Gå till innehåll

En Tiltfisks Vardag 0.50/1 SvS

Recommended Posts

Postad

Tjenare SunTzu!

Vet inte om jag har någon större lust att kommentera dina händer, i alla fall inte just nu, men jag tänkte rekommendera dig att ta dig tid att faktiskt lära dig poker. Sätt dig in i studier om hur man läser händer, sätter folk på handranges, hur man avväger betsizes, hur man läser betsizes, vilka drag som är stereotypiska för olika spelare, hur man utnyttjar spelares luckor i ett bredare perspektiv och tids nog i ett mer snävt perspektiv, med mera.

För att hjälpa dig med det här rekommenderar jag t.ex. handanalysdelen på detta forum. Läs igenom det som skrivits. Men framförallt vill jag nog rekommendera twoplustwo's handanalysforum.

Utöver det rekommenderar jag http://www.deucescracked.com. Väl värt att lägga ut pengarna det kostar för medlemskap. Vet att dom tidigare hade så man kunde spela ihop till medlemskap också genom att rakea (dvs gratis) men vet inte hur det ligger till nu för tiden. Annars finns cardrunners.com, leggopoker.com och stoxpoker.com, rekommenderar dom i den ordningen.

Du måste liksom börja nånstans. Att bara spela funkar uppenbarligen inte så bra.

Mvh.

• Svars 282
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Du slutade tydligen förra månaden på +- vad jag förstår och har en bankrulle på ~1100 kr när du startade dagboken.

Det är inte direkt framgångsrikt pokerspelande, oavsett om du sen försöker framställa det som sådant. Att du inte haft en backmånad är ju ganska ointressant då folk som faktiskt har eller har haft backmånader (mig själv inkl) tjänar mycket mer pengar än du själv gör på poker.

Sen förstår jag inte alls vad du menar med copy-paste. Menar du att jag stulit från någon annans post eller vad är det du dillar om?

Inte så mycket mvh.

Postad

Slutade förra månaden på nått inköp+, bankrullen är minimal eftersom jag tömmer den igentligen hela tiden. Eftersom jag inte har planerat att gå upp i nivå, sparar jag inte i rullen. Faktiskt första gången på 4 års mer eller mindre konstant spelande jag fått lov att stoppa in mera pengar på pokerkontot.

Poängen är att om jag spelar ett par timmar om dagen minst, i ett par år, och inte har en backmånad, så kan det inte bara bero på rungood ;)

Självklart så är backmånader att vänta sig på dom allra flesta nivåer. Svenska Spels micronivåer är dock jäääävulskt svåra att backa på, helt enkelt för att fisken är på en nivån som är så låg att man stundtals misstänker att dom inte försått att detta inte är Keno.

Det såg ut som ett standardsvar "Hej, välkommen till forumet, här lär du dig" som du skrivit och sen kopierar till när du behöver det ;) Om detta inte var fallet, så ber jag om ursäkt.

Poängen med den här dagboken (tror det är min tredje, totalt) är att försöka hålla mig från tilten, hålla lite koll på mig själv samt försöka få lite analyser för att förbättra mitt spel. Jag har absolut inget emot kritik, sålänge den är faktisk och analytisk :P

Postad

Tyckte jag gav dig bra mycket råd på saker du bör förbättra och hur du ska gå tillväga. Detta var ju, trots allt, varför du startade dagboken? För att analysera och förbättra dig?

Nu går jag och lägger mig.

Och nej, jag har inga jävla standardposter som jag copypastear lite här och var. Men jag kanske borde börja med det. Typ, "sluta tomta dig" och "min pappa är bättre än din pappa".

Postad

Jag tycker det är lite halvwierd att säga till nån som vart medlem på PF längre än dig, och dragit in minst ett par k i månaden i ett par år, att "man måste börja nånstans". Skulle man kunna göra det utan att kunna läsa händer, bestämma ranges, eller betsizes, skulle det nog inte finnas några studenter med extrajobb nånstans i Sverige, eftersom pengar då skulle vara gratis.

Imo så är en analytisk post inte en halvdryg "du måste lära dig poker, lilla vän", utan faktiska kommentarer på spel. Varför en större/mindre/förändrar action på flop? Varför var reraisen dålig? etc etc. Annars är det bara en onödigt lång dryg oneliner.

