Gå till innehåll

Face The Ace


Lemiux

Recommended Posts

En amatör som spelar HU mot ett slumpvalt proffs. Vinner amatören 1 match =40k$ 2 matcher 200k$ och tre matcher i rad en mille $. Men om amatören torskar någon match får han nada...

 

allin varje hand, chans att vinna 3st (1 / 3)^3 = 0.037037037

 

dvs EV att få delta är >$37k och det är ev+ att spela alla 3 matcherna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var faktiskt ett av dom sämsta pokerprogrammen jag sett. Känndes som förra årets WSOP finalbord på TV. Komprimerat så mycket som möjligt för att få plats i tv-tablån.

 

Irriterande också att han som var host för programmet frågade Ali Nejad vad som händer i spelet när det var action fat man såg det tydligt ändå....Kan bara bli bättre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allin varje hand, chans att vinna 3st (1 / 3)^3 = 0.037037037

 

dvs EV att få delta är >$37k och det är ev+ att spela alla 3 matcherna.

 

Mjo det kunde nästan till och med jag räkna ut. Grejen är ju lite den att som dom sa så är väl $40k drygt en årslön som lastbilschaffis eller vad det nu var han jobbade som. Så oavsett om det är EV+ att spela alla 3 så är du ju sämre än proffset i alla tre matcher och vinner du en så ska du vara glad åt det. Jag hade nog nöjt mig med 40 om jag vunnit mot Phil Ivey tror jag, men sjukt svårt beslut är det...

 

Face the aces kan ses på http://www.pokertube.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävlar vad jag ogillade värden för programmet som trodde att han var skitrolig när han hånade deltagarna hela tiden. Verkade vara en riktig nolla imo.

 

Visst man fick inte se många händer alls, så för att vara ett pokerprogram så var det ju såsigt, men utgår man från att det är en vanlig gameshow så var det faktiskt helt ok, antagligen just för att man är pokerintresserad själv obv.

 

Btw, det är ju ev+ att lira alla matcher osv men när det bara är en gång man får chansen så skulle det vara extremt svårt att fortsätta efter andra matchen imo. Eller iaf för en nit som mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävlar vad jag ogillade värden för programmet som trodde att han var skitrolig när han hånade deltagarna hela tiden. Verkade vara en riktig nolla imo.

 

Visst man fick inte se många händer alls, så för att vara ett pokerprogram så var det ju såsigt, men utgår man från att det är en vanlig gameshow så var det faktiskt helt ok, antagligen just för att man är pokerintresserad själv obv.

 

Btw, det är ju ev+ att lira alla matcher osv men när det bara är en gång man får chansen så skulle det vara extremt svårt att fortsätta efter andra matchen imo. Eller iaf för en nit som mig :)

 

+1 på allt! Glömde kommentera på värden i mitt förra inlägg, lär ju utan tvekan vara den töntigaste hosten jag sett nånsin, ifall så långt jag kan minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast inte i verkligheten

 

ajfan, glömde att mattematik och verklighet är helt skilda saker.

 

ett äpple + ett äpple är två äpplen mattematisk, MEN i verkligheten är det ett äpple för mycket. Något sånt du menade eller?

 

Skämt och sidor, jag funderade lite på detta. För mycket fritid? svar ja!. Hur som helst, det finns väl två sätt att se det på.

 

1: Jag kom med inget, har inget att förlora.

2: Förbaskat mycket pengar som jag inte får om jag förlorar andra eller tredje matchen.

 

 

I första fallet kan man helt enklet förnekla ner det till att man inte är mindre än 1/3 att vinna mot ett random proffs. Första matchen är en nobrainer, bara att köra. När man väll vunnit den och har 40K med chans att vinna 200K vid nästa vinnst så bör man köra på eftersom man vinner 1 mot 2 ggr men får betalt 1 mot 4, vilket är massivt bra odds. Samma odds ges om man vinner 200K och tar an 1000K.

 

Om första fallet handlar om att gå hela vägen eftersom man får goda odds hela vägen, så handlar andra fallet om att ta reda på hur meycket mer jag faktiskt vinner rent mattematisk i längden. För skoj skull bestämmer i oss att om vi ska köra så kör vi hela vägen till 1000K.

Efter första matchen har vi 40K intjänade dollar och räknar på att spela två ronder till eller stanna. Då ska man vinna två raka till med 1/3 chans att vinna första(200K) och 1/3 att vinna andra(1000K), vilket ger 1/3 * 1/3 = 1/9 (ca11%). Så från 40K till 1000K är den beräknade chansen 1/9. I odds beräknat blir det 1 mot 8 att vinna två raka och penga mässigt får man oddsen 1 mot 24. Detta ser ju väldigt bra ut men om vi utvärderar ytterligare vad detta innebär för min ekonomi så kommer vi förlora 40K 8ggr = 320K men vinna 1000K 1ggr= 1000K. Förväntat värde på detta blir (1000K-320K)/9=75K.

