Gå till innehåll

Sannolikheten att någon delas AA vid fullbord?

maacke

Recommended Posts

Vet att det finns många som är bevandrade inom matematik här på forumet som kanske vet svaret på frågan ;)

Kännts som jag varit uppe mot AA var och varannan hand senaste tiden eller iaf betydligt oftare än jag trodde den sannolikhetsmässigt borde vara i spel.

Kanske är jag som underskattat sannolikheten att AA är i spel samma runda som mitt höga pocketpair verkar så bra.

Får hoppas jag postat rätt nu :D

* Ser bra ut, RPar lite till en kortare rubrik :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl vara såhär: 1-[(48/52)*(47/51)] eller är jag helt ute och cyklar? :)

Ja. :-P Det är sannolikheten för att något av två kort dragna ur en full lek är av en viss valör. Den efterfrågade sannolikheten är lite knepigare att räkna ut ... någon?

Länk till kommentar

Mmm, lite granna. Enligt din beräkning är det ca 15 % chans att få AA. Och det tror jag att du själv inser är lite fel... ;-)

Den korrekta beräkningen är 1/13 * 3/51 = 0.45 %.

(Alltså, chansen att få ett kort med en specifik valör gånger chansen att få ett till kort av samma valör.)

Detta betyder att du får AA i genomsnitt en hand på 221. Spelar du fullring betyder det att AA är ute i genomsnitt var 22:a runda, spelar du shorthanded ungefär var 37.e runda. I genomsnitt då, så klart.

Länk till kommentar

Ja. :-P Det är sannolikheten för att något av två kort dragna ur en full lek är av en viss valör. Den efterfrågade sannolikheten är lite knepigare att räkna ut ... någon?

Rätt.

Edit: Duktigt av mig att läsa rätt, fast fel. :-P

Länk till kommentar

Jag tror att vi är överens. :-) Jag korrigerade mitt ursprungliga inlägg något, kanske var det det felet du såg.

Kommer inte ihåg exakt vad du hade skrivit, men jag kommer ihåg att jag tolkade det som att du höll med bzkt. Vid en andra läsning, efter att jag hade postat min "rättelse", såg jag att det var precis det du inte gjorde. :-P

Länk till kommentar

Om vi inte själva sitter vid bordet, och vi har N spelare.

Sannolikheten att en utvald spelare får AA är 4/52*3/51. Sannolikheten att en annan spelare samtidigt sitter med AA är (N-1)*2/50*1/49

Sannolikheten att den utvalde spelaren har AA samtidigt som ingen annan har AA är alltså 4/52*3/51*(1 - (N-1)*2/50*1/49)

Vi kan välja spelaren på N sätt, dvs sannolikheten att enbart en spelare sitter med AA blir:

N*4/52*3/51*(1 - (N-1)*2/50*1/49)

För N = 10: 0.0449164281 (ca 1/22.26)

Sannolikheten att två utvalda spelare sitter på AA är 4/52*3/51*2/50*1/49

Vi kan välja ut de två spelarna på (N över 2) = N*(N-1)/2 sätt

Sannolikheten att två spelare sitter med AA blir:

N*(N-1)/2*4/52*3/51*2/50*1/49

För N = 10: 0.000166220334 (ca 1/6016)

Om vi själva sitter vid bordet utan något A och det är N övriga spelare får vi istället

N*4/50*3/49*(1 - (N-1)*2/48*1/47)

respektive

N*(N-1)/2*4/50*3/49*2/48*1/47

För N=9: 0.043768997 (ca 1/22.85) respektive 0.000156317846 (ca 1/6397)

Länk till kommentar

• 2 weeks later...