Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag ber om ursäkt för att jag driftar ifrån mitt hem, nybörjarforumet, men ha gärna just detta i åtanke när ni svarar. Finns det något online-tool att pasta handen i så det ser bättre ut när man potar på forumet får ni gärna göra en hänvisning dit för framtiden också.

Jag skulle vilja ha lite insyn angående denna hand. Borde jag slängt tidigare, borde jag höjt mer? Jag sitter alltså på knappen med AK i ruter.

***** Hand 1067323578 *****

0.25/0.50 Texas Hold'em (No Limit) - den 10 juli 2009 15:34:04

Sommarbord 11 (Vanlig/Cash Game)

Plats 7: Hero (66.40)

Plats 9: kebbla (47.50)

Plats 2: Mr_Lajban (59.63)

Plats 6: majeev (81.87)

Plats 3: gurkgurun (30.66)

kebbla lägg LM 0.25

** Giv **

Hero [Er, Kr]

kebbla [N/A, N/A]

Mr_Lajban [N/A, N/A]

majeev [N/A, N/A]

gurkgurun [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Hero Höj till 3.00

kebbla Syna 3.00

Mr_Lajban Syna 3.00

gurkgurun Syna 3.00

majeev Syna 3.00

*** Flop(Board): *** : [Ek, 5h, 7k]

*** Bet Runda 2 ***

kebbla Satsa 0.50

Mr_Lajban Syna 0.50

gurkgurun Syna 0.50

majeev Syna 0.50

Hero Höj till 5.00

kebbla Syna 5.00

Mr_Lajban Syna 5.00

gurkgurun Syna 5.00

majeev Lägg

*** Turn(Board): *** : [Ek, 5h, 7k, Kk]

*** Bet Runda 3 ***

kebbla Passa

Mr_Lajban Passa

gurkgurun Passa

Hero Satsa 10.00

kebbla Syna 10.00

Mr_Lajban Syna 10.00

gurkgurun Lägg

*** River(Board): *** : [Ek, 5h, 7k, Kk, 4k]

*** Bet Runda 4 ***

kebbla Passa

Mr_Lajban Satsa 9.00

Hero Lägg

kebbla Lägg

*** Showdown *** : Rake: 1.64 Totalpott: 64.36

Hero Lägger mig Vinst: 0.00

kebbla Lägger mig Vinst: 0.00

Mr_Lajban Vinner potten Vinst: 64.36

majeev Lägger mig Vinst: 0.00

gurkgurun Lägger mig Vinst: 0.00

Postad

Säkerligen har Mr_laban en färg men jag hade synat. Detta säger väl många är fel men det är 5,5 mot 1 på pengarna, jag har svårt att vika därmed så bra utväxlning på vad det kostar dig att syna i förhållande till vad som finns att vinna. Tvåparet är slaget men synar för jag måste...samt att kan vara intressant att se vad han sitter för vidare spel mot honom. Annars så hade jag bettat högre på floppen, kanske checkat turn eller betat beroende på vad jag har för bild av motståndarna. Tycker själv det blir svårt att redan på turn för där kan det ju redan finns en made hand i form av en färg då så många är med i potten, därav en check men en bet är ju faktiskt bättre spel. Spelar själv på samma nivåer så det va ett intressant inlägg, tycker man ofta står i samma beslut och situation.

Postad

Det låter som att de flesta anser att jag höjer för lite. Ni tycker alltså att jag borde försöka skydda min hand med tanke på antalet spelare vid floppen och eventuella färgdrag.

Jag håller dock fast vid att folden på rivern var rätt. Med tanke på hans bet kändes det lite som en medel-klöver, alternativt ett "snälla syna mig"-bet med en bra klöver.

Postad
Det låter som att de flesta anser att jag höjer för lite. Ni tycker alltså att jag borde försöka skydda min hand med tanke på antalet spelare vid floppen och eventuella färgdrag.

JA.

För att:

Hero Höj till 3.00

+

kebbla Syna 3.00

+

Mr_Lajban Syna 3.00

+

gurkgurun Syna 3.00

+

majeev Syna 3.00

+

SB 0,25 & 0,50

=

15,75 $

och sen kommer brädan:

*** Flop(Board): *** : [Ek, 5h, 7k]

där ett möjligt färdrag ligger ute och det är 5 spelare i potten (4 + Hero = 5). Här ska vi beta pot eller så att vi inte ger någon pottodds att syna för färgen. Jag hade betat pottsize och försökt ta potten här.