Du har dock en poäng, lite mer pokerplugg vore inte fel, främst analysera PT. Använder det mest till för att hålla koll på vinst/förlust, men borde försöka analysera lite. Nån som har några tips? Länkar etc? Kör PT3.

Postad

Posta gärna en printscreen på spelgränser/spelstatus, tror inte ens att du slår fivestars resultat. Eller vågar du inte?

Om du använder PT3 är det ju inte så dumt att posta stats på Fi i händer du lägger upp, samt dina egna..

Postad

Varför göra en trebet alls om du ska göra den så liten då? Då kan du väl lika gärna ta en syn preflopp och få en dold KK-hand istället för att minitrebetta den.

Att vinna varje månad på 0,5/1 är dock ingen merit att falla tillbaka på, jag tror att dom flesta grinders på låga stakes som spelar nån timme om dagen slutar varje månad på gröna siffror.

Lycka till med spelet iaf.

Postad

Fivestars resultat? You lost me. Jag har aldrig försökt skryta med vad/hur jag tjänar, jag är dock långt ifrån en fisk. Har jag luckor? Helt klart, annars skulle jag inte skapat en dagbok för att försöka täppa till dom ;)

megas: Jag lirar inte med HUD på, så det är inte info jag normalt har om det inte är en grinder jag kör mot (eller nån som spelar ofta nog att vara värd att kolla stats på). Mina stats borde jag dock posta, gör det lite senare idag. Nått specifikt du vill se?

Berra: Det var lite poängen, det är svårt som fan att ha en backmånad på 0.5/1, tror t om dom flesta hobbyspelare som inte är helt blåsta går +-0. Att slowa den kan vara en plan, jag brukar undvika det på SvS (om jag inte har stål som kommer stå sig dvs), men den linjen kan funka. Får testa att köra högre trebets pre, eller slowa den. Känns normalt inte som en så stabil sak att göra med KK dock, eftersom man relativt lätt blir slagen.

Nån som har några tips på vart man ska leta luckor med PT förutom att kolla position (Mina vinster per position är konstiga btw, Knapp, 1, 5, 2?!), och vunna-per-starthand? Jag spelar btw KK skumt på något sätt, eller så har jag haft oflyt med dom på sistonde, är mer + på QQ än KK sen Juni.

Har en 60k händer eller så i PT just nu, fick lov att blåsa hårddisken för ett tag sen.

Planen är att börja grinda om någon timme och försöka ta ett par hundra iaf.

Postad
Haha ty :P

Inte haft en backmånad på 4 år, så uppenbarligen funkar det rätt bra ;) Tack för dom produktiva tipsen :D Alltid nice med lite copy-paste.

Tycker verkligen du skall ta till dig vad Dead säger, tror inte han säger det för att vara taskig men för att du som marginell vinnare skall kunna tjäna betydligt mer.

Postad

Antar att jag blir levlad gällande fivestar :P Jag skulle inte klassa mig som marginell vinnare på nivån iaf, skulle tro att jag (normalt) är en av dom som plussar mest. Gick från en PTBB/100 på 15, i Juni, till en PTBB på 0.55 i Augusti... Oflyt kan omöjligen förklara det fallet :P

Det är möjigt att Dead faktiskt försökte vara produktiv. Jag läste det snarare som ett halvdrygt inlägg i stil med "Lilla vän, lär dig spela poker". Skulle inte kunna plussa så här stadigt utan att kunna grundläggande pokerteori...

Men denna diskussion är väll rätt sjukt poänglös atm :P Nån som har några PT tips? Vad vill ni se för stats?

Postad
"Lilla vän, lär dig spela poker". Skulle inte kunna plussa så här stadigt utan att kunna grundläggande pokerteori...

Men han har ju rätt. Du har spelat poker i fyra år och varit medlem i 3 år men ändå är din BR på 1,1k och du spelar fortfarande på lägsta nivån. Du postar helt självklara händer och vet ändå inte hur du ska spela.

Menar inte att jag är duktig eller så men jag försöker iaf. Du verkar inte ta åt dig någonting utan tänker bara att du är världsbäst för att du har plussat i fyra år.

Postad

Men herregud, min BR är på 1.1k för att jag tagit ut ner till 2k varje vecka i ett par år. Jag är kvar på 0.50/1, för att jag vill. Tar vadå, 2 veckor att skaffa BR för att gå upp? Jag har gjort ett val att grinda micro, skulle jag vilja gå upp skulle jag gjort det.

