Gå till innehåll

Stämningsansökan SM Online 2008 inlämnad


rosjon

Recommended Posts

Det låter jätterimligt att även de får tillbaka iaf avgiften. En av få vettiga lösningar är ju att nullifiera hela turren och ge tillbaka inköp till alla + lite plåster på såren. Är ju lite att jämföra med vad man gör om man hittar 20 ess i leken mitt under en hand.

Hela "problemet" kommer sig av att SvS just vägrar att skjuta till en endaste krona från egna fickor. Det var ett uttalande som "skattebetalarnas pengar ska inte gå till pokerspelare".

 

En sådan här sak kan hända precis alla sajter. Vad som hade skett om det hänt på tex Svepof-SM under unibet är såklart att det hade betalts ut kompensation på något sätt (troligen bestående av ett antal WSOP eller Unibet-Open säten till de som var sitting out under problemtimmen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Inte en förenklad process, och rättskyddet täcker de kostnader vi ålagts att betala av domstolen, egna och vår motparts

 

 

Jag skrev att vi alla begärt och fått rättskydd av våra respektive försäkringsbolag.

 

 

Det högsta beloppet min försäkring täcker är 120k, kostnaderna för en rättegång bör ligga på runt 40k. Motpartens kostnader brukar hamna på ungefär detsamma. Vi är 5st som fått rättskydd och våra försäkringsbolag delar på kostnaderna.

 

 

Nej, de täcker tvister som uppkommer i ens privatliv

 

 

Hoppas du fick svar på dina frågor.

 

 

 

Men 40k för motpartskostnader räcker inte alls... snarare kommer de ligga på 150k-400k för motpartsombudet... (ca 100h x 2500kr om det går hela vägen till huvudförhandling). Fast du kanske menar 40k för bara dig, i så fall har du rätt... Sen kan det ju bli en vända i hovrätten på det även om ni vinner... då sinar försäkringen rätt snabbt...

 

Men det är inte helt gratis ändå, självrisken är ju 20%... Så för att hemförsäkringen skall pynta ut 120k måste du pynta 30k...

 

Så om ni torskar helt kanske ni åker på era kostnader och motpartens, men det borde ändå täckas om ni har 5 rättsskydd...

 

Och det Cyntax sade stämmer om ni bara får ut en mindre summa än ni stämt om så kan ni åka på motpartskostnader ändå (eller inte få någon täckning för era kostnader... Men det kan aldrig bli ett s.k.förenklat mål om ni stämmer för över halvt basbelopp.

 

 

Lycka till! Jag tror inte att det är kört... och SS borde vilja förlikas, mtp all negativ publicitet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till att inte alla drabbade är med och stämmer? Har de tackat nej, eller är det andra faktorer inblandade?

Vissa tjänade väl på det inträffade också. Och alla har väl inte hemförsäkring (speciellt inte "pokerproffs").

 

Ungefär så här var det som skedde i alla fall (om jag kommer ihåg rätt)

 

Tidpunkt A så blir några spelare utkastade, och kan inte komma in igen (notera dock att det finns rapporter om strul före tidpunkt A, så en sak att tvista om är när tidpunkt A egentligen inträffar).

 

Tidpunkt B stoppar SvS turneringen.

 

Nu hade det ju inte gjort så mycket om A och B låg nära varandra i tid... men inkompetensen på SvS gör att ingen kan trycka på stoppknappen, för det är ju helg... att sedan viktigaste turren spelas, det hindrar inte 9-17 jobbarna att gå hem.

 

Det går runt en timme mellan A och B.

 

SvS bestämmer sedan att turren inte kan slutföras. Då är frågan hur man ska ersätta spelarna, och hur man än gör så blir det ju "fel"... Ska man ersätta vid tidpunkt A, då drabbas ju de spelare som byggt stack under timmen, och de spelare som åkt ut får en "frirulle". Eller ska man ersätta vid tidpunkt B? Då drabbas ju de spelare som varit sitting out och blindats bort en timme.

 

Alla vettiga sajter hade såklart listat ut att man gör en beräkning vid tidpunkt A och en beräkning vid tidpunkt B, och sedan får spelarna det högsta belopp av de två. Mer än 100% av prissumman ska alltså delas ut.

