Gå till innehåll

Holdem Manager - allinEV-graph?


JENZOER

Recommended Posts

Ungefär hur mkt tur/otur kan man säga....kolla på den så slipper du tilta i onödan.

 

Okej, men räknar den alltså såhär:

Jag är all in med säg A,A mot K,K preeflop i en 100 pott. Jag har typ 80 eller nåt i EV där, vinner jag den är jag alltså 20 över, förlorar jag den 180 under?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-In EV fungerar helt enkelt så här:

 

Om du går all in med $50 preflop och får syn av en motståndare som också stoppar in $50 (alltså så att totalpotten hamnar på $100) så räknar all-in EV ut hur mycket av den total summan du rent matematiskt skall vinna i potten.

 

Så om du är 80% favorit vinner du helt enkelt 80 dollar på ditt EV, även om det i verkligheten blir antingen $0, $100 eller $50 (om det blir split).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att All in Ev fungerar på exakt samma sätt vare sig du stoppar in pre, på floppen eller på turn. Ta följande som exempel:

 

1) Du går all in preflop för $50 HU mot en motståndare. Din hand har 60% chans att vinna.

 

2) Du 3-betar pre till $10, Fi synar. Fi donkar in sina sista $40 på floppen och du tar syn. Din hand har 60% chans att vinna från floppen.

 

3) Du betar 3-betar pre till $10, Fi synar. Du betar $15 på floppen, Fi synar. Fi degar sina sista $25 på turn och du tar syn. Din hand har 60% chans att vinna från turn.

 

 

 

I alla tre fallen blir potten $100 (bortse från rake för skojs skull). Ditt Ev är $60, dvs i genomsnitt kommer du plussa $10 på var och en av de här händerna. Vare sig du vinner eller inte kommer din All in Ev-graf visa plus $10. Varje hand du vinner kommer du klättra $40 över ditt Ev, varje hand du förlorar kommer du dyka $60 under ditt Ev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men om jag har förstått det rätt nu så funkar alltså EV-grafen på samma sätt som POKER-EV då ?

 

Om man springer helt jämt, ligger typ precis där man ska med hur mkt tur otur man har haft, så ska grafen ligga runt 0 sträcket? Har man sprungit dålig så ligger den säg tex 500$ under och bra så ligger grafen kanske 500$ över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men om jag har förstått det rätt nu så funkar alltså EV-grafen på samma sätt som POKER-EV då ?

 

Om man springer helt jämt, ligger typ precis där man ska med hur mkt tur otur man har haft, så ska grafen ligga runt 0 sträcket? Har man sprungit dålig så ligger den säg tex 500$ under och bra så ligger grafen kanske 500$ över?

 

Japp exakt. Men tänk på att den inte tar hänsyn till coolers, setups osv. T.e.x. du leder stort tills rivern där fi klonkar 2 outarn och de sista 10bb går in. Då får du ett ev på -100bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men om jag har förstått det rätt nu så funkar alltså EV-grafen på samma sätt som POKER-EV då ?

 

Om man springer helt jämt, ligger typ precis där man ska med hur mkt tur otur man har haft, så ska grafen ligga runt 0 sträcket? Har man sprungit dålig så ligger den säg tex 500$ under och bra så ligger grafen kanske 500$ över?

 

Japp exakt. Men tänk på att den inte tar hänsyn till coolers, setups osv. T.e.x. du leder stort tills rivern där fi klonkar 2 outarn och de sista 10bb går in. Då får du ett ev på -100bb.

 

Nej, om du springer jämnt så kommer din all in ev-graf att följa din Win-graf.

 

Har du vunnit $500 och haft "lagom mycket tur" så kommer din all in ev-graf att ligga på $500 den också. Ligger din all in ev-graf på $0 när din win-graf ligger på $500 så har du haft en massa tur (om du inte spelar NL1000 typ då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om du springer jämnt så kommer din all in ev-graf att följa din Win-graf.

 

Har du vunnit $500 och haft "lagom mycket tur" så kommer din all in ev-graf att ligga på $500 den också. Ligger din all in ev-graf på $0 när din win-graf ligger på $500 så har du haft en massa tur (om du inte spelar NL1000 typ då).

 

Jo precis, det jag menade men läste/tänkte lite fel :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...