Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, har problem att tyda denna All in graph linje, förstår inte riktigt vad som menas med denna? Och hur den ska se ut?

Min ser iaf ut såhär: -allin.JPG

Ska den ligga över eller under den vanliga graf linjen? Det känns som att jag plussade mer när den låg under, stämmer detta? Varför isf?

Postad
Den är helt enkelt om vad du "borde" vunnit om den som var favvo vid en all in hade vunnit alla sina = Drar du ut mkt är din all in graf under din vanliga och blir du utdragen så är det tvärtom.

Få se om jag förstår det rätt nu, det är bättre om all in grafen är under den vanliga linjen?

Postad

All-in EV visar vad du skulle vunnit om du vann exakt den equity som du hade i potten när pengarna gick in i mitten. Självklart är det bättre att ha tur och vinna mer än du borde dvs när dina winnings ligger över All-in EV.

Postad

All in-grafen är värdelös och borde skrotas. Varför?

All in grafen tar ditt Ev vid all in-tillfället, oavsett hur mycket pengar du fått in på den gatan eller tidigare i handen. Den tar ingen som helst hänsyn till ifall du får in pengarna som favorit eller har extremt goda odds för att syna.

Exempel:

Du sitter på TT i BB. Det foldas till SB som höjer upp till 3 BB, du kontrahöjer till 10 BB och SB synar.

Floppen kommer T82 rainbow. SB checkar och du betar ut 15BB. SB synar med 5BB bakom.

Turn kommer 6 utan att lägga färgdrag på brädan. BB pushar nu in sina 5BB i potten, och du tar syn. SB viker upp 97 för stege. Vad som kommer på river spelar ingen roll.

Nu till vad ditt All in Ev säger i den här handen. Enligt All in Ev så har du investerat 30BB till 22% vinstchans, dvs du borde i snitt vinna 60BBx0.22=13.2BB. Ditt Ev blir alltså -16.8BB och din all in Ev-graf pekar neråt. Detta TROTS att du stoppar in 25/30BB med 70-80% vinstchans, och TROTS att du får 11:1 att syna de sista 5BB (när du behöver 4:1). Du stoppar alltså in pengarna antingen med en gigantisk ledning eller till extremt goda odds, ändå tycker All in Ev att du borde gå kraftigt minus på handen.

Postad
All in-grafen är värdelös och borde skrotas. Varför?

All in grafen tar ditt Ev vid all in-tillfället, oavsett hur mycket pengar du fått in på den gatan eller tidigare i handen. Den tar ingen som helst hänsyn till ifall du får in pengarna som favorit eller har extremt goda odds för att syna.

Exempel:

Du sitter på TT i BB. Det foldas till SB som höjer upp till 3 BB, du kontrahöjer till 10 BB och SB synar.

Floppen kommer T82 rainbow. SB checkar och du betar ut 15BB. SB synar med 5BB bakom.

Turn kommer 6 utan att lägga färgdrag på brädan. BB pushar nu in sina 5BB i potten, och du tar syn. SB viker upp 97 för stege. Vad som kommer på river spelar ingen roll.

Nu till vad ditt All in Ev säger i den här handen. Enligt All in Ev så har du investerat 30BB till 22% vinstchans, dvs du borde i snitt vinna 60BBx0.22=13.2BB. Ditt Ev blir alltså -16.8BB och din all in Ev-graf pekar neråt. Detta TROTS att du stoppar in 25/30BB med 70-80% vinstchans, och TROTS att du får 11:1 att syna de sista 5BB (när du behöver 4:1). Du stoppar alltså in pengarna antingen med en gigantisk ledning eller till extremt goda odds, ändå tycker All in Ev att du borde gå kraftigt minus på handen.

Wow, där bevisade du verkligen med ditt geniala exempel att all in ev är totalt värdelöst och aldrig nånsin borde kollas. ;)

Postad
Kan ni bara klargöra för mig om All in grafen ska vara nedanför eller ovanför den vanliga graf linjen?

Vad exakt spelar det för roll? Det är ju winnings som räknas... Jag mår dock bäst när EV grafen är högre än winnings grafen.

Postad
Wow, där bevisade du verkligen med ditt geniala exempel att all in ev är totalt värdelöst och aldrig nånsin borde kollas. ;)

Jag anar viss sarkasm. Exemplet är ett extremfall. Min poäng är att Ev-kurvan är långt ifrån ett 100%-igt korrekt verktyg för att avgöra hur mycket tur/otur man har haft.

Postad
Håller med. Hatar att ligga över EV för då vet man att snart kommer väggen

Varför gömmer du nick förresten ferna, du är ju redan outad?

Alla kanske inte har koll..

Förresten vad menar du med väggen? Asså snälla kan ni bara förklara mer utförligt jag tror att dom flesta här redan har märkt att jag har svårt att begripa mig på matematiska analyser etcetc, förklara exakt hur och var linjen ska ligga, men det viktigaste VARFÖR?

Tack på förhand!

Postad

lol på att må bra av att ligga under EV-grafen :shock:

Må bra:

yaypix.jpg

Döda mig...

dodamig.jpg

6e månaden i rad jag ligger under ev, turen har inget minne och bara för att du sprungit under säger inget att du inte kommer springa under imorgon igen =(

Postad
lol på att må bra av att ligga under EV-grafen :shock:

Må bra:

bild

Döda mig...

bild

6e månaden i rad jag ligger under ev, turen har inget minne och bara för att du sprungit under säger inget att du inte kommer springa under imorgon igen =(

Är det 6:e månaden i rad som din linje ligger som på den sista bilden? Det ska alltså se ut som på den första?

Postad
Är det 6:e månaden i rad som din linje ligger som på den sista bilden? Det ska alltså se ut som på den första?

Spelar ingen roll hur fan den ser ut, koncentrera dig på att spela bra bara.

Postad
Spelar ingen roll hur fan den ser ut, koncentrera dig på att spela bra bara.

Det är ju fan hemskt hur svårt en del människor ska ha och fatta vad jag menar, jag försöker igen. Låt oss säga att jag spelar perfekt spel på den nivå jag spelar, och när får jag då mest utdelning (pengamässigt) om All in EV linjen är under Winningslinjen eller över???????????????????????????????????

Postad
Om winningslinjen är över allin-ev-linjen har du vunnit mer $ än vad du egentligen borde. Du har haft mer tur med andra ord. Den graf du visade i första inlägget är alltså bra om du vill ha mycket cash... ;-)

Okej, tack för ett bra svar, mer sånt tack!

Postad
Det är ju fan hemskt hur svårt en del människor ska ha och fatta vad jag menar, jag försöker igen. Låt oss säga att jag spelar perfekt spel på den nivå jag spelar, och när får jag då mest utdelning (pengamässigt) om All in EV linjen är under Winningslinjen eller över???????????????????????????????????

Alla hästar hemma?