Du betar 5$ i en pott på 15,75$, detta ger en spelare med flushdraget matematiska pottodds för att syna brädan på floppen, dvs. 3 mot 1. Detta resulterar även i att 3 st. synar, troligen för att dem får se nästa kort billigt, dem får alltså pottodds med sig.

På turn så faller ännu ett kort i raden till färgdraget. Här hade nog jag valt att checka och sett vad som hände bakom. Jag hade vart berädd att vika men även syna beroende på vad som händer. Det hade ju kunnat bli en roundcheck och sen på river hade jag valt att checka vilket gjort att jag i alla fall sparat de 10$ på turn. River hade jag synat ifall han lagt in ett litet bet.

Jag håller dock fast vid att folden på rivern var rätt. Med tanke på hans bet kändes det lite som en medel-klöver, alternativt ett "snälla syna mig"-bet med en bra klöver.

Nej, det tycker jag inte...men att vika förstår jag men skulle själv aldrig göra då jag inte ser det vara ett korrekt spel. Här har du 5,5:1 på pengarna. Matematiskt anser jag att du bör syna pga. vad som finns i potten i förhållande till vad det kostar för dig till vad som finns att vinna.

Misstaget sker på floppen. Du ger dina motspelare pottoddsen att syna i flusdraget. Beta ut så att dem inte fåt pottodds att syna. Utesluter ju inte att någon dumskalle synar men då har du i alla fall spelar korrekt imo.

Postad

Tack alla för svaren, och speciellt Teredo som gav mig ett otroligt bra och uttänkt svar.

Nu har jag fått något att tänka på, ska definitivt ta mig en titt på potodds igen. Kan ju vara bra att göra ibland tills det verkligen sitter.

Postad

Med tanke på allt detta tycker jag denna hand var rätt kul. Tog erat tips på att betta potten med färgdrag, gick dock inte så bra. Men jag kanske spelade handen rätt åtminstone? :D Limpar väldigt låga par en del då så många synar pre-flopp.

***** Hand 1067751944 *****

0.25/0.50 Texas Hold'em (No Limit) - den 10 juli 2009 23:45:36

Sommarbord 22 (Vanlig/Cash Game)

Plats 3: Hero (133.38)

Plats 10: Gullborg (75.32)

Plats 1: Mackan 67 (27.17)

Plats 5: -karla- (27.91)

Plats 6: ijick (15.45)

Plats 7: JC68 (73.94)

Plats 8: Tusse22 (25.50)

Plats 9: macjoo (32.25)

macjoo lägg LM 0.25

Gullborg lägg SM 0.50

** Giv **

Hero [2h, 2s]

Gullborg [N/A, N/A]

Mackan 67 [N/A, N/A]

-karla- [N/A, N/A]

ijick [N/A, N/A]

JC68 [N/A, N/A]

Tusse22 [N/A, N/A]

macjoo [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Mackan 67 Höj till 1.00

Hero Syna 1.00

Tusse22 Syna 1.00

macjoo Syna 1.00

Gullborg Lägg

*** Flop(Board): *** : [2r, 8h, 5h]

*** Bet Runda 2 ***

macjoo Passa

Mackan 67 Satsa 0.50

Hero Höj till 5.00

Tusse22 Syna 5.00

macjoo Syna 5.00

Mackan 67 Lägg

*** Turn(Board): *** : [2r, 8h, 5h, 3r]

*** Bet Runda 3 ***

macjoo Passa

Hero Satsa 20.00

Tusse22 All-in 19.50

macjoo Lägg

*** River(Board): *** : [2r, 8h, 5h, 3r, Dh]

*** Showdown *** : Rake: 1.47 Totalpott: 57.53

Hero [2h, 2s] Triss i tvåor Vinst: 0.00

Gullborg Lägger mig Vinst: 0.00

Mackan 67 Lägger mig Vinst: 0.00

-karla- Lägger mig Vinst: 0.00

ijick Lägger mig Vinst: 0.00

JC68 Lägger mig Vinst: 0.00

Tusse22 [4h, 7h] Färg med högsta kort dam Vinst: 57.53

macjoo Lägger mig Vinst: 0.00

Postad
Tack alla för svaren, och speciellt Teredo som gav mig ett otroligt bra och uttänkt svar.

