Gå till innehåll

Sjukt frustrerande streak


Espen

Recommended Posts

Cashgame är mitt huvudspel och lirar mest turneringra för att boosta rullen lite. Tror inte jag har någon vidare edge i turneringspoker, så spelar bara turneringar med bra värde tex Garanti turneringar med övervärde, VIP turneringar, Invite turneringar, forum turneringar osv. Första halvan av detta år gick väll ok med 2 vinster och runt 10 finalbord. Även om jag kände att resultatet kunde och borde varit något bättre.

 

Från början av augusti har jag på börjat en riktigt tråkig trend. Har nu på senaste 27 turneringarna kommit på bubblan eller max 3platser ifrån bubblan i 12 av mina 27 senaste turneringar(3 av 3 igår). Sägas bör att jag då vare CL i ett flertal av dessa(vilket jag normalt sett hade förvaltat genom att flyta på spela aggressivt och enkelt tatt mig till finalbordet), men så fort bubblan närmare sig så känns det som alla mina spel, situationer som uppstår och kort jag får dras mot bubblan. Detta är det mest tiltande och frustrerande jag upplevt inom pokern senaste åren. Känner mig ungefär lika nedslagen nu som när jag hade mitt värsta badstreak och torska 27av30 AA.

 

Normalt sett tar jag bara turneringar med en klackspark då det inte är här jag ska få in mina pengar, men känns som detta ständiga bubblande har gett självförtroendet en rejäl törn. Detta har vidare påverkat mitt CG, dels i motivations tapp och dels i ett sänkt självförtoende.

 

Har ni varit med om liknade situationer? Hur tog ni er ur det? Ska jag lägga ner alla turneringar för en tid framöver? Eller ska jag försöka spela ännu fler för att bryta trenden och få tillbaka ett bättre självförtroende igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det händer alla, jag kan ha sprungit 15-20 lopp irad utan vinst men också cashat ett x antal irad, 3 finalbord irad faktiskt, det handlar bara om variansen och det verkar du ju veta om, ingen anledning att få dåligt självförtroende.

Som the real MJ said, "You are not alone"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sprungit mycket dåligt i omgångar i turneringar förr också. Det som är så mentalt påfrestande denna gång är dock att jag som sagt varit CL i flera av turneringarna och varit på bubblan eller väldigt nära i nästa hälften av mina 27 senaste turneringar. Sjukt mycket jobbigare att alltid komma långt och åka ut precis runt bubblan, än att ta någon badbeat första timmen tycker jag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo självklart är det så, alltid svårare att falla på mållinjen, lättare att åka ut tidigt och inte slösa x antal timmar för att sedan bubbla. Men det är bara att resa sig upp och försöka igen, det kommer vända med 100% säkerhet, det är bara en tidsfråga.

 

Du vet, en drake lyfter inte i medvind, utan i motvind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde idag ett nytt litet försök att bryta trenden efter den tråkiga Söndagen. Slutade 13e plats (10betalda) efter att floppat topp par och fått in det mot CL som synar med hål pipa och turnar in den. Så 13 av 28 precis utanför bubblan nu:-(

 

 

Sluta spela turneringar helt ett tag.

Koncentrera dig bara på cashgame

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde idag ett nytt litet försök att bryta trenden efter den tråkiga Söndagen. Slutade 13e plats (10betalda) efter att floppat topp par och fått in det mot CL som synar med hål pipa och turnar in den. Så 13 av 28 precis utanför bubblan nu:-(

 

Hur var stackarna och mörkarna då? Jag brukar inte hoppa av glädje med ett par bara. Men troligen var du väl intvingad till allin efter floppen med träffen så det var väl bara att tacka för den dåliga synen (om det nu var en dålig syn?). Sedan att han drar ut med hålpipa, ja, sådant händer titt som tätt.