 

Men SvS vägrar att ersätta de drabbade. Ingen av de drabbade fått se loggfiler (vad jag förstår) heller, så de kan inte kontrollera att det SvS säger är sant.

 

Att SvS har ett puckat system för at beräkna hur pengarna ska fördelas är en anan sak, men det hör egentligen inte hit. Där får man väl gå på deras regler.

 

Slutligen så var det stora fel i de första ersättningsberäkningar som SvS presterade, det gör inte saken bättre heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till att inte alla drabbade är med och stämmer? Har de tackat nej, eller är det andra faktorer inblandade?

 

Hur stor var inköpet, och ur såg den officiella prislistan ut i jämförelse med vad som faktiskt betalades ut?

 

Alla som var inblandade har blivit tillfrågade att delta. Personligen ville jag inte vara med för att:

 

1) Utsikterna är för dåliga för att lyckas. Jag tror att min tid och energi är mer värd om jag lägger den på annat.

 

2) Man kan inte kalla det en pokerturnering när två av 20 spelare sitter ut och folk kan stjäla deras blinds. Det ger en jättefördel till dem som sitter direkt till höger om de döda stackarna och skapar ett skevt metaspel (ytterligare en nivå av stjälande). Folk kommer även att spela mer aktivt/mer passivt beroende på deras läggning för att stjäla marker eller överleva de döda stackarna. Vilket innebär att den enda rimliga lösningen är att avbryta turneringen och dela ut pengar enligt ställningen när problemen uppstod (enligt SvS klockan 21:29)

 

Sedan tycker jag dock att SvS på rent affärsmässiga grunder hade kunnat lösa det bättre. Kanske en 21 personers freeroll med de 100k som de drog in på anmälningsavgifter. Det är ju dock inget som de är tvingade till att göra så det är ju deras beslut.

 

Det kommer bli intressant att få se deras berömda loggar och höra dem motivera när turneringen skall räknas som avbruten.

 

Lycka till!

 

/FRÖLUNDA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det Cyntax sade stämmer om ni bara får ut en mindre summa än ni stämt om så kan ni åka på motpartskostnader ändå (eller inte få någon täckning för era kostnader... Men det kan aldrig bli ett s.k.förenklat mål om ni stämmer för över halvt basbelopp.
Där kom experten som jag hade hoppats skulle läsa. ;-)

 

Var har du hållit hus? Jag ringer dig nästa vecka. Vi har en del att diskutera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 40k för motpartskostnader räcker inte alls... snarare kommer de ligga på 150k-400k för motpartsombudet... (ca 100h x 2500kr om det går hela vägen till huvudförhandling). Fast du kanske menar 40k för bara dig, i så fall har du rätt... Sen kan det ju bli en vända i hovrätten på det även om ni vinner... då sinar försäkringen rätt snabbt...

 

Men det är inte helt gratis ändå, självrisken är ju 20%... Så för att hemförsäkringen skall pynta ut 120k måste du pynta 30k...

 

Så om ni torskar helt kanske ni åker på era kostnader och motpartens, men det borde ändå täckas om ni har 5 rättsskydd...

 

Och det Cyntax sade stämmer om ni bara får ut en mindre summa än ni stämt om så kan ni åka på motpartskostnader ändå (eller inte få någon täckning för era kostnader... Men det kan aldrig bli ett s.k.förenklat mål om ni stämmer för över halvt basbelopp.

 

 

Lycka till! Jag tror inte att det är kört... och SS borde vilja förlikas, mtp all negativ publicitet...

 

Det är väldigt ovanligt att att domstolen går med på att ett motpartsombud ska ersättas för kostnader som ligger på 10ggr mer än den andra parten. Då måste det föreligga särskilda skäl. Vi litar på våra ombud och på den uppskattning av kostnaderna de gett oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt ovanligt att att domstolen går med på att ett motpartsombud ska ersättas för kostnader som ligger på 10ggr mer än den andra parten. Då måste det föreligga särskilda skäl. Vi litar på våra ombud och på den uppskattning av kostnaderna de gett oss.
Jo det kan nog stämma det du säger. Men får ni så mycket som ni begära? -Det tror inte jag och då får ni betala. Men det mesta (?) täcker era hemförsäkringar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen ni vinner.

