Gå till innehåll

Suited connectors


Duktig

Recommended Posts

Tjena,

 

Jag har för vana att inte speciellt ofta spela suited connectors om vi inte närmar oss JQ+ men har börjat fundera lite på om det kan vara värt att spela dem lite oftare, och kanske sänka rangen på dessa en bit.

 

Jag skulle kort och gott vilja veta hur ni tänker när ni får suited connectors i olika positioner och hur långt ner ni går på skalan i de händer ni väljer att spela. Sedan skulle det vara kul att höra om ni limpar med lite lägre suited connectors t.ex. på knappen, eller om ni även höjer med denna typ av händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

limpar aldrig från knappen...

Skulle nog säga låga och mellanhöga SC är sjukt överskattade. Öppnar de flest first in från nästan alla positioner men är ganska restriktiv att syna in mig i all för många HU potter. Mutliway och djupa gör dom sig ganska bra men dom spyr ju på 3bets så.

 

Fick upp alla bord nu så blev flummigt.. skriver kanske mer senare om jag kmr på något:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, suited connectors är överskattade

 

Bästa rådet jag har fått från en IRL polare sen jag började lira faktiskt.

 

Men visst, jag raisar med dem i sen pos, precis som jag gör med KT, A9 etc. Limp har jag inte ens i min range.

 

Detta kommer från en NL20 spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vilken nivå du spelar på och så. Men en sak är säker: jag skulle aldrig för en (1) höjning i (hyfsat sen) position lägga 45-T9 i färg mot en tajt spelare som höjt i tidig.

 

+1 om du också har som krav att båda spelare är hyfsat djupa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 om du också har som krav att båda spelare är hyfsat djupa.

Ja, men 100BB räcker gott och väl.

 

Faktum är att jag varje dag i veckan skulle välja även, säg 86 i färg, framför AJ eller KQ i den situationen (alltså mot en tidig tajt höjare). Helt enkelt för att jag risken för att jag hamnar i trubbel efter floppen är så mycket mindre.

 

Men hur ofta du ska spela dessa händer har mycket att göra hur bekväm du är med ditt spel efter/på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men 100BB räcker gott och väl.

 

Faktum är att jag varje dag i veckan skulle välja även, säg 86 i färg, framför AJ eller KQ i den situationen (alltså mot en tidig tajt höjare). Helt enkelt för att jag risken för att jag hamnar i trubbel efter floppen är så mycket mindre.

 

Men hur ofta du ska spela dessa händer har mycket att göra hur bekväm du är med ditt spel efter/på floppen.

 

-200

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Så för att summera allt:

 

Suited connectors är en helt okej hand, framför allt om man sitter i position alternativt kan hantera handen i olika lägen.

 

I och för sig råder det lite delade meningar, men ungefär detta intryck jag fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Så för att summera allt:

 

Suited connectors är en helt okej hand, framför allt om man sitter i position alternativt kan hantera handen i olika lägen.

 

I och för sig råder det lite delade meningar, men ungefär detta intryck jag fått.

 

Summasummarum dom är bra att ha i sin range ganska ofta men inga kort man är överlycklig över att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet, men viktigt, klargörande: Allt jag sagt ovan har jag sagt med fullbordsspel i åtanke, och mot spelare som inte är usla.

 

"Duktig", jag såg att du postat en hand som var shorthanded, så det kanske är det du spelar (mest). Vid fåmansspel sjunker de kopplade korten i färg i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade 2+2 "Lingo and abbreviations" av ajmargarine, men hittade inte shorthanded eller något liknande där, så är inte helt säker på vad du menar.

 

Jag brukar i alla fall spela full ring, köper mig in med max och brukar fylla på stacken om jag förlorar 20% eller mer av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är oxå inne på att SC känns överskattat, men dem är värda att spela ut ur position och ifall man får se en billig flopp. Korten har potential men man får ofta vara beredd att vika näven ifall brädan inte har potential eller träffat. Spelar SC men inte allt för ofta då jag väl får en sådan, bedömer händerna utifrån position, spelare på bordet, stackdjup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det viktigt med djupa stackar när du spelar kort som SC? Det är egentligen bara sunt förnuft. När du spelar en SC-hand (särskilt en låg, typ 6 of Hearts5 of Hearts)så är den normala utgången att du missar eller får en marginell träff som du måste vika när din/dina motspelare sätter igång att beta på flopp eller turn. Du förlorar inte särskilt mycket, men du förlorar.

 

För att SC ändå ska bli lönsamma att spela i långa loppet så måste du därför vinna ganska stora potter när du väl träffar din färg eller straight. För att få tillräckligt stora potter krävs det att din motspelare har pengar att stoppa in i den. En tysk shortstackspelare med 15bb är därför en rätt dålig kandidat att köpa in sig bakom som regel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Varför, de borde väl öka i värde??

 

Du träffar så sällan att när du träffar så vill du ha många med i potten så du kan få bra betalat. Så är det shorthanded så minskar chansen att någon annan träffat floppen och du kan få betalat de gånger du träffar maximalt.

 

 

De kallas även multvägshänder för att man vill spela dem mot många motståndare. Ju fler motståndare med som ser floppen desto större chans att någon annan träffat något så du kan få betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du träffar så sällan att när du träffar så vill du ha många med i potten så du kan få bra betalat. Så är det shorthanded så minskar chansen att någon annan träffat floppen och du kan få betalat de gånger du träffar maximalt.

 

 

De kallas även multvägshänder för att man vill spela dem mot många motståndare. Ju fler motståndare med som ser floppen desto större chans att någon annan träffat något så du kan få betalt.

 

 

Aha jag tänkte inte så långt, det är väl därför jag inte går plus ännu.

 

//Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...