Gå till innehåll

Omaha, the game of Hell

Recommended Posts

Postad
Ni tänker att en gång tomte alltid tomte, inte sant?

Men hallå! Hur blev tomtar inblandade i det här? Du talar om att du blir mobbad samtidigt som du slänger ur dig såna här saker och insinuerar att det är tomtar som ligger bakom. Menar du att du skulle vara en del av den hemliga tomteundergroundcommunityn? Det tror jag inte på. Du är ju en riggad jävel, det hörs på namnet. Om du nu skulle vara tomte så vill jag ha bevis på det först. De första fem orden i den heliga tomteskrift som alla tomtar måste lära sig utantill räcker för att övertyga mig. Det är många troll i omlopp som försöker utge sig för att vara tomtar. Sen så kan jag hålla med om att Omaha är ett jävla spel. Senast igår gjorde jag en jättefiffig raise med JJT8 preflop och får två syner och så kommer floppen J52 med två ruter och när jag cbetar så raisar först en motståndare och sen synar en annan så jag kan höja all-in och så sitter båda två på ett färgdrag som förstås sitter. Från att ha haft bästa handen så har jag helt plötsligt sämsta handen. Helt jävla otroligt, där försvann ett helt inköp bara sådär. Sånt händer bara mig alltså. Och eventuellt dig. Härnånstans borde jag nog lägga in en radmatning, men å andra sidan är de lite onödiga så jag kör helt enkelt på. Jag tror också det är så att man måste vara feg och tajt som en tönt. Just de tre orden hänger verkligen ihop. Jag har faktiskt aldrig sett någon som spelat tajt utan att vara både feg och tönt. Sen lite senare så sitter jag på en stege och får en syn så jag betar igen på turn och får en syn till och sen på river så parar sig bordet så jag checkar och sen när han betar så måste jag ju syna. Säkert som klappar på julafton har han träffat sin jävla kåk. Hur fan ska man kunna gissa det bara för att han synar två gånger på en stegbräda. Jag önskar att jag aldrig nånsin fick några bra händer, för de förlorar man bara pengar på. Nu kliar det verkligen i fingrarna efter en radmatning, men strunt i det. Iallafall så har jag efter det här förlorat två hela inköp, vi är uppe i över tusenlappen, och mitt liv är ett stort svart hål. Det som smärtar mig mest är all pokerreklam som visar på vinnande spelare hela tiden. Och så helt plötsligt kan det bli så att man förlorar. Det är inte jag med på. Jag vill också vara vinnande hela tiden. Helst varje hand. Jag kan leva med att förlora min big blind ibland, men är det en stor pott då vill jag vinna den, för annars tycker jag att poker är ett djävulens påfund. Särskilt Omaha. Jag antar att du håller med mig här. Som häromdan när jag gick all-in preflop med AAxx och den förlorade mot nån sunkig tvåfärgs-rundown. Hallå, jag är ju favorit där, då borde jag vinna. Sen håller jag med om att just tio dollar borde man faktiskt syna. Förutom på svenska spel. För om någon plötsligt betar tio dollar där ska man dra öronen åt sig och inse vartåt det barkar och fly fältet. Fast det kan jag egentligen inte veta eftersom jag inte sett dig spela. Men lite spekulationer har ju ingen dött av. Och avslutningsvis så tycker jag nog ändå att är man en gång en tomte så är man alltid tomte. Det är inte något negativt, tvärtom. Och jag har visserligen inte sett beviset än som sagt. Men om du nu är tomte så önskar jag dig lycka till! /tomtetomte (självutnämnd tomtetalesman)

