Rooney Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Sålde av aktier med stor förlust tidigare i år och har hämtat igen nästan allt nu och tänkte sälja och köpa tillbaka för att kvitta vinst och förlust. Går det bra att göra detta samma dag? Läste i någon gammal tråd på flashback lite olika saker. Någon sa att det enligt deras mäklare skulle gå utan problem bara man köpte och sålde till olika kurser och de inte hamnade på samma nota vad som nu menades med det. Någon annan sa att det finns ett rättsfall som heter RÅ 69:2032 där det framgår (jag har inte själva texten) att man bör vänta en dag med att köpa tillbaka aktierna." Vad gäller egentligen? Citera
Opteron Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Kör kapitalförsäkring så slipper du skattekrångel. Citera
gdaily Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Går det bra att göra detta samma dag? Läste i någon gammal tråd på flashback lite olika saker. Nej, gör det inte samma dag. Det "ska" då inte räknas som en affär. Väntar du däremot en dag så är det lungt.Kör kapitalförsäkring så slipper du skattekrångel.Vilket är ett uselt råd eller ett bra råd beroende på personlig situation. Citera
Mongoboy Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Det spelar ingen roll om du gör det sammma dag men du måste ta en "marknadsrisk", alltså du kan inte göra ett avslut inbördes med någon utan aktierna ska ut på börsen och sen köpas tillbaka Citera
Opteron Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Nej, gör det inte samma dag. Det "ska" då inte räknas som en affär. Väntar du däremot en dag så är det lungt.Vilket är ett uselt råd eller ett bra råd beroende på personlig situation. När är det uselt och när är det bra? Citera
Memory Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 När är det uselt och när är det bra? uselt när börsen går ner, bra när den går upp Citera
gdaily Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Det spelar ingen roll om du gör det sammma dag men du måste ta en "marknadsrisk", alltså du kan inte göra ett avslut inbördes med någon utan aktierna ska ut på börsen och sen köpas tillbakaDoes not compute. Inget i OPs inlägg säger att det är marknadsnoterade aktier som avses (även om vi kan anta det). Ex: Jag äger mitt helägda (onoterade) bolag A och så äger jag onoterade aktier i bolaget B. Jag kan nu sälja mina aktier i B till A, för att köpa tillbaks dem dagen efter. Eller sälja aktierna till min fru, och köpa tillbaks dem dagen efter. Inte i något fall har jag tagit en marknadsrisk. For what its worth: Använder man deklarationsprogram från Avanza eller Teletrade så bör man vänta en dag, alternativt "fuska" i programmet, för programmet räknar det inte som att korrekt avslut om affärerna görs samma dag. Jag tror säkert att det räcker att göra affären samma dag - men varför göra det, och riskera krångel med deklarationsprogram och/eller skv. Citera
gdaily Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 uselt när börsen går ner, bra när den går upp Tänkte skriva ett lång svar baserat på bankrulle, riskexponering, placeringshorisont, onoterat vs noterat och liknande, men det där var en hygglig snabbsammanfattning Citera
Rooney Postad 24 Juli , 2009 Författare Rapport Postad 24 Juli , 2009 Tack för svaren. Det är marknadsnoterade aktier det handlar om. Köpte tillbaka en av aktierna men den andra ändrades inte kursen något så den kunde jag inte göra det med. Bör väl hur som helst vara lugnt då. Tack för hjälpen! Citera
Memory Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Tack för svaren. Det är marknadsnoterade aktier det handlar om. Köpte tillbaka en av aktierna men den andra ändrades inte kursen något så den kunde jag inte göra det med. Bör väl hur som helst vara lugnt då. Tack för hjälpen! Skaffade du en kapitalförsäkring, om nej: varför inte? Citera
Rooney Postad 24 Juli , 2009 Författare Rapport Postad 24 Juli , 2009 Skaffade du en kapitalförsäkring, om nej: varför inte? Har 20% av förlusten kvar att hämta in men kände att det var dags att säkra lite kvittning efter den senaste tidens uppgång. Kapitalförsäkring blir det om jag tar igen allt innan nästa år eller när depån är på + igen Citera
gdaily Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Tack för svaren. Det är marknadsnoterade aktier det handlar om. Köpte tillbaka en av aktierna men den andra ändrades inte kursen något så den kunde jag inte göra det med. Bör väl hur som helst vara lugnt då. Tack för hjälpen! Var noga i deklarationen bara, så det "blir rätt" (lita inte på deklarationsprogrammet, utan gör det för hand). Citera
Opteron Postad 24 Juli , 2009 Rapport Postad 24 Juli , 2009 Om man behöver sälja av aktier när börsen gått ner måste det väl suga att vara utan inkomst då man inte kan dra av förlusten på skatten??? Citera
Rooney Postad 24 Juli , 2009 Författare Rapport Postad 24 Juli , 2009 Om man behöver sälja av aktier när börsen gått ner måste det väl suga att vara utan inkomst då man inte kan dra av förlusten på skatten??? Det gör det Citera
JoeFalk Postad 25 Juli , 2009 Rapport Postad 25 Juli , 2009 Om man behöver sälja av aktier när börsen gått ner måste det väl suga att vara utan inkomst då man inte kan dra av förlusten på skatten??? Inkomst av kapital och av tjänst är 2 olika saker. Citera
Memory Postad 25 Juli , 2009 Rapport Postad 25 Juli , 2009 Inkomst av kapital och av tjänst är 2 olika saker. Hur funkar det egentligen? Jag har sålt av mina fonder med ~60k förlust i år. Hur mycket av det får jag göra avdrag på min deklaration? Uppskattningsvis kommer jag ha en inkomst(av tjänst) på ~320k Citera
Akumila Postad 26 Juli , 2009 Rapport Postad 26 Juli , 2009 Hur funkar det egentligen? Jag har sålt av mina fonder med ~60k förlust i år. Hur mycket av det får jag göra avdrag på min deklaration? Uppskattningsvis kommer jag ha en inkomst(av tjänst) på ~320k 0 vad jag har förstått. Du kan däremot passa på att göra ett större uttag från t.ex. Pokerstars om du har pengar där. Citera
Recommended Posts