Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har lirat poker nästan varje dag under 5år, live och online, aldrig kännt att pokern äger eller tar över mitt liv. Klart haft mina upps and downs, med och mot rigg så att säga. Förlorat mer än jag egentligen råd att förlora men också vunnit mer vissa dagar än genomsnittslönen på en månad. I längden ligger jag plus, men inte märkvärdigt. Oavsett så har jag aldrig rikitgt kännt såhär som folk här beskriver det...

...jag har nu läst några inlägg här om folk som är eller blivit kvitt sitt "spel beroende". Väldigt intressant och välskrivna inlägg som jag fann intressanta att läsa. Men sen kände jag... vafan....poker är ju ROLIGT, och då slog det mig. Alla inlägg om ämnet jag läst om har en gemensam nämnare. Suget efter pengar. Rätta mig om jag har fel men känns det inte som att dessa "typer" av spelare enbart spelar för att vinna pengar och helst snabbt? I dont blame you, hey, få jobb är väl så glamourösa som pokerproffs. Och man matas ständigt med hur mycket pengar han eller hon vann hitan och ditan och alla bonusar och pengar man kan få tillbaks som man sitter och lirar 24 timmar om dygnet hela jullovet eller liknande. Jag menar, kom igen, vakna upp folk. Vad hände med att poker är roligt? Skit i pengarna, det är bara en bisak. Lets face it, dom flesta kommer aldrig tjäna mycket pengar eller några alls på poker men det känns fan som att det är det ända alla försöker med. Känns som någon guldrush och dom sista mår skit för dom blir utan. Varför inte bara njuta av livet, gör det som känns bra? Tycker du poker är kul, ja spela då poker för pokern skull, poker är så mycket mer än bara pengar.... Skulle man kunna bota spelberoende genom att få bort fokus på att man "tjänar" eller "vinner" pengar i poker?

Om jag får dra en liten parallell av hur jag känner att ordet "Poker" smutsas ner av missbrukare. Jag ser en liknelse med alkohol. Vissa dricker alkoholhaltiga drycker, hör och häpna, för det är GOTT! medans andra mer eller mindre enbart tävlar om hur många % sin flaska innehåller för att snabbast och hårdast berusa en. Det krävs verkligen en nobrainer att räkna ut vilket som är sundast. Visst ibland vill man barasupa ner sig, precis som man ibland bara vill gå inte och slaska lite på poker och hoppas på att man klonkar några fina potter eller en nice turre, men det är inte det poker eller alkohol handlar om. Det borde handla om att njuta. Äta för att det är gott, inte för att mätta sig. Spela poker för det är kul och trevligt, inte för att hoppas på nån genväg till rikedomar. Dricka en öl framför tv:n för att det är gott, inte för man vill slippa tänka på massa problem runtomkring.

Ska avrunda detta med en av, om inte den, genomtidernas bästa pokerspelare, the kid Stu Ungar. Fuktansvärt begåvad på alla sätt och vis. För honom var missbruket alltid bara ett steg ifrån. Han spelade in miljoner genom poker och andra kortspel men han var också en fruktansvärd missbrukare. Missbruket sitter inte i själva vertyget man använder genom sin destruktiva personlighet. Det finns där inom oss, kanske inom oss alla. Men bara vi själva kan kontrolera dessa behov och lära oss leva med dem. Stu försökte verkligen och oavsett hur begåvad och gudabenådad pokerspelare och intelligent människa han var så saknade han kontrollen över sin natur och det blev också hans fall till slut när han fanns i sitt hotell rum död av en överdos. Dessutom helt pank pga droger, sportsbetting och alkohol.

Postad

Bra skrivet, och jag håller nog med utan att ha funderat så noga.

Som du säger verkar det vara väldigt många som bara spelar poker för pengarna, och det medför nog många risker om man har fel personlighet.

Det är nog också lättare att falla in i nåt destruktivt spelande eller ge upp, om man har en stor downswing eller liknande, om man bara spelar för pengarna och inte för att man gillar själva spelet.

Det är ju lite liknande med jobb; vissa hatar jobbet så mycket att dom knappt tar sig dit för pengarnas skull, vilket gör att man tillslut kommer påverkas negativt på nåt sätt... andra lever nästan för sitt jobb för att dom gillar det så mycket, och pengarna blir bara en bisak.

Postad
Bra skrivet, och jag håller nog med utan att ha funderat så noga.

Som du säger verkar det vara väldigt många som bara spelar poker för pengarna, och det medför nog många risker om man har fel personlighet.

Det är nog också lättare att falla in i nåt destruktivt spelande eller ge upp, om man har en stor downswing eller liknande, om man bara spelar för pengarna och inte för att man gillar själva spelet.

Det är ju lite liknande med jobb; vissa hatar jobbet så mycket att dom knappt tar sig dit för pengarnas skull, vilket gör att man tillslut kommer påverkas negativt på nåt sätt... andra lever nästan för sitt jobb för att dom gillar det så mycket, och pengarna blir bara en bisak.

True, nog därför en del går in i väggen. Dom känner sig nog verkligen ägda och kvavda av sina jobb. Måste nog vara en riktig jobbig kännsla att veta att man inte kan säga upp sig av ekonomiska skäl men ändå måste ta sig till ett jobb flera timmar dagligen som man verkligen hatar.

Postad

Bara en parantes för dom som kanske är spelmissbrukare och läser detta. Min poäng i slutet att ta upp Stu Ungar om nu inte det var självklart så är det för att poängtera: Det spelar ingen roll hur mycket pengar du förlorar eller vinner. Inläggen jag läst fokuserar väldigt mycket på det. Känns som allt skulle bli bra igen om man bara vann på poker. Det fungerar inte så. Du kan vinna miljoner och ändå vara missbrukare. Det är inte pokerns fel eller nån annan form som kanske lockar till missbruk. Poker är bara ännu ett verktiyg för en destruktiv människa att uttrycka sina destruktiva behov.

...och Stu skulle nog våga hålla med mig om det.

Det skulle varit intressant att träffa en spelmissbrukare och försöka att lära ut och hjälpa honom att se "spelet" med nya ögon. Jag är ingen psykolog men jag har svårt att inse att en alkoholis som blivit kvitt missbruket inte ska kunna ta sig en öl utan att falla tillbaks. Det finns ju sjukligt feta som vänt sina livsstilar. Det finns våldtäcksmän och pedofiler som anses friska. Då borde ju spelmissbruk också kunna botas 100% tycker man....

Postad

Skönt inlägg av trådskaparen. Jag håller med och känner verkligen igen mig i dina iaktagelser.

Jag spelar bara på låga nivåer om fickpengar men spelar enbart för att det är ett kul spel. Riktigt jäkla kul. Bäst är det såklart när man vinner, vilket är lättast på min fisknivå :-D .