTN ($xx,xxx) Dealt to Hero A:heart: 7:club: fold, fold, fold, fold, Hero raise $3799, fold, fold, fold, BB calls FLOP ($8,698) A:club: 4:heart: Q:heart: BB checks, Hero checks, TURN ($8,898) A:club: 4:heart: Q:heart: 8:heart: BB bets $6,800, Hero call $6,800, RIVER ($22,498) A:club: 4:heart: Q:heart: 8:heart: 8:spade: BB checks, Hero ??? Har funderat en del runt den här handen och om vi kan få värde av att betta river här. Jag vill ju kunna bluffa ganska billigt alla gånger jag sitter på ett högt hjärter och då känns det som om jag måste balansera min range och även betta denna typ av händer. Tycker FI känns ganska svag som handen spelat sig. Har ingen direkt annan read på honom. Den säkra linjen är ju såklart att checka ner, men är tveksam till om det är den bästa linjen. 1. Om vi bettar här, hur mycket? 2. Vad gör vi mot check-push? 3. Om vi checkar ner handen, varför? 4. Skulle ni spelat den annorlunda på någon annan gata. Hur? 5. Funderar också på att pusha turn. Synpunkter ang detta? Citera
jonasmedz Postad 14 September , 2009 Rapport Postad 14 September , 2009 EDIT: Lägger till lite 1-3: jag vill checka, men jag är några lvls under dig misstänker jag =) 4: varför inte cbet på flop? 5: överpush visar rätt mycket styrka. du lär kunna få någon bättre hand att lägga (typ A9-AJ?), men vilken sämre hand synar? Citera
gsus Postad 14 September , 2009 Författare Rapport Postad 14 September , 2009 EDIT: Lägger till lite 1-3: jag vill checka, men jag är några lvls under dig misstänker jag =) 4: varför inte cbet på flop? 5: överpush visar rätt mycket styrka. du lär kunna få någon bättre hand att lägga (typ A9-AJ?), men vilken sämre hand synar? Anledning till att jag inte cbettar flopp är flera: - Vill pottkontrollera de gånger jag är slagen. - Kommer aldrig kunna folda ut en bättre hand. - Leder jag så gör jag förmodligen det stort och vill då maskera min hand för att kunna få värde senare i handen. - Jag har Ah så är inte rädd för några turn-kort. - Jag har poss. Att pusha turn är ju en semibluff som är jobbig att syna för FI då han sätter hela sin stack på spel. Checka flopp och repusha turn, reppar ju väldig styrka. Alla gånger jag får syn drar ju fortfarande till nuts. Största anledningen till att pusha turn är att potten är på ca 15k och vi har ca 37k = mycket att plocka upp. Men som du säger så kommer vi nog sällan få action av sämre händer här och det är nog inte många starkare händer vi får att folda heller. Samtidigt har vi ju bra med equity mot alla händer som just nu har oss slagna som inte är 2 par, set, färg eller AK. Men är som sagt kluven här. En dubbeltydig AI Lite klen formulering. Menar du att pusha river rakt av? Motivera gärna. Citera
brut Postad 14 September , 2009 Rapport Postad 14 September , 2009 För att det spelar bäst och gör det svårt för fis vanligaste kort A/Q. Citera
Teredo Postad 14 September , 2009 Rapport Postad 14 September , 2009 4.) Skulle ni spelat den annorlunda på någon annan gata. Hur? Jag skulle välja cbeta på flop pga. att vi kommer att cbet tomt många gånger, då vi bla. går på bluff. Vi har även visat styrka pre och så har vi position. Brädan är även dragig vilket jag tycker rättfädigar ett cbet på 55-70% av pott. Citera
Ferna Postad 14 September , 2009 Rapport Postad 14 September , 2009 Förstår inte checken på floppen, men check på river känns bäst imo! Citera
jonasmedz Postad 14 September , 2009 Rapport Postad 14 September , 2009 - Vill pottkontrollera de gånger jag är slagen. - Kommer aldrig kunna folda ut en bättre hand. - Jag har poss. Det låter vettigt... och nått som jag ska bli bättre på att utnyttja. Problemet med CB är väl också att många händer, både bättre och sämre kommer syna dig och det är svårt att säga vart man står. Dock TROR jag att det finns en större mängd sämre än bättre händer som kan syna dig. Men det beror säkert på. Om man som jag CBar nästan allt heads up måste man såklart göra det när man träffar också. - Jag har Ah så är inte rädd för några turn-kort. Nja, T,J,Q,K är ju kort som rimligtvis träffar fi bra också (till två par). - Leder jag så gör jag förmodligen det stort och vill då maskera min hand för att kunna få värde senare i handen. Mjo, det här har du ju såklart lyckats bra med. Synen på turn gör det ju riktigt svårt för fi att veta vad du har. Så visst, du kan nog räkna med att få syn från någon sämre hand (Qx) med bet på river, men det känns inte helt bekvämt eftersom du antagligen måste syna en push. du har rätt sifferminne när det gäller stackstorlekar måste jag säga! =) ... återskapat manuellt ... SB ($24,955) BB($42,601) UTG ($13,295) UTG+1 ($17,845) UTG+2 ($19,573) MP1 ($25,795) MP2 ($15,795) Hero($40,385) CO ($18,210) BTN ($22,091) Citera
