Gå till innehåll

Q-Q möter motstånd på flop


Recommended Posts

NL 0,25-05

 

Jag(50$) höjer 1.75 från utg+2, knappen(40$) synar och så gör även SB.

Flop 5s-6k-8s. SB check, jag höjer 4, knappen höjer 14, vad gör vi här?

 

Har mina tankar och funderingar, men tänkte höra hur ni hade agerat och hur ni tänker?

 

 

(Har inga stats eller reads att tala om på knappen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Degar. Har han dig slagen på flopp så kommer du ändå få betala av (linjen syn följt av check/syn på ofarlig turn => dina pengar åker ändå in). Dessutom slipper du folda mot obehagliga turnkort. Syn följt av bet/fold på turn måste vara sämst av alla linjer imo.

 

hur bra får vi in pengarna på flop då? vi ligger efter mot många möjliga draghänder... väldigt svårt för Fi att göra misstag om vi ställer redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL 0,25-05

 

Jag(50$) höjer 1.75 från utg+2, knappen(40$) synar och så gör även SB.

Flop 5s-6k-8s. SB check, jag höjer 4, knappen höjer 14, vad gör vi här?

 

Har mina tankar och funderingar, men tänkte höra hur ni hade agerat och hur ni tänker?

 

 

(Har inga stats eller reads att tala om på knappen)

Fold eftersom han mycket väl kan ha triss eller stege där alternativt ett öppet drag med chansen att sätta den på någon av de följande gatorna (onödigt farligt). Många synar för övrigt stort med 88 före floppen så trissmöjligheten är lika stor som stegmöjligheten. Varför riskera stora pengar bara för att man råkar ha QQ?? En förnuftig läggning är också bra spel.

 

Ps! Det kommer fler och bättre tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold eftersom han mycket väl kan ha triss eller stege där alternativt ett öppet drag med chansen att sätta den på någon av de följande gatorna (onödigt farligt). Många synar för övrigt stort med 88 före floppen så trissmöjligheten är lika stor som stegmöjligheten. Varför riskera stora pengar bara för att man råkar ha QQ?? En förnuftig läggning är också bra spel.

 

Ps! Det kommer fler och bättre tillfällen.

 

Tror inte han sitter på en färdig stege och bettar den sizen när han inte har större stack. Annars kan du ha rätt i mycket av det du skriver...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känslan jag fick i handen var att han ofta här sitter på över par. Med tanke på brädan valde jag att pusha.

 

Min analysen i efterhand säger:

 

Troliga händer vi leder emot här är: 9-9/10-10/J-J. Troliga händer vi är slagna av är: 5-5/6-6/8-8. Andra händer han kan tänkas ha som vi slår är 7-7 och eventuellt något annat drag som tex 7-8, dock ligger vi under emot drag som tex As-7s och As-Ks.

 

Andra händer han skulle kunna ha som slår oss är 5-6su(6-8/5-8/7-9/4-7 inte så troliga) K-K och A-A. Vid en överblick så är vi slagna av klart fler händer än vi slår. Därför kan jag tycka min push känns marginell. Det kanske helt enkelt är ett marginellt beslut här hurvida vi viker eller pushar, dock känns en fold här ganska vekt, men men kanske ändå rätta?

 

Matade in siffrorna i pokerstove på de troligaste händer han kunde ha och fick 46 vs 54 till hans fördel. Med tanke på pottoddsen så känns det fortfarande som ett marginellt beslut....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känslan jag fick i handen var att han ofta här sitter på över par. Med tanke på brädan valde jag att pusha.

 

Min analysen i efterhand säger:

 

Troliga händer vi leder emot här är: 9-9/10-10/J-J. Troliga händer vi är slagna av är: 5-5/6-6/8-8. Andra händer han kan tänkas ha som vi slår är 7-7 och eventuellt något annat drag som tex 7-8, dock ligger vi under emot drag som tex As-7s och As-Ks.

 

Andra händer han skulle kunna ha som slår oss är 5-6su(6-8/5-8/7-9/4-7 inte så troliga) K-K och A-A. Vid en överblick så är vi slagna av klart fler händer än vi slår. Därför kan jag tycka min push känns marginell. Det kanske helt enkelt är ett marginellt beslut här hurvida vi viker eller pushar, dock känns en fold här ganska vekt, men men kanske ändå rätta?

 

Matade in siffrorna i pokerstove på de troligaste händer han kunde ha och fick 46 vs 54 till hans fördel. Med tanke på pottoddsen så känns det fortfarande som ett marginellt beslut....

