Gå till innehåll

Grinda på Bali?


FatNinja

Recommended Posts

Hej alla glada :-) En kompis till mig kom hem ifrån Bali i juni i år efter att ha varit där i 4 månader på semester. Han berättade att det är svin billigt där. Han hyrde ett hus med 3 rum och kök för 500 kr i månaden. Att hyra ett jätte fint lyx hotellrum med två sängar kostar 100 kr per dag. Att äta sig mätt ute på krogen kostar 5 kr, lyx middag 25 kr. Maten är svin god på Bali. Bali ligger vid ekvatorn, vilket innedbär att årstiderna skiljer sig väldigt lite ifrån varandra. Ett perfekt ställe att bygga rulle på med andra ord kan tyckas.

 

Min kompis visste dock inte hur det är med internet-uppkopplingar där. Är det någon här på forumet som vet? Som grinder vill man ju ha en bra uppkoppling utan sporadiska avbrott.

 

/fatninja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var 3v på bali som del av grindresa förra året. Bodde på 2 finare ställen, internet fungerade stabilt. Däremot 100kr per dag för lyxrum stämmer inte alls. Vi betalade runt 60-100$ per natt iaf. Maten är sämre än thailands men god ändå. Gillar man surfning och är less på jobbiga försäljare så är det helt okey!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada :-) En kompis till mig kom hem ifrån Bali i juni i år efter att ha varit där i 4 månader på semester. Han berättade att det är svin billigt där. Han hyrde ett hus med 3 rum och kök för 500 kr i månaden. Att hyra ett jätte fint lyx hotellrum med två sängar kostar 100 kr per dag. Att äta sig mätt ute på krogen kostar 5 kr, lyx middag 25 kr. Maten är svin god på Bali. Bali ligger vid ekvatorn, vilket innedbär att årstiderna skiljer sig väldigt lite ifrån varandra. Ett perfekt ställe att bygga rulle på med andra ord kan tyckas.

 

Min kompis visste dock inte hur det är med internet-uppkopplingar där. Är det någon här på forumet som vet? Som grinder vill man ju ha en bra uppkoppling utan sporadiska avbrott.

 

/fatninja

 

tror definitionen av "lyx" kan variera... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nice. $183 per natt... kanske aningen mer än jag hade tänkt mig, men fungerar ju om man inte stannar allt för länge. tips på annat boende för typ $100/natt?

 

Bali Hyatt kostar c:a 100-200 USD per natt, beroende på när man är där. Hotellet är femstjärnigt och finns i Sanur, några mil norr om flygplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nice. $183 per natt... kanske aningen mer än jag hade tänkt mig, men fungerar ju om man inte stannar allt för länge. tips på annat boende för typ $100/natt?

 

Legian området, ligger lite längre upp på beachen. Där finns det många riktigt schysta hotel/bungalows. Vi hyrde en Bungalow 4 rum med egen pool för typ 100 dollar per natt. Bara gå runt i dom kvarteren och kolla runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man måste bo dyrt när man får riktigt schysst boende för ~200 kr natten för ett dubbelrum. Bodde på ap inn förra året och kommer nog bo där i år igen. New arena är ett lite finare hotell där det kostar lite mer och finns rum upp till 100-200 dollar natten, några kompisar bodde där och det var schysst.

 

Ang. internet så vet jag inte riktigt.. Jag har fått uppfattningen att du inte kommer hitta stabilt internet på hela jävla ön men om någon vet något så vill jag gärna höra. Kommer åka tillbaka i oktober men vill gärna åka dit på grindresa hela vintern så om någon ska dit och hittat ett schysst hus med stabil uppkoppling är jag game!

 

Kan svara på rätt mycket om någon undrar något om bali btw =)

 

Edit: Din kompis är så klart en mytoman. Du bor inte på lyxrum för 100 kr natten och lyxkäk kostar inte 25 kr.

 

För 150 kr/natt så bor du bra men det är inte lyxigt. Till lunch brukade vi käka Nasi goreng som kostade ca 10 kr och så vatten / läsk / öl till det. På kvällen käkade vi lite dyrare, gjorde nog av med ca 40-60 kr om dagen på mat. Vi åt på ganska enkla ställen men vill man äta fint så får man räkna med upp emot 100 kr iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alla andra redan konstaterat så stämmer inte det din kompis säger. Dock är det väldigt billigt på Bali jämfört med tex Thailand. Visst kan man få en stadig middag med färsk smoothie för typ 15-20 kr, men det är INTE på en lyxrestaurang! Kommer man bort lite från turiststråken kan man också hitta billigt boende, men då måste man åka Taxi överallt istället. Och på tal om Taxi, åk alltid riktiga Taxibilar på taxametern så slipper man bli blåst. Mycket billigare än svarttaxi. Vi bodde någon vecka i Jimbaran (tror det stavas så) som låg typ 10 min med bil utanför Kuta Beach. Där pröjsade vi 80 kr/natten för ett fräscht rum med AC, varmvatten, badkar, enklare frukost och daglig städning. Vad ni än gör så åk inte till norra sidan av Bali. Det är som en riktig spökstad och allt är helt dött.

 

Testade Internet på många ställen och man kan ju inte direkt påstå att det är bra uppkoppling. Å andra sidan kräver ju inte poker så mycket bandbredd, men det kan nog vara värt att lira på siter med disconnect protection.

 

Bali är väldigt fattigt och ganska smutsigt. Folket är väldigt snällt men sjukt pockande och ska alltid sälja allt som finns och lite till. Tycker de drog och slet i en mycket mer än tex Thailändarna.

 

På det stora hela tycker jag Bali var ganska överreklamerat och personligen skulle jag inte åka dit för att grinda då det lätt finns bättre ställen för detta. För MTT-spelare så ligger de ju också i helt fel tidszon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På det stora hela tycker jag Bali var ganska överreklamerat och personligen skulle jag inte åka dit för att grinda då det lätt finns bättre ställen för detta. För MTT-spelare så ligger de ju också i helt fel tidszon.

 

Varför? Jag spenderar hellre tiden på bali då man kan surfa också vilket inte går i thailand (tror jag). Någon som vet om det går att hyra hus med stabilt internet och vad det kostar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Jag spenderar hellre tiden på bali då man kan surfa också vilket inte går i thailand (tror jag). Någon som vet om det går att hyra hus med stabilt internet och vad det kostar?

 

Nu vet jag inte om det var Thailand jag syftade på när jag sade att det fanns betydligt bättre ställen att grinda på. Själv drar jag till Vegas om en månad för att grinda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo men det är väl inte riktigt samma prisklass heller

 

Nej, det är det ju inte. Men mer prisvärt imo.

 

Även om man har en tight budget (vilket iof borde krocka lite med att grinda) så skulle jag ändå inte åka till Bali för att grinda.

Hellre åka till Sydamerika eller Malaysia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är det ju inte. Men mer prisvärt imo.

 

Även om man har en tight budget (vilket iof borde krocka lite med att grinda) så skulle jag ändå inte åka till Bali för att grinda.

Hellre åka till Sydamerika eller Malaysia.

 

lite mer specifika tips om vilka landsdelar/boenden man håller sig till där om du har erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bali Hyatt kostar c:a 100-200 USD per natt, beroende på när man är där. Hotellet är femstjärnigt och finns i Sanur, några mil norr om flygplatsen.

 

Hade ett par magiska dagar på Bali Hyatt förnågra år sedan. Hade även mitt livs värsta magsjuka på stället. Kan inte direkt rekommendera att beställa en vesuvio på kinarestaurangerna vid Kuta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...