Gå till innehåll

Hur göra vid färg-/stegdrag på bordet?


hose

Recommended Posts

Jag har en enkel fråga om ett läge som ofta dyker upp på olika bord på nätet. Jag tenderar att agera lite olika från gång till gång och undrar därför om man kan säga att det finns något sätt som generellt är riktigt och rätt.

 

Om man har en bra hand, t ex AKo, och sitter i en position preflop att man tror att man har den bästa handen och höjer och får ett par spelare med sig. Sedan kommer antingen tre kort i samma färg som du själv inte har på handen på floppen alternativt tre kort i en stege med låga kort, och sedan kanske det kommer ett fjärde också, i färgen eller stegen. I vilket läge ska man fundera på att dra sig ur handen?

 

En hand med AKo måste ofta antingen spelas hårt eller inte alls, i alla fall i multi table-turneringar, och i vissa lägen där man kan anta att det åtminstone finns en spelare som riskerar att syna med ett kort i samma färg som färgdraget på bordet inför turn + river är oddsen väldigt jämna, man kan t o m vara i underläge, och frågan är då om man verkligen ska kasta sig in i de här händerna eller istället avstå dem helt när bordet ändå gått lite åt fel håll trots att man har en riktigt bra hand. Det gör ont att kasta bra hålkort men det kanske man ska lära sig att göra ibland? Och man kanske ska lägga sig vid tillfällen med t ex JJ på handen och i såna färghänder och gnida ihop pengarna istället i andra händer, om det inte är så att man har väldigt stor eller väldigt liten stack. Det kanske kan förändra situationen lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid flushmöjlighet om du bara sitter på AK på handen så drar jag mig ut snarat möjligt. Om det redan floppat 3 kort kan det komma ett 4e också, och då är det ytterst troligt att någon kommer få in sin flush. Inte värt att spela sina överkort här.

 

Därimot om det floppar två färgkort, men du högsta paret så se till att inte ge några gratiskort. Särskilt på turnkortet och han fortfarande inte fått in sin färg. Här lägger man hellre ett bet lika stort som potten för att göra det olönsamt för honom att calla.

Om han på turnen får in ett 4e kort i en möjlig stege är nog dags att lägga sig, skulle inte spela dessa särskilt hårt, särskilt inte ur position, då är det bättre att dra sig ur om han inte bjuder till väldigt billigt.

 

 

Det är alltid bättre att lägga ner korten än att satsa på tveksamma händer, de slutar alltid med att katastrof i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är väl egentligen enkelt med oddsen men jag bara funderar på om man som i exemplet sitter i dålig position med t ex AKo och det kommer trefärg på floppen. Ett alternativ är ju att spela handen som vanligt och se om de andra reagerar innan man ger upp och ger dem gratiskort. Om de har ett lågt kort i färgen på handen eller inget färgdrag alls finns det också en chans att de lägger sig om fortsätter spela. Jag skulle i alla fall inte köpa dyra kort för att få färg med ett lågt hålkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till POKERFORUM.nu hose :D

 

Här behöver du inte vara rädd för att ställa dina frågor. Stämningen är lika bra som på S&S chatten ;) *blink,blink*

 

Angående AKo handen i turnerningsspel vill man (jag) ju helst spela den h2h eftersom jag i princip alltid bettar ut på floppen och testar vattnet oavsett flop. Det gör jag iofs oftast på de händer jag raisat pre-flop och ställs h2h i så har jag träffat floppen ser bettet likadant ut. Så spelade jag inte förrut men har lärt mig att man MÅSTE vara aggresiv för att lyckas i turnerningsspel. Jag har lärt mig en hel del av andra skribenter genom att surfa runt på forumet...

 

Får jag flera callers i handen och en 3 färg träffar brädan agerar jag med största försiktighet eftersom jag faktiskt kan vara drawing dead med 2 kort kvar om jag inte har A eller K i färgen. Träffar en rainbow med 3 låga kort till stege skulle jag nog betta för att testa vattnet. Händerna jag sätter mina motståndare på där den låga rainbowbrädan hjälper dem är inte så många. Möjligtvis har någon träffat ett set. Får man en call där är man förmodligen slagen och får vara försiktig i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en enkel fråga om ett läge som ofta dyker upp på olika bord på nätet. Jag tenderar att agera lite olika från gång till gång och undrar därför om man kan säga att det finns något sätt som generellt är riktigt och rätt.

 

Utan att på något sätt kommentera just den specifika hand/situation du beskriver utan mer det jag citerar ovan så känns det väl, med min ringa erfarenhet i åtanke, som du gör rätt i att spela korten olika vid olika tillfällen. Den dag man alltid spelar AK/AA/whatever på ett och samma sätt sitter man nog löst till. Vet fi om att du alltid spelar vissa kombinationer på ett specifikt sätt kan det bli farligt då de sålunda ges möjlighet att lära sig ditt spel.

 

Jag säger som Bruce Lee: "Be water, my friend", var föränderlig.

 

(Lutar sig bakåt och väntar på att bli knäppt på näsan...) :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Bruce Lee: "Be water, my friend", var föränderlig.

 

(Lutar sig bakåt och väntar på att bli knäppt på näsan...) :lol:

 

Hahaha om den ärade Bruce Lee hade hört dig missbruka hans kloka ord hade han nog inte nöjt sig med en "knäpp på nosen" du hade säkert fått en fläskläpp åtminstånde... :shock:

 

Det han menade med "be like water" har iofs mest med jeet kune do (kung-fu) att göra, men går nog att implementera även vid pokerborden iofs. Och då har det med självbevarelsedrift att göra. Han menade att man ska "flyta undan" och mjukt glida undan en motståndare som är hård och tuff och bully aktig. Och inte sätta hårt mot hårt. Utan vara som vattnet som mjukt glider runt dom hårda stenarna i floden (the river?)

