Gå till innehåll

Hur ofta plockar man upp en specifik hand?


Ferna

Recommended Posts

Hej, denna fråga har säkert varit uppe tidigare, men jag sökte lite men fick inte något resultat.

Därför frågar jag nu istället hur ofta får man t ex AA en hand där det finns 12 olika kombinationer? Alltså efter hur många händer statistiskt sett får man en sån hand?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan räkna ut (eller om ni redan vet) för jag är då inget vidare mattegeni!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För två rangspecifika kort tillsammans (dvs ett PP), så är chansen att du plockar upp ett specifikt sådant (4/52)x(3/51)=12/2652 eller förkortat 1/221.

 

Använd samma matematik för att räkna ut chansen för vilken starthand som helst.

 

Edit: För övrigt finns det bara 12 kombinationer av AA. :Ah::Ah: kommer du inte se så ofta.

 

Edit2: Tänk på att man ofta anger oddsen för att få en specifik hand. Chansen 1/221 är detsamma som oddset 220:1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För två rangspecifika kort tillsammans (dvs ett PP), så är chansen att du plockar upp ett specifikt sådant (4/52)x(3/51)=12/2652 eller förkortat 1/221.

 

Använd samma matematik för att räkna ut chansen för vilken starthand som helst.

 

Edit: För övrigt finns det bara 12 kombinationer av AA. :Ah::Ah: kommer du inte se så ofta.

 

Edit2: Tänk på att man ofta anger oddsen för att få en specifik hand. Chansen 1/221 är detsamma som oddset 220:1.

 

1/221 är samma sak som var 220:e hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1/221 är samma sak som var 220:e hand?

 

Nej, 1/221 är samma sak som var 221:a hand, dvs du måste i snitt se 221 händer för att se 1 AA.

 

När det handlar om odds så innebär 220:1 att du för varje 1 du vinner så förlorar du 220. Dvs för varje gång du får AA så får du det inte 220 gånger, totalt 220+1=221 händer alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 1/221 är samma sak som var 221:a hand, dvs du måste i snitt se 221 händer för att se 1 AA.

 

När det handlar om odds så innebär 220:1 att du för varje 1 du vinner så förlorar du 220. Dvs för varje gång du får AA så får du det inte 220 gånger, totalt 220+1=221 händer alltså.

 

Tack nu blev jag klokare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...där det finns 12 olika kombinationer? ... för jag är då inget vidare mattegeni!

 

 

a) bara så du får det rätt från början... ett specifikt pp finns i 6 utgåvor(3+2+1) såvida du inte skiljer på Ah Ad och Ad Ah ;)

en hand som AK i 16 (4 x 4) detta är grundläggande kunskaper och du behöver inte vara något "mattegeni" för att ta till dig detta :)

 

b) ett mattegeni har förstås en del gratis men det handlar om att förstå vilken typ av uträkningar man kan använda i poker och det kan du läsa dig till på nätet och i böcker, inga problem, kräver bara lite mer arbete. Det bästa är förstås om du ändrar inställning och höjer självförtroendet lite angående "matematiken"!

 

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) bara så du får det rätt från början... ett specifikt pp finns i 6 utgåvor(3+2+1) såvida du inte skiljer på Ah Ad och Ad Ah ;)

en hand som AK i 16 (4 x 4) detta är grundläggande kunskaper och du behöver inte vara något "mattegeni" för att ta till dig detta :)

 

Att :Ah::Ad: och :Ad::Ah: är "samma" hand har egentligen inget att göra med ursprungsproblemet. Jag skulle säga att det blir mycket lättare för någon som är ny på statistik att förstå om man skiljer dem åt. Det enda viktiga är att man räknar på samma sätt för den specifika handkombon och för totalt antal händer när man räknar ut chansen för en viss hand. Slutresultatet kommer bli detsamma så länge man räknar rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...