Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

förstår inte desssa aggresioner för ferna? Han är helt enkelt nybörjare och lite wajnig. Händer väl alla att man wajnar under vissa perioder? Speciellt innan man har fått rätt insikter om spelet(aldrig hänt mig).

För övrigt så känner jag sympati för opteron.

Postad
Min poäng är att Ev-kurvan är långt ifrån ett 100%-igt korrekt verktyg för att avgöra hur mycket tur/otur man har haft.

Självklart, men det är det väl ingen som påstått heller? Och om någon gör det så är han ju ute och cyklar rejält. Men det var du också när du skrev:

All in-grafen är värdelös och borde skrotas. Varför?

exempel

All in-ev kurvan visar nästan alltid bättre hur bra du har spelat än vad resultatkurvan gör. Därför är den inte ett värdelöst verktyg.

Postad
Självklart, men det är det väl ingen som påstått heller? Och om någon gör det så är han ju ute och cyklar rejält. Men det var du också när du skrev:

All in-ev kurvan visar nästan alltid bättre hur bra du har spelat än vad resultatkurvan gör. Därför är den inte ett värdelöst verktyg.

Många ger intrycket av att leva och dö med vad Ev-kurvan säger. Jag var själv väldigt ev-fixerad innan jag började fundera över vad den egentligen innebär.

Eftersom jag är av åsikten att ev-kurvan alltför ofta inte stämmer för att vara korrekt så anser jag inte att den särskilt ofta är bättre än ens win-kurva (win-kurvan behöver ju för den delen inte säga något om hur bra man är). Osäkerheten är helt enkelt för hög för att jag ska tycka att det är ett bra verktyg att luta sig på.

Jag gillar dock att lära mig, så om du kan visa på varför all in ev stämmer jättebra så lyssnar jag gärna.

Postad
Holdemmanagergänget jobbar väl på att fixa EV för varje gata, vilket kommer att göra en stor skillnad på kurvan...

Det står något sådant i deras FAQ under all in ev i alla fall. Ett sådant verktyg tror jag skulle göra mycket mer nytta än all in ev-grafen gör idag.

Postad
förstår inte desssa aggresioner för ferna? Han är helt enkelt nybörjare och lite wajnig. Händer väl alla att man wajnar under vissa perioder? Speciellt innan man har fått rätt insikter om spelet(aldrig hänt mig).

För övrigt så känner jag sympati för opteron.

Över ev både igår och idag, nu blir det sick rush hela hösten =D

Postad

All-in EV ger en bättre bild av hur bra du är som spelare än resultatet gör! PUNKT SLUT. All-in EV är samma sak som resultatet med den skillnaden att den tar hänsyn till hur bra du har fått in pengarna i all-in situationer. Detta ska inte förväxlas med din faktiska winrate som man aldrig kan veta säkert.

• 3 weeks later...
Postad

Bumpar tråden lite

Förstår jag detta rätt?

0,5-1NL

AA höjer 4, 2st syn, SB reraise till 19, jag plus fisk synar.

Flopp 2-6-K. SB check, Jag bettar 30, fisk synar och SB lägger.

Turn 3. Jag all-in 30, fisk syn 30. Fisk visar 2-3 och jag klonkar tillbaka river med K.

Här får jag alltså ett rejält EV minus? Att jag ledde stort pre och flopp spelar ingen roll?

Postad
Bumpar tråden lite

Förstår jag detta rätt?

0,5-1NL

Turn 3. Jag all-in 30, fisk syn 30. Fisk visar 2-3 och jag klonkar tillbaka river med K.

Här får jag alltså ett rejält EV minus? Att jag ledde stort pre och flopp spelar ingen roll?

Nej det spelar ingen roll vad som händer innan de sista stålarna går in. Du kan få in 98% av stacken på turn och resterande på river. Då räknas EV hur du låg till när de sista 2% gick in.

Postad
Bumpar tråden lite

Förstår jag detta rätt?

0,5-1NL

Japp. Ditt EV i all in-tillfället är ca 18% i en pott på $182 om jag räknat rätt, du borde alltså få in nästan $33 per pott från turn. Du har lagt in $79 i potten, så din All in ev-kurva kommer sjunka med $46, medans din actual winningskurva stiger med $103 minus raken.

Postad
Japp. Ditt EV i all in-tillfället är ca 18% i en pott på $182 om jag räknat rätt, du borde alltså få in nästan $33 per pott från turn. Du har lagt in $79 i potten, så din All in ev-kurva kommer sjunka med $46, medans din actual winningskurva stiger med $103 minus raken.