 

Kineserna har flera likneser på samma ämne iofs. Ett av dom säger att man ska vara som ett grässtrå(?!), som inte knäcks som träden när det blåser, utan bara viker sig ned, men som stolt reser sig upp när det blåst klart...

 

Så om någon bettar hårt med AK innan flopen, så callar du helt enkelt bara med dina AA/KK. Men när han bettar på turn så ställer du in allt du har. Har du däremot inte några lika "hårda" kort utan tex ganska mesiga 99 så är det en ödmjuk fold som gäller. (följt av en bugning och en "nh" i chatten) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det han menade med "be like water" har iofs mest med jeet kune do (kung-fu) att göra, men går nog att implementera även vid pokerborden iofs. Och då har det med självbevarelsedrift att göra. Han menade att man ska "flyta undan" och mjukt glida undan en motståndare som är hård och tuff och bully aktig. Och inte sätta hårt mot hårt. Utan vara som vattnet som mjukt glider runt dom hårda stenarna i floden (the river?)

 

Men snälla nå'n? Var det JKD han pratade om? Det hade jag ingen aaaaaaning om. Vilken tur att du upplyste mig! TACK! :roll:

 

Parallellen var att man ska vara "föränderlig", vilket stämmer i respektive fall, dock stundtals med olika syften. Jag trodde det var tillräckligt tydligt vad jag menade? Ledsen att budskapet inte gick fram. F ö är hela "lost interview", intressant.

 

Framledes ska jag bara uttrycka mig så liggat ges tillfälle att citera varenda ett av mina inlägg. :lol:

 

Geeezuz...

 

Så om någon bettar hårt med AK innan flopen, så callar du helt enkelt bara med dina AA/KK.

 

Jag nöjer mig med att konstatera att du inte läste mitt inlägg ordentligt, någonstans. Vilka ord i "Utan att på något sätt kommentera just den specifika hand/situation du beskriver" är det du inte förstår? Men visst, ibland kör jag all-in, ibland nöjer jag mig med att betta hårt, ibland slowplayar jag AA. Det beror helt på situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilka situationer slowplayar du AA?

 

Det finns inga specifika situationer då jag (alltid) slowplayar. Det händer givetvis väldigt, väldigt sällan, men det händer.

 

Nu läser vissa vad jag skrivit som fan läser bibeln. Glöm de enskilda händerna och läs vad jag skrivit istället. Poängen är inte vilken hand det är, poängen är att inte alltid spela den på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey jag ber allt lite om ursäkt där Kickboxer. Jag hade nog inte läst ditt inlägg ordentligt :oops:

 

Var nog lite för trött för att ens lägga mig debatten...

 

Men det där som Palle var inte på var lite intressant... Slowplaya AA! (QoS kommer garanterat tycka det finns en och annan tråd i det ämnet redan iofs, så en radering känns överhängande här) Visst händer det att jag bara limpar in med dom, men då endast i förhoppning att någon annan höjer och då kan göra ett omslag.

 

Fast kan man inte vara "föränderlig" och höja lika mycket med ALLT du har tänkt spela? Oavsett om det är. Då får ju inte motståndaren några som heslt "tells" på dig heller?! Ja förutsatt att ingen har höjt innan dig då..

 

Fast då är det ju inte DU som är föränderlig iofs, då är det ju bara korten :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. Jo, jag blir också försiktig i detta läge liksom i ett flertal andra liknande där bordet inte stämmer överens med bra hålkort, även om jag vet att man ofta måste fortsätta vara aggressiv. Jag är dock osäker på hur försiktig man verkligen ska bli i vissa lägen och skrev därför inlägget utifrån ett exempel, men det är förståeligt svårt att säga eftersom det är mycket som kan variera från bord till bord. Även om procenten kanske svajar lite till och från och man vet när man har dem på sin sida så är frågan om man verkligen vill fortsätta spela aggressivt och i slutändan tvingas ställa in med t ex 55-45% bara för att man har bra kort på handen. Man kanske kan hitta bättre händer att ta riskerna i.

 

Välkommen till POKERFORUM.nu hose :D

 

Här behöver du inte vara rädd för att ställa dina frågor. Stämningen är lika bra som på S&S chatten ;) *blink,blink*

 

Angående AKo handen i turnerningsspel vill man (jag) ju helst spela den h2h eftersom jag i princip alltid bettar ut på floppen och testar vattnet oavsett flop. Det gör jag iofs oftast på de händer jag raisat pre-flop och ställs h2h i så har jag träffat floppen ser bettet likadant ut. Så spelade jag inte förrut men har lärt mig att man MÅSTE vara aggresiv för att lyckas i turnerningsspel. Jag har lärt mig en hel del av andra skribenter genom att surfa runt på forumet...

 

Får jag flera callers i handen och en 3 färg träffar brädan agerar jag med största försiktighet eftersom jag faktiskt kan vara drawing dead med 2 kort kvar om jag inte har A eller K i färgen. Träffar en rainbow med 3 låga kort till stege skulle jag nog betta för att testa vattnet. Händerna jag sätter mina motståndare på där den låga rainbowbrädan hjälper dem är inte så många. Möjligtvis har någon träffat ett set. Får man en call där är man förmodligen slagen och får vara försiktig i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...