 

Hur fungerar det egentligen? Är det inte så att om SvS förlorar så måste/kommer dom rimligtvis att ersätta samtliga drabbade enligt vad nu domen blir? Inte bara dom som stämt? I annat fall är det väl bara för de som av olika skäl inte kunnat vara med nu att stämma dom i ett senare skede och hänvisa till domen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att se hur folk reagerar på stämningen. Man kan dela upp dem i två grupper, dels de som önskar en lycka till och tycker vi gör rätt, dels de som är olyckskorpar och inte förstår varför vi gör det. "Ni måste inse att ni inte kan vinna", "Även om ni vinner så får ni så lite pengar att ni går back", "Ni kan aldrig få så mycket som ni begär".

Gemensamt för dessa är att de inte satt sig in i vad som hände och vad vi åberopar. Om någon vill läsa stämningsansökan så pm:a mig så kan jag skicka den.

Som svar på dessa frågor eller synpunkter:

Vi tror naturligtvis att vi kan vinna annars hade vi inte stämt SvS

Om tingsrätten håller med om vår tolkning av reglerna så är beloppen vi ansökt om inte för stora utan helt i enlighet med de regler för fördelning av prissumman som Svenska Spel har.

Ja, vi riskerar att förlora pengar, men rättskyddet gör den summan tillräckligt liten för att vi ska gå vidare.

Naturligtvis vill Svenska Spel att vi ska tänka precis som ni gör och ge upp direkt så att de lyckas med att lägga locket på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att se hur folk reagerar på stämningen. Man kan dela upp dem i två grupper, dels de som önskar en lycka till och tycker vi gör rätt, dels de som är olyckskorpar och inte förstår varför vi gör det. "Ni måste inse att ni inte kan vinna", "Även om ni vinner så får ni så lite pengar att ni går back", "Ni kan aldrig få så mycket som ni begär".

Gemensamt för dessa är att de inte satt sig in i vad som hände och vad vi åberopar. Om någon vill läsa stämningsansökan så pm:a mig så kan jag skicka den.

Som svar på dessa frågor eller synpunkter:

Vi tror naturligtvis att vi kan vinna annars hade vi inte stämt SvS

Om tingsrätten håller med om vår tolkning av reglerna så är beloppen vi ansökt om inte för stora utan helt i enlighet med de regler för fördelning av prissumman som Svenska Spel har.

Ja, vi riskerar att förlora pengar, men rättskyddet gör den summan tillräckligt liten för att vi ska gå vidare.

Naturligtvis vill Svenska Spel att vi ska tänka precis som ni gör och ge upp direkt så att de lyckas med att lägga locket på.

 

+1

Helt rätt att markera när man känner sig förfördelad, alla som är skeptiska rörande detta saknar helt enkelt eran power, det är lätt att snacka utan att säga något, vilket tyvärr träffar en överhängande majoritet som inte skulle våga ta kampen, utan skyller på tillkorta kommanden kontra obskyra svs(staten). Tycker personligen markeringen är väsentligare än den rättsliga utgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill också läsa den.

Sen undrar jag om ni har frågat Svepof om juridisk hjälp eller rent allmänna råd? Känns spontant som om detta vore guldläge för Svepof att få lite medial uppmärksamhet.

 

Dessutom vill jag återigen säga att jag tycker ni gör en bra sak. När det hände förra året blev det ett jävla liv och pokerfolk i allmänhet skanderade "skandal". Tycker det är trist att vissa i den här tråden neggar stämningsansökan istället för att heja på.

 

Anm. Kanske ingen av er som stämmer Svenska Spel är medlem i Svepof? Isf, bortse från frågeställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör vara på sin plats att skaffa lite tyngd och backup för grabbarna som opponerar sig mot staten, då i form av en protestlista från så många som möjligt som deltog i turneringen!

Det var ca 2000 medverkande och samtliga av dessa har blivit utsatta för ?,bedrägeri ?

Man betalar en summa pengar för något som inte kan genomföras och arrangören plockar dessutom en vinst på motsvarande 100k, utan någon som helst kompensation.

Grundtanken är väl att kunna genomföra något utlovat och om arrangerande part inte fyller sitt åtagande så ska de utsatta kompenseras!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...