 

Bra, men jag tror att du sätter honom på en alldeles för snäv range. Du nämner inga reads, så låt oss anta att han är nån slags genomsnittsspelare som varken drar extremt åt det tighta hållet eller det lösa? Då tror jag att du kan lägga till ytterligare flera färgdrag exempelvis som du leder mot. Sen tror jag att en annan bra grej när man gör såna här analyser är att följa Harringtons exempel - han utgår alltid från att även tighta spelare har en frekvens av minst 10% rena bluffar. Lägg därtill att han mycket väl kan tänkas beta en hand som AK i en annan färg för värde, då det är troligt att floppen visserligen kan ha gett drag men också troligen inte gett någon en färdig hand.

 

OM man viker här så undrar jag när man i så fall INTE släpper ett par i damer mot motstånd? Ska man eg. inte vara mer benägen att fortsätta spela på en sån här dragvänlig bräda än på exempelvis T62-regnbåge då det blir en mindre andel draghänder i motståndarens range och därmed större risk att vi faktiskt är uppe mot ett set om vi inte tror/vet att fi har hög bluffrekvens?

 

Jag tror att ett ställ är ett helt korrekt spel här, även om det säkert är så att vi inte har någon jättestor edge vid syn som man kanske får räkna med att det oftast blir, även om jag tror att det ändå finns viss FE att räkna med här. Du ger ju honom exempelvis inte odds att dra på öppna stegdrag eller flush med lägre handkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom: Se det från hans synvinkel. Du lägger in en ordinär satsning från utg+2. Om du inte är snortight så kan det även betyda flera oparade händer - det är faktiskt minst lika troligt att du sitter utan en hand nu på denna lågkortsflopp som att du sitter med en. För allt vad han vet gör du kanske bara en standard cbet. Då kanske även händer som esshögt med bakdörrsdrag till flush eller hålstegar kan inkluderas i hans urval för att reraisa dig. Han kan fortfarande lägga sig för ett omslag och synar du så har han ju fördelen av position på turn. Finns absolut ingen anledning att utgå från att du oftast är slagen här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng. Ofta är det dock väldigt mycket ABC poker från standard lirare på denna nivå(man märker rätt fort vilka som gör moves eller som är allmänt dåliga), vilket gör att jag tror han väldigt sällan slår om med så pass mycket av sin stack med en bluff på floppen här.

 

Men om vi nu skulle lägga in några % på att han bluffar/har ett dåligt drag, så har vi absolut vad vi behöver för att pusha kan jag hålla med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng. Ofta är det dock väldigt mycket ABC poker från standard lirare på denna nivå(man märker rätt fort vilka som gör moves eller som är allmänt dåliga), vilket gör att jag tror han väldigt sällan slår om med så pass mycket av sin stack med en bluff på floppen här.

 

Men om vi nu skulle lägga in några % på att han bluffar/har ett dåligt drag, så har vi absolut vad vi behöver för att pusha kan jag hålla med om.

 

Tänk såhär också: vad ska du pusha med här, om inte QQ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ett ställ är ett helt korrekt spel här, även om det säkert är så att vi inte har någon jättestor edge vid syn som man kanske får räkna med att det oftast blir, även om jag tror att det ändå finns viss FE att räkna med här. Du ger ju honom exempelvis inte odds att dra på öppna stegdrag eller flush med lägre handkort.

 

Ja, push lär vara rätt här utan read. Han har ju dessutom "bara" 80 bb i stacken. Men någon FE lär vi väl inte ha om han inte är totalt tom? Han hade $40 från början och har nu kvar $24, han har med andra ord lagt in nästan halva stacken. Dessutom får han fina odds att dra till både färg och öppen stege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, push lär vara rätt här utan read. Han har ju dessutom "bara" 80 bb i stacken. Men någon FE lär vi väl inte ha om han inte är totalt tom? Han hade $40 från början och har nu kvar $24, han har med andra ord lagt in nästan halva stacken. Dessutom får han fina odds att dra till både färg och öppen stege.

 

+1, ingen FE mot drag här, då han har odds att syna med stege drag

 

Påverkar väll iof inte beslutet.

 

Hur som helst synade han min push och visade 5-5. Men vi har väll kommit fram till att pushen ändå är det rätta spelet. Så här i efter hand tycker jag fortfarande inte det är en jätte push, men ändå det rätta spelet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...