Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om ni har allmän ålderskris och vill liva upp livet igen bör ni inte läsa nedanstående. Har ni däremot smått ålderskris och liksom jag martyriskt lider med tex. Nick Cave och älskar när Tindersticks texter är tragiskt träffande som soundtrack till sitt eget liv, ja läs på isf.

Jag satt med polarn förra helgen och drack öl och kollade på gamla musikvideor. Då dök Nirvanas "Smells like teen spirit" upp, varpå jag påpekade att det var nostalgi. Han svarade då "Ja, -91, det är över halva livet sen".

Kommentarer som denna kan få en att inse/undra över hur kort livet är och ge förståelse över folks åldersnoja. Jag är 26 år, men har hittills inte haft nån åldersnoja. Dock fick hans kommentar mig att börja fundera på hur långt livet är. Tyvärr blev inte det jag kom fram till nåt positivt, men jag hoppas ni kommer med era värderingar över livets längd.

Jag hävdar att ett år när man är 25 inte känns lika långt som ett år kändes när man var 15 år. Därav är det inte säkert man kan säga att man levt 1/3 av sitt liv när man är 25 om man kommer dö vid 75. Helt enkelt därför att de senare åren antagligen går fortare förbi än när man hängde på moppen och tyckte det var veckans höjdpunkt att man fixat folköl.

Ni som tycker matte är lika trist som att bli utdragen Herr FindusFiskpinnes 72o i WSOP kan hoppa fram till Slutsatsen och istället hoppa in med mer filosofiska diskussioner själva.

För att lista ut hur långt ett liv är använder jag en kurva för att se hur årslängdsuppfattningen ändras med åren. Denna kurva är givetvis inte alls exakt och den är självklart individuell, men jag har höftat fram en för att överhuvudet taget kunna göra en matematisk bedömning av livets längd. Nån typ av kurva med x^-0.5 eller liknande får det nog vara. Sen kommer det svåra. Hur mycke ändras årslängden per år? Antag att ett år då man var 15 kändes en och en halv ggr så långt som ett år när man är 25. Här vill jag ha åsikter!

Om man gör ovanstående antagande och anpassar kurvan och indexerar till att uppfattningen av ett år är då man är 25, kan kurvan se ut så här. Vidare antar jag att man lever till 75år. En integrering från 1år till 75år blir då 78 år (räknat i 25årsår).

Fantastiskt! Man lever altså 78st 25årsår och är man 25år idag så är det helt normalt... eller vänta! När har man levt halva livet? Om man använder min framhöftade graf och lite integrering får man fram 15år! Och är man 25år har man levt 2/3 av livet.

Slutsats: Räknat i år som ett år känns då man är 25, är livet 78år och man har levt halva livet när man är 15. När man är 25 har man levt 2/3 av livet.

Allt hänger givetvis på hur man uppfattar hur tiden av ett år förändras med åldern och min graf kanske är lite extrem. Men det är principen jag vill ha fram.

Åsikter? Tankar?

Postad

Hur känns det när man blir äldre? Jag kan tänka mig att ett år börjar kännas lite längre då eller är det inte så ? Annars verkar kurvan ganskaa vettig utsett från mig åtminstone..

Postad
Hur känns det när man blir äldre? Jag kan tänka mig att ett år börjar kännas lite längre då eller är det inte så ? Annars verkar kurvan ganskaa vettig utsett från mig åtminstone..

Ja, så länge man är frisk och har grejer att göra kanske kurvan stämmer som principskiss. När man blir gammal och sysslolös, kanske även sjuk så är det svårare att veta hur det ser ut. Kanske är åren längre i slutet? Kanske är det så att man blir sinil och inte har så bra närminne, då kanske åren däremot känns kortare, tja vad vet jag?

Om åren när man blir äldre går långsamare beror delvis på att man är inaktiv/sysslolös. För att ta reda på när man haft hälften av "allt kul" här i livet skulle egentligen grafen kombineras med en som graf som viktar hur kul och minnesvärt liv man har vid varje år.

..... Du har inte så mycke å göra va?

Nja. Problemet är att när jag börjar tänka på grejer vill jag gärna reda ut det lite. Helst försöka räkna ut nåt så man slipper grubbla på det mer. :roll:

Postad
Halva livet lever man med polare,sprit och brudar , när du sedan flyttar ihop med tjejen och får barn så har du andra halvan av ditt liv kvar.

Äntligen ett ljus i mörkret! Då har man alltså över halva livet kvar :D