 

Jag tycker du skall lägga ut handen för analys istället så kan alla turneringsexperter uttala sig om hur de skulle gjort. Det tycker jag verkar vara ett bättre sätt att lära sig turneringar än att gråta över otur. Ha det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen i sig inte mycket snacka om. Hade bara strax över 10bb kvar pre, då jag tappat ganska mycket marker det sista. CL träffade det mesta, så han kände väll att han skulle täffa här med(även om han inte hade i närheten av odds för att ta synen). Så som sagt själva handen i sig inte mycket prata om, bara ett konstaterande att jag fortsätter bubbla.

 

Blir en 10k turre ikväll kommer jag precis utan för ITM i den med, så lägger jag ner turneringarna resten av denna månad....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde idag ett nytt litet försök att bryta trenden efter den tråkiga Söndagen. Slutade 13e plats (10betalda) efter att floppat topp par och fått in det mot CL som synar med hål pipa och turnar in den. Så 13 av 28 precis utanför bubblan nu:-(

 

Så du har cashat 53% ((28-13)/28) av turrarna du spelat? Va f-n klagar du på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror han menar att han åkte ut på 13:e plats i en turnering där det är 28 spelare med och för ITM så måste han ta en plats bland de 10 första...eller så är ditt inlägg en levling kanske:S?

 

LoL vilken turnering har 28 deltagare och betalar 10 av dem?

 

Sanningen är att han är sjukt rungood men gnäller för att han inte vinner alla lol.

 

10% brukar belönas med en ITM och cashout och om man cashar mer än 10% är man bättre än snittet. Cashar man 30% eller mer är man antagligen alldeles för tight och kommer aldrig bli rik på MTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen i sig inte mycket snacka om. Hade bara strax över 10bb kvar pre, då jag tappat ganska mycket marker det sista. CL träffade det mesta, så han kände väll att han skulle täffa här med(även om han inte hade i närheten av odds för att ta synen). Så som sagt själva handen i sig inte mycket prata om, bara ett konstaterande att jag fortsätter bubbla.

 

Blir en 10k turre ikväll kommer jag precis utan för ITM i den med, så lägger jag ner turneringarna resten av denna månad....

 

Hur kommer det sig att du kommer till flopp med en 10bb stack pre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoL vilken turnering har 28 deltagare och betalar 10 av dem?

 

Sanningen är att han är sjukt rungood men gnäller för att han inte vinner alla lol.

 

10% brukar belönas med en ITM och cashout och om man cashar mer än 10% är man bättre än snittet. Cashar man 30% eller mer är man antagligen alldeles för tight och kommer aldrig bli rik på MTT.

 

hehe sant för visso, vore sjuk ITM % som du säger och det va inget jag ens reflekterade över utan uppfattade hans post på det sättet:S Du kanske har rätt, så jag backar på det där med level;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoL vilken turnering har 28 deltagare och betalar 10 av dem?

 

Sanningen är att han är sjukt rungood men gnäller för att han inte vinner alla lol.

 

10% brukar belönas med en ITM och cashout och om man cashar mer än 10% är man bättre än snittet. Cashar man 30% eller mer är man antagligen alldeles för tight och kommer aldrig bli rik på MTT.

Eftersom man då inte når finalborden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har cashat 53% ((28-13)/28) av turrarna du spelat? Va f-n klagar du på?

 

Men seriöst?? Varför skulle jag cashat i de övriga 15? Finns det något i mina inlägg som talar för detta? Förstår inte hur du kan anta det, borde va mycket mer sannolikt att jag inte kommit ITM i dem va? Tror du jag skriver inlägg och klagar om jag hade 15 av 28ITM? Så läs om tolka rätt innan du skriver massa inlägg.....

 

 

Men kan väll förtydliga, så fler inte antar fel som dig, att jag kommit ITM i de andra 15: Alltså 28 raka utanför ITM. 28utanför har jag nog upplevt förut, så det handlar inte om att jag just missat ITM 28ggr, utan just att jag kommit precis utanför ITM i 13 av 28senaste och inte cashat en gång på 28 raka som gör att det är frustrerande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoL vilken turnering har 28 deltagare och betalar 10 av dem?

 

Sanningen är att han är sjukt rungood men gnäller för att han inte vinner alla lol.

