Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan, nyligen köpt Holdem manager och förstår inte riktigt hur allinEV-graphen räknar? Räknar den på hur mkt tur / otur man har haft, eller räknar den vad för EV man har lagt in pengarna med?

Postad
Hejsan, nyligen köpt Holdem manager och förstår inte riktigt hur allinEV-graphen räknar? Räknar den på hur mkt tur / otur man har haft, eller räknar den vad för EV man har lagt in pengarna med?

Ungefär hur mkt tur/otur kan man säga....kolla på den så slipper du tilta i onödan.

Postad
Ungefär hur mkt tur/otur kan man säga....kolla på den så slipper du tilta i onödan.

Okej, men räknar den alltså såhär:

Jag är all in med säg A,A mot K,K preeflop i en 100 pott. Jag har typ 80 eller nåt i EV där, vinner jag den är jag alltså 20 över, förlorar jag den 180 under?

Postad

All-In EV fungerar helt enkelt så här:

Om du går all in med $50 preflop och får syn av en motståndare som också stoppar in $50 (alltså så att totalpotten hamnar på $100) så räknar all-in EV ut hur mycket av den total summan du rent matematiskt skall vinna i potten.

Så om du är 80% favorit vinner du helt enkelt 80 dollar på ditt EV, även om det i verkligheten blir antingen $0, $100 eller $50 (om det blir split).

Postad

Tänk på att All in Ev fungerar på exakt samma sätt vare sig du stoppar in pre, på floppen eller på turn. Ta följande som exempel:

1) Du går all in preflop för $50 HU mot en motståndare. Din hand har 60% chans att vinna.

2) Du 3-betar pre till $10, Fi synar. Fi donkar in sina sista $40 på floppen och du tar syn. Din hand har 60% chans att vinna från floppen.

3) Du betar 3-betar pre till $10, Fi synar. Du betar $15 på floppen, Fi synar. Fi degar sina sista $25 på turn och du tar syn. Din hand har 60% chans att vinna från turn.

I alla tre fallen blir potten $100 (bortse från rake för skojs skull). Ditt Ev är $60, dvs i genomsnitt kommer du plussa $10 på var och en av de här händerna. Vare sig du vinner eller inte kommer din All in Ev-graf visa plus $10. Varje hand du vinner kommer du klättra $40 över ditt Ev, varje hand du förlorar kommer du dyka $60 under ditt Ev.

Postad

Tack för svar. Men om jag har förstått det rätt nu så funkar alltså EV-grafen på samma sätt som POKER-EV då ?

Om man springer helt jämt, ligger typ precis där man ska med hur mkt tur otur man har haft, så ska grafen ligga runt 0 sträcket? Har man sprungit dålig så ligger den säg tex 500$ under och bra så ligger grafen kanske 500$ över?

Postad
Tack för svar. Men om jag har förstått det rätt nu så funkar alltså EV-grafen på samma sätt som POKER-EV då ?

Om man springer helt jämt, ligger typ precis där man ska med hur mkt tur otur man har haft, så ska grafen ligga runt 0 sträcket? Har man sprungit dålig så ligger den säg tex 500$ under och bra så ligger grafen kanske 500$ över?

Japp exakt. Men tänk på att den inte tar hänsyn till coolers, setups osv. T.e.x. du leder stort tills rivern där fi klonkar 2 outarn och de sista 10bb går in. Då får du ett ev på -100bb.

Postad

Japp exakt. Men tänk på att den inte tar hänsyn till coolers, setups osv. T.e.x. du leder stort tills rivern där fi klonkar 2 outarn och de sista 10bb går in. Då får du ett ev på -100bb.

Nej, om du springer jämnt så kommer din all in ev-graf att följa din Win-graf.

Har du vunnit $500 och haft "lagom mycket tur" så kommer din all in ev-graf att ligga på $500 den också. Ligger din all in ev-graf på $0 när din win-graf ligger på $500 så har du haft en massa tur (om du inte spelar NL1000 typ då).

Postad
Nej, om du springer jämnt så kommer din all in ev-graf att följa din Win-graf.

Har du vunnit $500 och haft "lagom mycket tur" så kommer din all in ev-graf att ligga på $500 den också. Ligger din all in ev-graf på $0 när din win-graf ligger på $500 så har du haft en massa tur (om du inte spelar NL1000 typ då).

Jo precis, det jag menade men läste/tänkte lite fel :-)