Jag postar självklara händer för att, precis som jag tidigare sagt, jag hamnat djupt in i tilt och håller på att försöka ta mig ut ur det. Jag postar för att se om jag plockat upp nån skum vana som kostar mig pengar, och för att se om jag tänkt rätt. Dom flesta händer jag postar hittils har jag vetat precis vad jag tycker att jag borde göra, och kommentarerna jag fått säger samma sak som jag tillslut gjorde.

Ett par saker som sagts här har jag def tagit åt mig, en del har varit oneliners utan förklaring (och dom bryr mig mig inte om), och ett par har inte passat min spelstil. Jag har en read på fi (oftast iaf), och en spelstil som passar mig. Självklart kommer jag försöka diskutera händerna, för att förstå hur motparten tänker i handen. Att bara lära sig t ex "minbet är alltid fel" är poänglöst, om man inte kan förklara för sig själv varför det är det.

Börjat grinden för kvällen btw, verkar som att borden är halvdöda.

Postad
Men herregud, min BR är på 1.1k för att jag tagit ut ner till 2k varje vecka i ett par år. Jag är kvar på 0.50/1, för att jag vill. Tar vadå, 2 veckor att skaffa BR för att gå upp? Jag har gjort ett val att grinda micro, skulle jag vilja gå upp skulle jag gjort det.

Jag postar självklara händer för att, precis som jag tidigare sagt, jag hamnat djupt in i tilt och håller på att försöka ta mig ut ur det. Jag postar för att se om jag plockat upp nån skum vana som kostar mig pengar, och för att se om jag tänkt rätt. Dom flesta händer jag postar hittils har jag vetat precis vad jag tycker att jag borde göra, och kommentarerna jag fått säger samma sak som jag tillslut gjorde.

Ett par saker som sagts här har jag def tagit åt mig, en del har varit oneliners utan förklaring (och dom bryr mig mig inte om), och ett par har inte passat min spelstil. Jag har en read på fi (oftast iaf), och en spelstil som passar mig. Självklart kommer jag försöka diskutera händerna, för att förstå hur motparten tänker i handen. Att bara lära sig t ex "minbet är alltid fel" är poänglöst, om man inte kan förklara för sig själv varför det är det.

Börjat grinden för kvällen btw, verkar som att borden är halvdöda.

varför vill du inte gå upp i nivå?

Postad

Haha, upprepar mig på typ varannan sida :P Jag stannade på 0.50/1 för att fisken var så sjukt dålig där, och eftersom det var lägsta nivån (så alla totala donks hamnade där), samt djupstackat, var värdet sjukt högt för att vara micro. Normalt var det bättre stats på 0.50/1 (snittpott, callers) än på 1/2, så jag tog aldrig klivet upp. Vart uppe och lekt såklart, och kört en hel del NL50 förr, men värdet var så bra att jag fastnade. Sen att jag hela tiden tallat på "rullen" har ju inte direkt hjälpt.

Jag är motsatsen till en gambler, jag gillar sakta och stadigt ;) Funderar dock på att gå upp i nivå och byta till EU site.. När jag fått in flytet igen dvs. Ultravärdet på SvS är typ borta, iaf på micro.

Postad

Ny session -200 på runt 20 händer. AKs mot QQ raisad 20 pre, KQx på flopp och jag var short... Blev bluffad för en hundring också, av en fisk som inte fattade att mina trebets pre och flopp, och bet på turn kanske betydde styrka... Fick dock lov att vika mot parad bräda, eftersom fisken gillar att försöka sig på top par alltid.

Får se om jag pallar ta igen.

Postad

Det gjorde jag, ligger +460 för dagen nu typ. Var helt kortdöd ett bra tag, sen AA på BB i en pott som blivit betad och raisad, slår om till 30 nånting, får call av kvällens superlösa fisk. Q72 flop, rätt säker på att han inte har QQ utan antagligen KK, checkar, han betar ut en liten raise och jag slår om och får honom allin. Han visar inte, och jag tog igen :P

Hittar inte riktigt mellanläget med KK, tror jag viker dom för lätt, och för ofta.

Postad

Hittar inte riktigt mellanläget med KK, tror jag viker dom för lätt, och för ofta.

Lägg upp några exempel? KK är bara ett par, ibland måste man folda..

Är det fortfarande röven som äger nivån? Vem/vilka har du annars mest problem med?