gsus Postad 14 September , 2009 Författare Rapport Postad 14 September , 2009 Det låter vettigt... och nått som jag ska bli bättre på att utnyttja. Problemet med CB är väl också att många händer, både bättre och sämre kommer syna dig och det är svårt att säga vart man står. Dock TROR jag att det finns en större mängd sämre än bättre händer som kan syna dig. Men det beror säkert på. Om man som jag CBar nästan allt heads up måste man såklart göra det när man träffar också. Nja, T,J,Q,K är ju kort som rimligtvis träffar fi bra också (till två par). Mjo, det här har du ju såklart lyckats bra med. Synen på turn gör det ju riktigt svårt för fi att veta vad du har. Så visst, du kan nog räkna med att få syn från någon sämre hand (Qx) med bet på river, men det känns inte helt bekvämt eftersom du antagligen måste syna en push. du har rätt sifferminne när det gäller stackstorlekar måste jag säga! =) Jag är dock helt inne på linjen att checka bakom på på flopp. När du gör CB på den floppen, gör du det för att få in det för värde antar jag? Själv tycker jag att vi sätter oss i en väldigt jobbig sits de gånger vi blir checkraisade. Tycker vi har en aldeles för stark hand för att bet-folda denna flopp, men för svag för att bet-syna en raise/allin. Det tillsammans med mina tidigare argument tycker jag personligen väger över för att checka flopp. Sifferminnet är det inget fel på! Citera
gsus Postad 14 September , 2009 Författare Rapport Postad 14 September , 2009 För att det spelar bäst och gör det svårt för fis vanligaste kort A/Q. Då antar jag att du pushar hela din range som du väljer att betta här? Varför inte istället kanske betta hela sin range runt 8k, vilket lämnar utrymme för FI att bluffa och då istället betsyna oss allin? Dessutom kan han lättare göra hjältesynar med något mellanpocket etc. Det blir också billigare de gånger vi båda sitter på ett hyffsat hjärter utan tillägg eller vi har floatat honom och vill kunna bluffa billigt på river. Pushar vi hela vår range på river kommer vi folda ut alla händer han kan tänkas checkraise-bluffa oss med, och förmodligen också de flesta Q. Citera
jkkman Postad 14 September , 2009 Rapport Postad 14 September , 2009 Vi kan ju börja med att folda preflop. Att slå upp denna är en läcka av gigantiska mått, speciellt med dessa stacksizes och vår size. Citera
gsus Postad 14 September , 2009 Författare Rapport Postad 14 September , 2009 Vi kan ju börja med att folda preflop. Att slå upp denna är en läcka av gigantiska mått, speciellt med dessa stacksizes och vår size. Va? Menar du att det är en lucka att höja A7o från highjack först in med 25BB stack? Om du syftar på repushstackar efter oss så skrev jag i början att de inte är exakta då jag inte har någon exakt handhistory från handen. De enda stackar jag minns exakt var BB och vår. Så eventuella repushstackar är ointressant i denna fråga då denna information inte finns. Kommentera gärna de övriga situationerna/frågorna! Citera
jkkman Postad 15 September , 2009 Rapport Postad 15 September , 2009 Va? Menar du att det är en lucka att höja A7o från highjack först in med 25BB stack? Om du syftar på repushstackar efter oss så skrev jag i början att de inte är exakta då jag inte har någon exakt handhistory från handen. De enda stackar jag minns exakt var BB och vår. Så eventuella repushstackar är ointressant i denna fråga då denna information inte finns. Kommentera gärna de övriga situationerna/frågorna! ja, det är en jättelucka. Sen tycker jag allt över 2700 är för stort. check flop, syn turn, tror vi ska checka river. Citera
jonasmedz Postad 15 September , 2009 Rapport Postad 15 September , 2009 Jag är dock helt inne på linjen att checka bakom på på flopp. Och jag tror det är en bra linje (helt utan ironi) Får man fråga vad du har för CB% på flop? Citera
