Gå till innehåll

Turneringstaktik


Buffe

Recommended Posts

Full Tilt Poker Game #14128868159: $24 + $2 Sit & Go (104056093), Table 3 - 250/500 - No Limit Hold'em - 8:13:54 ET - 2009/08/19

Seat 2: Buffstah1 (5,656)

Seat 3: Messer87 (7,157)

Seat 5: celticscotty (13,920)

Seat 6: PaperbackWriter (3,426)

Seat 7: zeusnike (3,736)

Seat 8: HiLoLefti (28,165)

Seat 9: gigagulle13 (5,440)

gigagulle13 posts the small blind of 250

Buffstah1 posts the big blind of 500

The button is in seat #8

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Buffstah1 Ace of Spades8 of Spades

Messer87 folds

celticscotty folds

PaperbackWriter folds

zeusnike folds

HiLoLefti folds

gigagulle13 raises to 5,440, and is all in

Buffstah1 has 15 seconds left to act

Buffstah1 has requested TIME

 

 

 

Det är alltså sju personer kvar i en 45-pers 26:a, dvs precis på bubblan. Ska man ta synen här för att eventuellt dubbla och därmed ligga bra till för högre placeringar? Jag är hyfsat övertygad om att man leder mer än hälften av gångerna då det numera nästan är standard att pusha där med någon typ av hand som sb. Man kan ju nästan räkna med topp-fyra placering där vid vinst då bubblan ju spräcks och två shortstacks förmodligen kommer ryka ganska snart efter.

 

Frågan är alltså om man ska spela för ITM eller topp-placeringar? Hur rädd ska man vara för att bubbla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har tokread på killen att han går allin hela tiden:

Här tror jag att synen är fel. Det finns några anledningar till det.

1. Hans handrange:

Han har bara 10 bb, men 10 bb på FT vid bubblan är medelstack om du tar bort mr mongo-chiplead på 56bb. Han vet att det finns andra kvar som ligger lika illa till som honom eller sämre, och allt han behöver göra för att itm:a är att vänta på att någon annan ska åka. Hade du haft 6-7 bb, eller han 6-7 bb skulle jag kunnat tänka mig synen eftersom hans bluffaktor är högre då, och för att om du har 6-7bb är du mer desperat att dubbla upp.

2. Du är inte så desperat att dubbla upp att du vill ta en sån här gamble på bubblan. Om du foldar kan du vänta ett varv och se vad som händer, t ex kanske du får ett monster eller så åker någon annan. Nästa varv kan du trycka med vad som då kanske är 7 bb.

 

Jag förstår argumentet att dubbla upp och ligga bra till eftersom det är top3 som ger några större pengar. Dock tycker jag att om du bara lyckas komma itm med säg 4 bb så har du en rätt god chans att komma etta ändå. Därför att den ledningen du får när du synar här inte är större än den någon kommer ha över dig när du går allin itm. Vinner du den är det bara att kötta på med mer steals. Jag tycker inte att en 10K-stack när man kommit itm garanterar en plats bland top 3, så det är inte värt att ta en sån här risk på bubblan för att få den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har tokread på killen att han går allin hela tiden:

Här tror jag att synen är fel. Det finns några anledningar till det.

1. Hans handrange:

Han har bara 10 bb, men 10 bb på FT vid bubblan är medelstack om du tar bort mr mongo-chiplead på 56bb. Han vet att det finns andra kvar som ligger lika illa till som honom eller sämre, och allt han behöver göra för att itm:a är att vänta på att någon annan ska åka. Hade du haft 6-7 bb, eller han 6-7 bb skulle jag kunnat tänka mig synen eftersom hans bluffaktor är högre då, och för att om du har 6-7bb är du mer desperat att dubbla upp.

2. Du är inte så desperat att dubbla upp att du vill ta en sån här gamble på bubblan. Om du foldar kan du vänta ett varv och se vad som händer, t ex kanske du får ett monster eller så åker någon annan. Nästa varv kan du trycka med vad som då kanske är 7 bb.

 

Jag förstår argumentet att dubbla upp och ligga bra till eftersom det är top3 som ger några större pengar. Dock tycker jag att om du bara lyckas komma itm med säg 4 bb så har du en rätt god chans att komma etta ändå. Därför att den ledningen du får när du synar här inte är större än den någon kommer ha över dig när du går allin itm. Vinner du den är det bara att kötta på med mer steals. Jag tycker inte att en 10K-stack när man kommit itm garanterar en plats bland top 3, så det är inte värt att ta en sån här risk på bubblan för att få den.

 

Håller helt med! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara och köra en ICM beräkning så får du fram resultatet. Genom att det är precis på bubblan så är bubbelfaktorn som aldra högst här.

 

Mellan tummen och pekfingret - en ren gissning baserad på erfarenhet - så krävs det JJ+ för att vara EV+ att syna i detta läget. (Orkar inte göra en ICM beräkning åt dig - gör det själv så får du se svaret).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...