Gå till innehåll

NLT - SnG, 4 spelare kvar, hur spela Ax?


rickie

Recommended Posts

Hallå.

 

Satt o lira en SNG (no-limit) turnering på 10 pers. Vi var 4 spelare kvar, så en spelare kvar o åka ut innan ITM.

 

Blindsen var uppe i 300/150. (Få händer kvar till nästa level dock)

 

Jag hade inte lyckats vinna så många potter innan men hade en stack på 1600-1700.

 

Jag sitter bakom small blind och plockar upp A6. Först att agera dvs.

 

Hur spelar man en sån hand? Finns ju en hyffsad chans att man har den bästa handen, men vill man gå all in och riskera att möta syn från en bättre hand, det är ju ändå 3 personer kvar att syna efter en?

 

Och en min.raise är väl uteslutet, eftersom man blir så shortstacked om man drar sig ut sen efter en raise? Eller om man får syn och inte floppar nånting...

 

Men kanske den bästa handen man får på ett bra tag och man vill ju inte blindas ihjäl heller.

 

Kan tilläggas att spelet var rätt loose, som vanligt i dom SNG turneringar jag spelat.

 

 

 

Jag spelade handen så här: All in, Vart synad av AK och åkte ut :P

 

Hamna 4 suger!! But thats poker

 

/Rickie

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hänger ju lite på hur djupa de andras stacks är. Hur du spelat innan, kanske någon som är mer short än dig osv. Det hänger mkt på spelet just då, kan inte svara mkt mer precist.

 

Kanske borde nämnt lite mer detaljer. Vid bordet satt en big-stack, som hade lyckats skaffa sig 5000 marker. Han satt till höger om mig, så han var varken small eller big blind i den här given. Han hade gamblat en hel del, haft mycket flyt, men tagit mycket dumma risker.

 

Dom 2 mörkarna hade ungefär lika mkt marker som mig.

 

Mitt spel hade varit väldigt passivt blandade mig inte i många potter, pga att jag i princip aldrig fick några kort, förutom JJ som jag gick all in på efter en raise preflop från en spelare jag märkte höjde med det mesta.

 

Så en all in från mig borde ju vara skrämmande kan man ju tycka, men en självklar syn för big-stackern på bordet med AK på handen såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det såg ut som du beskriver det så hade jag inte varit så svår för att ställa in min stack. Det känns inte som att BigStacken vill spela just den handen samtidigt är de andra två lika short som dig vilket ger dig lite trevligheter. Antingen vill de spela o du är på god väg att dubbla upp, eller så vill de inte utan du plockar blindsen nöjd å belåten. Denna gång satt en kille på AK, thats life. Nästa gång tar du blindsen.

Jag hade ställt in i det läget för att sätta lite press. Att raisa minimum UTG känn lite fjöntigt för det kommer bli svårt att spela om du inte träffar. Så sätt tryck direkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det läget trycker jag all-in med alla A, alla två klädda kort, alla par.

 

 

Det är så jag vanligtvis spelar oxå, men känns som jag placerat mig 4a lite väl mycket sista tiden med allins med Ax mot A med bättre kicker.

 

Fast samtidigt finns det ju bara 3 ess kvar av 50 kort, 1 på 17 vill säga... Så det borde väl innebära att nån annan har ett ess på handen ungefär 1/3 av gångerna i den situationen. Men så krävs det ju att dom har bättre kicker för att vara dominerande, vilket dom kommer ha strax över hälften av gångerna. Så man borde inte vara mot en bättre A hand mer än 1 av 5 gånger antar jag. Rätt tänkt?

 

Sen är det väl troligt att nån spelare av de 3 kvar har ett par högre än 5 ungefär 1 av 8-9 gånger, vilket också dominerar din hand. Om nån synar med lägre par blir det ju rätt jämnt fast iförsig med oddsen på deras sida fortfarande..

 

Så bottomline, så borde man väl ha den bästa handen ungefär 3 av 4 gånger och förmodligen stjäla blindsen (om man skulle göra det 3 gånger blir det 1350 i blinds).

 

Hur låter den här matematiken, jag kanske är ute och cyklar, nån som vill kommentera?

 

Kul med pokerteori!

 

ha d najs, tack för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in utan att tveka! Stor chans att du har bästa handen plus att risken för syn är otroligt liten iom att de flesta inte vill ha den förhatliga fjärdeplatsen. Så med din stack och blindstorleken; Ställ in. :twisted:

 

Kan tipsa dig om Ectors inlägg på forumet gällande detta. Kolla även MorganSthlm´s dagbok i "Plantskolan".

 

Kör hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade lagt mig med A6. Jag tycker att 6 är den sämsta kickern som finns till A. Varför vara den som klantar sig och slutar fyra ?

Om du går all-in och får svar är du med all sannolikhet rökt.

Om man inte går all-in förr eller senare är man rökt i alla fall.

 

I den aktuella handen skulle han ha fått sitta i mörkarna härnäst. I allmänhet betyder det -450, dvs cirka 1200 kvar = 3-4 bb. Inte många lägen kvar då.