Sådanna här liknande situationer som gör att All-in ev kan vara lite missvisande som resultat orientering då med andra ord.

Postad
Är det 6:e månaden i rad som din linje ligger som på den sista bilden? Det ska alltså se ut som på den första?

såhär vill du inte den ska se ut :

http://i26.tinypic.com/34nmwsh.jpg

Gröna linjen närmar sig blå graf ju fler händer jag spelar, detta är en "badrunstreak" på 26k händer, inget ovanligt och såna här fluktationer är att vänta sig.

på hela året springer jag nog en liten bit ovanför blå linje, så har inget att klaga på.. denna månad var inte så ösig dock.

Puss

edit: la in en länk istället då bilden blev grisstor.

edit2: ferna, spelar jag en session en dag.. o springer över den blå grafen, då ska du vara glad och nöjd, dina händer står och du blir inte utdragen särskilt ofta.

Springer du grovt under, så ska du också vara glad, du har iaf fått in pengarna bra vid de specifika allinsen, graferna säger dock ingenting om som drunken_penguin skrev Fi's potodds och alla situationer emellan

edit3: du ska börja bli orolig om du springer med grafen imo och ändå backar rakt ut :), antingen blir du sjukt coolered eller så kasnke du har lite läckor i spelet att ta upp.

Postad

är ca 20 200bb inköp under EV på ca 25 000 händer

men jag tror inte heller att den grafen säger allt.

det finns en miljon faktorer, hur tur man har med fisken, grinders, table selection, korten, setups, bluffsituationer, coolers, livet, position,relativ position, bla blab bla

Postad
är ca 20 200bb inköp under EV på ca 25 000 händer

men jag tror inte heller att den grafen säger allt.

det finns en miljon faktorer, hur tur man har med fisken, grinders, table selection, korten, setups, bluffsituationer, coolers, livet, position,relativ position, bla blab bla

eller så spelar du på en sida där du inte får se motståndarens kort alla gånger du vinner men får se alla gånger du förlorar.

Postad
Spelar du på SvS och vet inte hur det fungerar där?

FYI så visar SvS inte korten alltid.

vadå "inte alltid", antingen får man bara se fi's kort när man callar honom och man själv kan mucka eller så är det lol-varianten(ja den är ju egentligen rätt lol) att sidan tillåter en att kolla i handhistory trots att fi callar och MUCKAR sin hand.

Ipoker tillåter "lol-varianten", ongame exempelvis gör det inte. SvS har jag inte den blekaste om, aldrig hört om en sida som "tillåter ibland" ?... eller tänker du på om de har skillnader mellan t.ex tournaments o cg eller mellan olika pokervarianter?

Postad
vadå "inte alltid", antingen får man bara se fi's kort när man callar honom och man själv kan mucka eller så är det lol-varianten(ja den är ju egentligen rätt lol) att sidan tillåter en att kolla i handhistory trots att fi callar och MUCKAR sin hand.

Ipoker tillåter "lol-varianten", ongame exempelvis gör det inte. SvS har jag inte den blekaste om, aldrig hört om en sida som "tillåter ibland" ?... eller tänker du på om de har skillnader mellan t.ex tournaments o cg eller mellan olika pokervarianter?

"Inte alltid" betyder precis vad det står. När man själv har pushat och Fi synar, så får Fi välja mellan att visa eller mucka. När Fi pushar så tvingas hans hand att visas. Ergo, man får inte alltid se Fis hand vid en showdown. Förutsatt att Fi förlorar givetvis.

Postad
"Inte alltid" betyder precis vad det står. När man själv har pushat och Fi synar, så får Fi välja mellan att visa eller mucka. När Fi pushar så tvingas hans hand att visas. Ergo, man får inte alltid se Fis hand vid en showdown. Förutsatt att Fi förlorar givetvis.

Siten i sig kan välja att ha funktionen att man alltid får se den muckade handen(i hh), Svs har det tydligen inte, och så var det med det.

Postad
...vilket var precis vad jag skrev.

aja, jag mindes fel bakåt så hela min tankekurva blev fel, hade för mig du hade skrivit "ibland" istället för "inte alltid" och därmed uppfatta jag det som om du inte visste riktigt varför det var så utan mer ett randominfall typ :> men läste om din originalpost nu och såg dessutom "FYI" nu-_-