Gå till innehåll

Synrange mot 3bets-push


jierli

Recommended Posts

Har börjat spela mer och mer cg på ipokernätverket den senaste tiden. I första hand är det nl100sh det handlar om. Det känns som att ipoker kryllar av folk(robotar?) som spelar en typ av väldigt utpräglad och balanserad shortstacktaktik. Under tiden jag har spelat sitter det minst 1-2st per bord, ibland fler.

 

Självklart går det att undvika dessa genom att lira på minimum 50bb-borden, men vill hitta alternativet att hitta hjälp här för att slå dom ännu hårdare.

 

Som ett standardexempel. Man själv sitter kanske mp/co och slår upp en hand som QTs 3.5bb, och shortstacken på btn/sb/bb pushar sina 20 dollares. Det känns som dom gör det ganska brett. Typ AT+ och kanske 55+, åtminstone är detta vad mina erfarenheter säger. Ni får jättegärna rätta mig om detta går att specificera.

 

Min fråga är egentligen tredelad.

 

1. Är det samma typ av shortstackspel generellt bland dessa? Eller finns det en sjö av olika shortstacktaktiker?

 

2. Pushar de samma range oavsett vem det är som slår upp pre? Pushar de samma händer även om det är en 14/8 kontra en 30/26 som gör det? Eller pushar de bredare mot folk med högre pfr-statistik tex? Pushas det bredare om 2beten kommer från utg än från btn? Så, för att förenkla. Är deras pushrange fast eller är den dynamisk?

 

3. Om vi reder ut fråga ett och två, då är frågan helt enkelt; Vad har vi för synrange efter att slagit upp 3.5 och sedan får pushen mot oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. De finns olika

2. Självklart har de olika ranges beroende på ett antal faktorer

 

Det blir som ett prisoners dilemma så om shortstackarna inte suger kommer de "äta upp" endel av edgen du har mot fisken utan att du kan göra speciellt mycket åt det. Det blir som en nackdel för dig att spela mot flera olika stackstorlekar, jämfört med den som har kortast stack och bara behöver spela sitt effektiva stackdjup, dessutom kan han bli isolerad och de andra kan satsa medan han är all in och på så vis kan han få ännu mer döda pengar i potten.

Jag tror att det största felet du gör är att du verkar öppan 3,5x mot 20bb stacakr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. enligt denna youtubefilmen är de statsnarkomaner:

http://www.youtube.com/watch?v=fgWdAImYpiQ

 

Översättning ngn?

 

Sen får jag en otroligt avsmak när folk sitter och lirar sådär, hm, utstuderat... visst jag använder HM... jag analyserar mer och läser förmodligen mer än merparten mina motståndare vid borden, (och många gör det bra mycket mer än mig) men att sitta och lira sådär mekaniskt som de ser ut att göra, det är trist att se. Robotiserat-massmultigrindande-shortstackpoker fy fn :( Hemska tanke om den där videon skulle sprida sig till fiskarna som inte ens vet vad HM eller forum för poker är :/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möter dessa personer dagligen på iPoker och kan ju dela med mig av vad jag har förstått av dem.

 

 

- Enligt dataminade händer är nästan ingen av dem plussande på spelet utan de är mest plussande på rakebacken.

 

- De spelar jättemycket mer när iPoker kör sina rake/dash races eftersom de ofta kommer ITM och alltså blir deras spel mer EV+.

 

- Det har kommit fram, enligt 2+2, att majoriteten av shortstacks accounten ägs av EN person och att dessa account kör nästan exakt samma stats. Men det finns dock jättemånga andra shortstacks som spelas av andra individer med dylika -eller helt andra stats.

 

- AT+ rangen som du nämner är väldigt off, de kör positionell range och pushar t ex JTo på BB mot button raise men kanske inte t ex ATo mot UTG raise.

 

- Myten om att man inte kan slå dessa spelarna är riktigt jävla fel, för det första kan du kolla upp hela deras pushrange mot olika stats/positioner i HM/PT3 och för att bilda uppfattning om vad som är profitabelt att syna dem med. Sedan kan du spela exakt samma spel mot dem, alltså raisa/pusha (pusha på BB) med händer som slår deras öppningsrange. Du kan också ändra din betsize när du raisar mot dem, något som de inte ändrar mot dig. En annan grej som är riktigt bra mot dem är att syna in med bra kort, de är jättedåliga postflop och pushar ungefär 40% om du raisar deras continuationbet, oftast med överkort.

 

 

Det som stör mig mest med dem är ju att de tar upp all köplats till borden, det är löjligt när iPoker har sina rejkrace, det är typ 20 pers i waitinglisten på varje icke 50 BB min bord, sätter man sig på ett nytt bord kommer ju 5 shortstacks in direkt, sabbar ju all tableselection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna till 3bb eller 2.5 bb och lär dig med vilken range du skall syna.

Stjäl inte lika mycket som vanligt. Det är där de gör mest pengar för du öppnar sent med en för svag range eftersom du har position men den är verkningslös mot shortstackers.

 

När de öppnar är de supertighta utg och hijack men lösa i co och bu.

Utnyttja det. Minraisa de ofta när de öppnar från co och bu eftersom det tiltar de och de vet inte hur de skall hantera det. Men med en range som kan gå AI om de puschar. Om de synar pre puscha nästan alla floppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först: Du kan inte kliva in och börja och öppna 2.5BB eller 3BB då det sitter en shortstack bakom dig, såvida det inte är den enda spelaren bakom dig.

Folk verkar inte inse att det finns fler spelare bakom dig också som kan få väldigt bra odds mot dig då ni är antagligen runt 100BB djupa.

 

2: Shortstacksen på ipoker är väldigt dåliga(Oftast är det fransmän eller italienare), de synar på tok för lätt pre, De är väldigt aggresive i sen pos och från SB om det är foldat till dem.

 

Standard synrange:

Ibland så öppningspushar shortstacken i SB om det är foldat till honom, då synar jag i BB med alla Ax, KT+ QJ+ och alla PP från 66.

Det är en rätt stor range men den leder mot deras openpush range.

Höjer jag i sen pos och får ett ställ så blir det lite personbaserat men inte så stor skillnad.

Standard är väl A5+ KJs+ KQo+ pp 66+.

Om jag sitter i mörkarna och får en höjning från en shortstack (ofta ser man att deras steal% ligger på runt 70%) Så ställer jag oftas in min stack bara om jag är sist att aggera med i stort sett samma range som jag synade en openpush med.

Jag får fold emot mig runt 80% av gångerna och de gånger jag väl får syn är det inte ofta jag ligger långt bakom.

 

Om jag sitter i BB och det kommer en liten höjning från SB så synar jag oftast med en rätt bred range eftersom att de är så lättspelade efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. enligt denna youtubefilmen är de statsnarkomaner:

http://www.youtube.com/watch?v=fgWdAImYpiQ

 

Åh va äckliga de är, fula tjocka spanjacker som sitter o abusar! Älskar varje gång jag miniraisar deras äckliga uppslag till 2.5bb o de foldar :evil:

 

Ser ju tom unibetloggan bakom på bordet, ena killen har en unibettröjja, o så verkar de snacka med en unibetmanager av något slag, som står och hånler och som säkert stödjer skiten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...