 

UTG på fyra man är ju positionen närmast före knappen, så positionen är ju inte så illa. Det skulle nog vara värre att sitta i big blind och kanske tvingas syna all-in med A6.

 

Jag hatar också att komma fyra, men att komma trea är faktiskt inte mycket att hänga i gran heller. Man vinner inte ens så mycket att det räcker till en ny runda (p.g.a. raken). Min uppfattning är det är guld värt att ha en bra stack då spelet går ner på tre man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara tveksam till att gå all in på bubblan med en sådan hand. Det spelar ju knappt ingen roll knappt vad Fi har om någon svarar. Det blir typ en coinflip. Jag skall nog vara mer desperat för att ställa in med en sådan hand. En höjning är helt ointressant i det läget. Med den stack du hade hade du överlevt 3- 4 varv och någon annan hade troligtvis åkt ur innan och du hade kommit ItM i alla fall.

 

Men det är svärt att svara generellt. Jag går på känsla och beroende på kontext. Hade det kännts rätt hade jag också ställt in. Ytters tveksamt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att sexan är sämsta kickern?

 

Är det pga att 2-5 ger fler stegmöjligheter?

 

Isf kan du skita i det. Det är rätt sällan du stegar ändå och de få gånger det händer med A2-A5 vägs nog upp av de gånger du dominerar A2-A5 om nån får för sig att syna med dem, samt såklart när brädan kommer 2345x och du vinner mot alla andra Ax...

 

All-in!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis spelare som spelar som er som gör det så lätt att vinna på sng. Läs plantskolan. Orkar inte dra allt en gång till, men ni som inte ställer in här med Ax har fel. Jättefel.

 

Konstigt då att mitt record visar något helt annat. Jag har en grym ItM procent. Oberoende av pokerrum. :twisted:

 

Men jag skall ta och läsa den. Det är ju aldrig fel att bli ännu grymmare. ;)

 

Jag vet inte om det var Morgan du snackade om men jag kollade igenom mina 40 första SnG med resultatet. 10-mannabord.

1)10

2)16

3)2

 

Statistiken har nu försämrats numera men jag krossar fullständigt Morgan tror jag. Får se om han håller i sig. Det skall bli intressant att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ser till förutsättningarna:

Big stack ca 5000 och de andra tre hade ungefär lika stora högar.

Spelet sades vara "löst".

Det verkar som alla bara resonerar om handen (A6) och glömmer bort övriga parametrar.

Ponera att vår hjälte inte gjort någonting alls hade han haft en chans att komma 2-3.

Det finns inget absolut rätt sätt att spela en viss hand i NL ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ser till förutsättningarna:

Big stack ca 5000 och de andra tre hade ungefär lika stora högar.

Spelet sades vara "löst".

Det verkar som alla bara resonerar om handen (A6) och glömmer bort övriga parametrar.

Ponera att vår hjälte inte gjort någonting alls hade han haft en chans att komma 2-3.

Det finns inget absolut rätt sätt att spela en viss hand i NL ...

 

Jag håller med. Det verkar som vissa här på forumet endast spelar efter ett färdigt recept. A6 är beoende från fall till fall. Med AA eller KK är en annan femma. Då vill man oftast ha in så mycket i potten som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen när du har spelat några hundra.... 40st är inte så värst intressant underlag... inte några hundra heller antagligen, men det vet statistikerna bättre.

 

*ler*

 

Jag är halvt statistiker. 40 poäng.

 

Du verkar ju bara svammla. Jag gör ju en jämförelse med vad jag trodde du snackade om angående plantskolan. Snacka om noll koll. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt då att mitt record visar något helt annat. Jag har en grym ItM procent. Oberoende av pokerrum. :twisted:

 

Vilken nivå spelar du på, hur grym är din ITM-procent och viktigast av allt, hur är dina ITM uppdelade?

 

60% ITM med bara 3:e platser är ju inte så jävla bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju bara svammla. Jag gör ju en jämförelse med vad jag trodde du snackade om angående plantskolan. Snacka om noll koll. :shock:

 

Jag snackar om hur man ska spela handen, inget annat. Vad du eller morgan har för ITM på 50-60 spelade är ju helt ointressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte på SnG och plantskola och det enda vettiga jag kunde hitta var Morgan. Lägg in en länk vet jag.

 

Angående ItM så är det svårt för mig att göra en jämförelse numera. Jag har spelat massa 6 manna, 18 manna och 20 manna. Den enda väsentliga för mig är nettot. Nivån var främst 30 US.

 

Förövrigt har jag tagit ett break med SnG då jag haft så gigantiskt oflyt på senaste tiden (16 andraplaceringar utan vinst på 18-20 mannabord). Spelar cashgames och större turneringar numera.

 

Men jag har för mig att ItM låg på runt 60 - 65 procent med extremt få tredjeplatser. Jag tycker det är grymt bra och har svårt att tro att det så många som slår det även om det säkerligen finns ett jäng här på forumet som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...