Postad
Men hallå! Hur blev tomtar inblandade i det här? Du talar om att du blir mobbad samtidigt som du slänger ur dig såna här saker och insinuerar att det är tomtar som ligger bakom. Menar du att du skulle vara en del av den hemliga tomteundergroundcommunityn? Det tror jag inte på. Du är ju en riggad jävel, det hörs på namnet. Om du nu skulle vara tomte så vill jag ha bevis på det först. De första fem orden i den heliga tomteskrift som alla tomtar måste lära sig utantill räcker för att övertyga mig. Det är många troll i omlopp som försöker utge sig för att vara tomtar. Sen så kan jag hålla med om att Omaha är ett jävla spel. Senast igår gjorde jag en jättefiffig raise med JJT8 preflop och får två syner och så kommer floppen J52 med två ruter och när jag cbetar så raisar först en motståndare och sen synar en annan så jag kan höja all-in och så sitter båda två på ett färgdrag som förstås sitter. Från att ha haft bästa handen så har jag helt plötsligt sämsta handen. Helt jävla otroligt, där försvann ett helt inköp bara sådär. Sånt händer bara mig alltså. Och eventuellt dig. Härnånstans borde jag nog lägga in en radmatning, men å andra sidan är de lite onödiga så jag kör helt enkelt på. Jag tror också det är så att man måste vara feg och tajt som en tönt. Just de tre orden hänger verkligen ihop. Jag har faktiskt aldrig sett någon som spelat tajt utan att vara både feg och tönt. Sen lite senare så sitter jag på en stege och får en syn så jag betar igen på turn och får en syn till och sen på river så parar sig bordet så jag checkar och sen när han betar så måste jag ju syna. Säkert som klappar på julafton har han träffat sin jävla kåk. Hur fan ska man kunna gissa det bara för att han synar två gånger på en stegbräda. Jag önskar att jag aldrig nånsin fick några bra händer, för de förlorar man bara pengar på. Nu kliar det verkligen i fingrarna efter en radmatning, men strunt i det. Iallafall så har jag efter det här förlorat två hela inköp, vi är uppe i över tusenlappen, och mitt liv är ett stort svart hål. Det som smärtar mig mest är all pokerreklam som visar på vinnande spelare hela tiden. Och så helt plötsligt kan det bli så att man förlorar. Det är inte jag med på. Jag vill också vara vinnande hela tiden. Helst varje hand. Jag kan leva med att förlora min big blind ibland, men är det en stor pott då vill jag vinna den, för annars tycker jag att poker är ett djävulens påfund. Särskilt Omaha. Jag antar att du håller med mig här. Som häromdan när jag gick all-in preflop med AAxx och den förlorade mot nån sunkig tvåfärgs-rundown. Hallå, jag är ju favorit där, då borde jag vinna. Sen håller jag med om att just tio dollar borde man faktiskt syna. Förutom på svenska spel. För om någon plötsligt betar tio dollar där ska man dra öronen åt sig och inse vartåt det barkar och fly fältet. Fast det kan jag egentligen inte veta eftersom jag inte sett dig spela. Men lite spekulationer har ju ingen dött av. Och avslutningsvis så tycker jag nog ändå att är man en gång en tomte så är man alltid tomte. Det är inte något negativt, tvärtom. Och jag har visserligen inte sett beviset än som sagt. Men om du nu är tomte så önskar jag dig lycka till! /tomtetomte (självutnämnd tomtetalesman)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Postad
Självklart retar den attityden gallfeber på mig för det visar att ni betraktar mig som en riktig nybörjare som knappt har spelat en hand. Jag har spelat nätpoker sedan början av 2004 och har alltså minst lika stor erfarenhet som de flesta av er (eftersom boomen började då).

Men hur mkt teori har du studerat och förstått? Hur många händer man har spelat är oväsentligt om man inte förstår spelet, eller hur?

Visst ska man lyssna till stora långtidsvinnare, inget snack om det, men jag vänder mig ju för i h-e inte mot deras teorier och taktiska råd utan mot att ni klankar ner på allt jag skriver.

Det är precis det du gör imo. Några exempel

Tror du helt seriöst på att man kan vara långtidsplussande utan regelbundet flyt med korten?

Ja!

Skulle du vinna i längden om du ofta får moteld av bättre händer? I NL går det att komma runt det genom att representera ännu bättre händer men i limit funkar det inte! Det är en jäkla skillnad mellan de olika varianternas behov av rätt kort. På highstakesnivå kanske det funkar att bluffa i limit (p g a de enorma bettarna) men knappast på low- eller middlestake.

Bluffa, "representera ännu bättre händer", är bara en LITEN del av "lösningen".

Det är alltså inte nödvändigt att vara ödmjuk mot mig utan jag är uppenbarligen den ende som förväntas skriva att jag hade fel, även då jag vet att jag inte har det. .

Uppenbarligen helt omedvetet så intygade du precis vad jag menar. Att de matematiska beräkningarna handlar om utjämning under LÅNG tid. Något som i praktiken innebär att det inom "bara" ett par månaders tid kan vara väldiga variationer mellan olika spelares turprocent. Under den korta tiden kan några spelare ha plussat stort medan andra exakt lika skickliga spelare har blivit ruinerade flera gånger om och därefter slutat med poker. Att de sedan kanske skulle ha fått lika mycket flyt med korten som de andra lika skickliga spelarna spelar ju ingen roll när de väl har slutat eller är tungt skuldsatta. Tänk lite verklighetsförankrat och inse att jag faktiskt har rätt. Teorin måste betraktas i ljuset av en praktisk kontext.