DocLame Postad 15 September , 2009 Rapport Postad 15 September , 2009 Va? Menar du att det är en lucka att höja A7o från highjack först in med 25BB stack? ja, det är en jättelucka. Har du lust att utveckla? Citera
jkkman Postad 15 September , 2009 Rapport Postad 15 September , 2009 Har du lust att utveckla? nä, sätt dig med pokerstove och räkna lite själv istället. Citera
gsus Postad 15 September , 2009 Författare Rapport Postad 15 September , 2009 ja, det är en jättelucka. Sen tycker jag allt över 2700 är för stort. check flop, syn turn, tror vi ska checka river. Som sagt, lite småfel i HH =) Blindsen ska vara 800/1600. Det var det jag också räknade på när jag sa 25BB stack, men såg nu att jag skrivit 600/1200 i HH. My bad! Dock anser jag att det aldrig kan vara en jättelucka att höja A7 i det läget. Det är marginellt som sämst imo... Ingen som har några fler synpunkter om linjen på framförallt river? Citera
Teredo Postad 16 September , 2009 Rapport Postad 16 September , 2009 Jag har försökt mig på en uträkning mha av pokerstove. Kanske är helt åt helvete med HD på Fi och uträkningen som sådan då jag inte är säker på hur det ska räknas ut men någon som vet hur uträkningen skall göras får gärna kika till den och kommentera/såga/påpeka etc. Är som sagt grön på detta. equity win tie pots won pots tied Hand 0: 36.076% 34.02% 02.06% 90280187 5467112.00 { Ah7c } Hand 1: 63.924% 61.86% 02.06% 164192709 5467112.00 { 66+, A8s+, KTs+, QTs+, A9o+, KQo, QJo } 40385/(50*9 + 600 + 1200 + 42601 + 40385)85236 = 0,47% 50 * 9 = ante 600 = SB 1200 = BB 40385 = vår stack 42601 = Fi's stack Vi ska ligga över 47% i equity för att spela handen och där är vi inte (om vi utgår från ovan range vill säga). EDIT: Har fått veta att ovan inte ger en tillförlitlig siffra av situationen mtp att där finns fler spelare att ta ställning till men låter det stå kvar i posten ändå. Citera
gsus Postad 16 September , 2009 Författare Rapport Postad 16 September , 2009 Jag har försökt mig på en uträkning mha av pokerstove.Kanske är helt åt helvete med HD på Fi och uträkningen som sådan då jag inte är säker på hur det ska räknas ut men någon som vet hur uträkningen skall göras får gärna kika till den och kommentera/såga/påpeka etc. Är som sagt grön på detta. equity win tie pots won pots tied Hand 0: 36.076% 34.02% 02.06% 90280187 5467112.00 { Ah7c } Hand 1: 63.924% 61.86% 02.06% 164192709 5467112.00 { 66+, A8s+, KTs+, QTs+, A9o+, KQo, QJo } 40385/(50*9 + 600 + 1200 + 42601 + 40385)85236 = 0,47% 50 * 9 = ante 600 = SB 1200 = BB 40385 = vår stack 42601 = Fi's stack Vi ska ligga över 47% i equity för att spela handen och där är vi inte (om vi utgår från ovan range vill säga). EDIT: Har fått veta att ovan inte ger en tillförlitlig siffra av situationen mtp att där finns fler spelare att ta ställning till men låter det stå kvar i posten ändå. Pratar du om BBs repush-range och att vi ska syna den? Är ju en helt annan sak att höja i sen poss för steal/blocker värde. Fold equityn tappar du ju helt i din uträkning vilket gör den väldigt missvisande. Är den range du satt upp för FI hans synrange? Då har vi i sådant fall 47% fold equity mot endast BB. Men hela preflopp diskussionen blir väldigt luddig med tanke på att vi inte har korrekt stackstorlek på stackarna mellan oss och BB. Blindsen är också 800/1600 som jag skrev i min tidigare post. Citera
Teredo Postad 16 September , 2009 Rapport Postad 16 September , 2009 Pratar du om BBs repush-range och att vi ska syna den? Är ju en helt annan sak att höja i sen poss för steal/blocker värde. Fold equityn tappar du ju helt i din uträkning vilket gör den väldigt missvisande. Är den range du satt upp för FI hans synrange? Då har vi i sådant fall 47% fold equity mot endast BB. Men hela preflopp diskussionen blir väldigt luddig med tanke på att vi inte har korrekt stackstorlek på stackarna mellan oss och BB. Blindsen är också 800/1600 som jag skrev i min tidigare post. Som jag la till i "EDIT" så har jag förstått att min uträkning är fel. Jag vet inte hur man gör en sådan uträkning, vore intressant att se den och jag har nu förstått att vi måste ta ställning till stackarna bakom oss (vilket dock blir svårt då det va oklart med storlekar). Citera
Recommended Posts