 

10% brukar belönas med en ITM och cashout och om man cashar mer än 10% är man bättre än snittet. Cashar man 30% eller mer är man antagligen alldeles för tight och kommer aldrig bli rik på MTT.

 

Och de felaktiga antagandena fortsätter!

 

"Gjorde idag ett nytt litet försök att bryta trenden efter den tråkiga Söndagen. Slutade 13e plats (10betalda) efter att floppat topp par och fått in det mot CL som synar med hål pipa och turnar in den."

 

Skrev inget om deltagar antal, men vi förtydligar för att undvika fler missförstånd. Det var 89 spelare med och jag kom på 13e plats, dvs 3 platser i från bubblan.

 

 

 

"Så 13 av 28 precis utanför bubblan nu"

 

I första inlägget står det att jag bubblat eller varit precis utanför ITM i 12 av senaste 27 turneringarna. I och med denna turnering så var statsen nu 13 av 28 senaste turneringarna på bubblan eller precis utanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du kommer till flopp med en 10bb stack pre?

 

Det kan man fråga sig. Som jag skrev hade jag drygt 10bb, exakt låg det väll runt 12-13bb. Kanske bättre att få in det pre, men brukar dra gränsen för all-in poker runt 10BB. Tycker fortfarande det finns utrymme att bara höja pre med 13bb, men men kanske felaktigt, med tanke på hur det gått seanste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man fråga sig. Som jag skrev hade jag drygt 10bb, exakt låg det väll runt 12-13bb. Kanske bättre att få in det pre, men brukar dra gränsen för all-in poker runt 10BB. Tycker fortfarande det finns utrymme att bara höja pre med 13bb, men men kanske felaktigt, med tanke på hur det gått seanste tiden.

Att bara höja mycket för att få se floppen kan ju faktiskt innebära att man överlever längre. För med t ex AJ på hand och låg flopp så slipper man åtminstone busta allt mot t ex 77. Men det är förstås en svår balansgång det där om man är shortstackad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Bump Bump

 

Så gått ett antal månader sen jag skrev här senast. Måste skriva av mig lite för att dämpa frustrationen. En jävla ITM har det blivit och ytterligare 6-7 bubbel platser och runt 10 st några enstaka platser från ITM. Tex bubblat de 2 senaste PF turrarna jag spelat i Söndags och idag.

 

Bara som ett exempel idag på PF turneringen, som är en kopia av hur det brukar se ut i mina turneringar nu förtiden. Ligger bra till, men när blindsen ökar blir jag kort död, förlorar någon flipp och plötsligt ligger man inte så bra till längre, sen blir man ännu mer kortdöd. Bästa handen sista 30givarna idag K-10. Hade förövrigt bara 2premium händer en AK och en JJ på hela turneringen, så tycker ju fan man ska kunna plocka upp några händer när blindsen är höga, då man inte haft typ några händer på hela turneringen, men icke...

 

Så jävla LOL är det, sjukaste streak jag varit med om under min poker karriär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det bästa bara är att skita i allt vad turneringar heter? Eller ska man tro att det går att spela sig ur svackan?

 

Innan denna svacka började, så hade jag i år ett par turneringssegrar säkert 7-8 finalbord och ett gäng ITM, så känns ju så sjukt att det blivit totalt tvärstop. Tidigare i år så låg jag ofta längre ner i fältet och lurade och började klättra i takt med att blindsen höjdes. Nu är det precis tvärtom. Ofta med i topp 10 och varit CL i ett gäng turneringar under denna svacka, men alla slutar på samma sätt. Precis utanför ITM. Självklart lätt att säga att jag spelar åt helvete, nära bubblan, men försöker analysera mitt spel efter varje turneing och kan inte se att jag spelar direkt fel. Det brukar helt enkelt se ut som jag skrev i inlägget här ovan.

 

Tyvärr så gör ju allt detta bubblande och uteblivna ITM att man tappar endel fokus och självförtroende, vilket sedan kan smitta av sig på resultatet i CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...