 

Sammanfattning: När man väl vunnit första och har 40K i handen så kan man behålla dessa eller välja att spela två gånger till. Varjegång du tar beslutet att köra vidare hela vägen så kommer du få 75K extra, dvs 115K totalt att gå hela vägen efter att vunnit första. Beslutet är enkelt om man är rik men om man tycker 40K är mycket så känns det enligt mig onödigt att säga ja till 75K ytterliggare.

 

 

 

(rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, ha rinte kontrollräknat, blev själv lite förvånad att det var så pass dåligt värde.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dina uträkningar så sk man stanna om man vinner första på 40K, 3k över mattematiskt genomsnitt.

 

Nej, du tänker fel. Bara för att man är över sitt teoretiska EV efter en vinst betyder det inte att man bör hoppa av.

 

EDIT: Oj, ser att du misshandlar siffrorna rätt ordentligt i din andra post tyvärr... 71k är ditt övervärde i genomsnitt för att spela de två matcherna. Du ska inte dra av 40k, de har du redan räknat bort när du tog minus 320k i ekvationen. Och det är inte 71k "extra för att vinna två ronder till", vinner du två ronder till får du ju 960k extra! Det är 71k i genomsnitt för att bara _spela_ två ronder till. Dumt att säga nej till.

 

(Övervärdet på enbart andra matchen om du nått dit är 200k/3-40k=27k, alltså inte 10k. Övervärdet på enbart tredje matchen är 44k givet att du vid beräkningstillfället bara nått till andra matchen, summan alltså ca 71k. Om du nått till tredje matchen är övervärdet för att spela den 133k.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du tänker fel. Bara för att man är över sitt teoretiska EV efter en vinst betyder det inte att man bör hoppa av.

 

EDIT: Oj, ser att du misshandlar siffrorna rätt ordentligt i din andra post tyvärr... 71k är ditt övervärde i genomsnitt för att spela de två matcherna. Du ska inte dra av 40k, de har du redan räknat bort när du tog minus 320k i ekvationen. Och det är inte 71k "extra för att vinna två ronder till", vinner du två ronder till får du ju 960k extra! Det är 71k i genomsnitt för att bara _spela_ två ronder till. Dumt att säga nej till.

 

(Övervärdet på enbart andra matchen om du nått dit är 200k/3-40k=27k, alltså inte 10k. Övervärdet på enbart tredje matchen är 44k givet att du vid beräkningstillfället bara nått till andra matchen, summan alltså ca 71k. Om du nått till tredje matchen är övervärdet för att spela den 133k.)

 

du va lite snabb, jag var inte klart med kontrollräkningen ;)

 

Meningen med posten är bara att visa meningen med att stanna. Man får inte enligt mig som inte är rik, tillräckligt värde att riskera 40K för att få 75K till i längden. Å andra sidan säger min gambler hjärna att man bara får en chans i livet att vinna så stor summa som 1000K dollar, så jag hade rent spontant kört alla tre, men med mer utvärdering blir det nu lite svårare att se en anledning till att köra alla tre.

 

P.S du skrev lite fel också , men jag har överseende med det. Jag räknar som du vet EV då är 960K som värde en omöjlighet.

 

"Övervärdet på enbart andra matchen om du nått dit är 200k/3-40k=27k, alltså inte 10k."

 

Övervärdet har inget med EV att göra. Om du ska räkna ut det korrekt så förlorar du 40K 2ggr = 80K och vinner 200K en gång = 120K på tre utfall. 120/3=40k per utfall. Du får ett EV+ på 40K extra. Dvs kör du det 100ggr så kommer du få 80K om du vinner 1/3 av matcherna. Så man får inte sjukt bra värde att köra vidare enligt mig. Man dubblar pengarna i längden genom att gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan säger min gambler hjärna att man bara får en chans i livet att vinna så stor summor som 1000K dollar

 

äh, du kan få en sådan chans för 1cent. bara köra roulette några gånger.

 

Enligt dina uträkningar så sk man stanna om man vinner första på 40K, 3k över mattematiskt genomsnitt.

 

nej. om vi avser stanna efter första vinsten är vårt EV att delta 1/3*40k=12k, dvs vi har försämrat vårt värde 25k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh, du kan få en sådan chans för 1cent. bara köra roulette några gånger.

 

 

 

nej. om vi avser stanna efter första vinsten är vårt EV att delta 1/3*40k=12k, dvs vi har försämrat vårt värde 25k.

 

Fast om du vinner och stannar på 40K så har du 40k vilket är mer än genomsnitte när du kör hela vägen så man bör nöja sig med att stanna på första om man vinner den. Med facit i hand.

 

nja, 3-4% att vinna 8 000 000 kronor får man nog leta efter resten av sitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...