Nu har jag fått något att tänka på, ska definitivt ta mig en titt på potodds igen. Kan ju vara bra att göra ibland tills det verkligen sitter.

Så lite, kul att kunna bistå!

Potoddsen hjälper en i sådanna beslut men ändå så kan man få syn från någon tomte/dumskalle som tycker att det är ok att syna ett potbet eller oversize bet bara för att dem kan träffa färgen. Man kan ju tyvärr aldrig gardera sig mot dumskallarna men i långa loppet så bör man ju vinna på att spela "mer korrekt"=)

Mkt intressant hand du postar igen där du lägger en setmina, och träffar ditt set/trissen efter att du synar in. Tycker själv om att göra det med mindre par emellanåt beroende på bordet. Dock så får du syn av Tusse22 där fram till riverkortet som har dubbla hålpipa drag med A och 6 (om jag inte ser fel) och färg drag som ger honom (9+3+3 =) 15 outs, dvs. ca. 30-31% chans att vinna på rivern. Han får inte riktigt pottodsen men känner väl sig pottcommitad, tror jag, eller så kändes det väl rätt för honom och han inte spelade efter pottoddsen...eller så va det en go öl eller annat som hitta syn. Man ska dock inte bara spela efter pottoddsen, inte det jag säger men är ett bra riktmärke att mäta efter. Tycker denna handen är mer korrekt spelad och här vinner vi 70% av gångerna (ifall att vi sätter honom på färgdrag och stegdraget). Jävligt svårt att känna av det där dubblastegdraget då man spelar, enkelt att falla på då det är så maskerat. Tycker ändå du spelade rätt här.

Postad

Misstänkte att folk skulle tycka det, därför skrattar jag mest åt den handen och kände mig nästan tvungen att posta den. Lite "äntligen gör man rätt men förlorar stort".

Att vinna i långa loppet är ju det som är målet, så denna lilla förlust känns nästan som en vinst. :) Men skall jag vara ärlig stirrade jag nog in mig för hårt på just färgdraget, och analyserade nog inte motståndet nog. I och för sig känns det fortfarande lite för krångligt att hinna analysera 4 motståndare samtidigt när det dessutom går på tid.

Postad
Misstänkte att folk skulle tycka det, därför skrattar jag mest åt den handen och kände mig nästan tvungen att posta den. Lite "äntligen gör man rätt men förlorar stort".

Att vinna i långa loppet är ju det som är målet, så denna lilla förlust känns nästan som en vinst. :) Men skall jag vara ärlig stirrade jag nog in mig för hårt på just färgdraget, och analyserade nog inte motståndet nog. I och för sig känns det fortfarande lite för krångligt att hinna analysera 4 motståndare samtidigt när det dessutom går på tid.

Rätt inställning. Du kommer långt med den och att fortsätta studera poker.

Postad

ja det suger fete röven att förlora där men så länge man spelar "mer korrekt" så tar man hem det i långa loppet. Spelar själv på ungefär samma nivåer för tillfället och emellanåt så känns det som hur "korrekt" (säger korrekt istället för bra nu då det finns olika definitoner på vad bra poker innebär) så blir man utdragen...men då får man återigen tänka, det är det långa loppet som räknas. Swingar kommer alltid att finnas, gäller bara tackla dem rätt och inte fega vid nästa tillfälle, dvs. vara konsekvent i sitt spel=S

Håller även med ovan talare(Dead-Inside), bra synpunkt! Man ska plugga på de delar som man själv hittar luckor i eller som andra lyckas upptäcka.

Postad
Nu är det inte dollar vi snackar om eller? Sommarbord låter som svenska spel...

What? Detta har ju inte dirket någon relevans till hur handen borde utspelats. Om det är dollar, kalleanaka-pengar, rubel, kronor etc. är ju sak samma. Ifall dollartecknena stör så bortse från dem och ersätt dem med kr.