Du har fel. Att planera sitt spel - genom antal inköp, genom att spela när man är på sitt A-game, genom att spela där man har edge, dvs table-, seat- och gameselection m.m. - är en oerhört viktig bit och skickliga spelare är bättre på detta än övriga. En skicklig spelare planerar sitt spel så att han undgår att bli ruinerad eller skuldsatt. (Visst, det finns undantag, men det är meningslöst att gå in på här.)

Och när du spelar PLO är detta ÄNNU vikigare. Det finns en anledning till att NLHE-spelare pratar om 30 inköp medan PLO-spelare föredrar >100 inköp.

Jag vet dom som är mest bekväma med ~ 500 inköp eller mer. Tex dom spelar PLO200 med en bankrulle på $100k

De allra bästa spelarna har downswings på 50 inköp. Och här förlorar du ETT under en lång session och startar en whine-tråd. 5-10 inköp back under en lång session händer VARJE dag. Är det då fullständigt galet att professionella spelare ifrågasätter dina teorikunskaper? Och ger dig råd om vad du bör göra?

(Och dessutom pekar dom exemplen på fruktansvärd otur som du tar upp antingen på dåligt spel eller så är dom standardlägen.)

Postad

Johan Lj m fl, jag tog upp ett eller flera exempel på hur frustrerande det kan bli och startade givetvis inte upp tråden enbart p g a en förlorad pott. Men jag ger upp det här nu eftersom vi ändå inte kommer någonstans.

Postad
Johan Lj m fl, jag tog upp ett eller flera exempel på hur frustrerande det kan bli och startade givetvis inte upp tråden enbart p g a en förlorad pott. Men jag ger upp det här nu eftersom vi ändå inte kommer någonstans.

Jag tycker det är skönt och se att andra är drabbade.

Jag har knappt haft en plusmånad på ett halvår för varje gång de stora pengarna åker in på flop eller turn oavsett hur mycket favorit jag är blir jag alltid utdragen och jag lyckas aldrig dra ut de gånger jag ligger efter. Jag har förlorat halva min bankrulle så här långt och tvingats gå ned flera nivåer för att kunna spela med rätt bankrullekrav.

Bara så skönt att se att du har haft det värre.....

Postad

Det allra bästa är väl att INGEN svarar när trollet skapar en ny tråd? Samma visa i varje tråd ju. Tex du JohanLj, du har med ett enormt tålamod försökt förklara ett antal ggr vad som är fel men riggdjävulen lyssnar inte. Så mitt förslag som sagt; Strunta i att svara

Postad
Det allra bästa är väl att INGEN svarar när trollet skapar en ny tråd? Samma visa i varje tråd ju. Tex du JohanLj, du har med ett enormt tålamod försökt förklara ett antal ggr vad som är fel men riggdjävulen lyssnar inte. Så mitt förslag som sagt; Strunta i att svara

Jag har med ett ännu större tålamod försökt förklara att han feltolkade vissa av de saker jag skrev i början. Var det dumt och oödmjukt av mig att göra det eller skulle jag ha hållit med om att det var en korrekt uppfattning trots att så inte är fallet??

Postad

(Ursäkta ignoransen om detta har tagits upp, har inte läst igenom hela tråden...)

Har du några siffror på din varians Riggdevil?

Typ hur många bigblinds eller inköp du är plus/back jämfört med EV? Om du använder HM/PT3 typ då?

Och man behöver givetvis inte bättre kortsnitt än medel för att plussa. Det vimlar av fiskar på lägre nivåer som sitter och lirar ett bord = dåligt tålamod = gå lös med sämre kort. Dessa spelare kan man slå genom att bara spela rätt starthänder, hur dåligt kortsnitt man än har i princip.

Men vill gärna ha siffror på variansen som sagt.

Vet inte om du vill ha råd för att förbättra ditt spel eller råd för att sluta spela?

Men om du vill bli vinnande bör du skaffa nån form av rakeback deal. Första månaden jag lirade (NL10 NL hold'em i April) sprang jag ca 14 inköp under EV, alltså jag hade en hel del otur, men tack vare min rakeback så plussade jag faktiskt några inköp när till slut. I Omaha borde det ju vara ännu värre misstänker jag.

Postad

Har Sharkscopeat dina nick RiggDevil och du ligger ju plus på turrespel, iaf på SvS och PKR (opt in på Stars). Så länge du inte ligger fetback på Stars borde du hålla dig till det.

Rör sig om ca +$400 ifall ngn undrade.

Postad

Ja fast jag stavas Rigdevil på pkr (ett g mer blir ju faktiskt svengelska) ;). Som du säger så bör jag satsa på enbart sit & goes och skippa cashgame eftersom jag har för dåligt tålamod för att spela på micronivå vilket skulle krävas för att kunna hålla ett bra money management.