Gå till innehåll

br krav på mtt´s och sitngo´s 90+?


Soni

Recommended Posts

För mtts rekomenderar jag minimum 1 000 inköp för den nivån man i huvudsak kör, sen kan man ta skott stundtals utanför den rullen ifall värdet är exceptionellt bra, men det bästa är att göra så med måtta. I praktiken finns det ingen som följer så strikta riktlinjer dock, vilket väl är en av anledningarna till att så många mtt-proffs är totalgula (förutom då att de ofta har rätt fundamentala luckor i sitt spel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss anta ett snitt inköp på 5k$ per turre +kringkostnader som resa hotell osv.

5000x1000= 50 000000$ hur många tror ni det är som har det av alla dessa liveproffs :) ?

 

Har du inte en nolla för mycket? $5M lär nog en hel del liveproffs vara goda för, men samtidigt så är väl de flesta $5k+ turrarna feedade från satelliter? Många är ju också sponsrade från olika håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100+ skulle jag i alla fall köra om jag skulle grinda MTTs seriöst.

 

Skulle ni förändra antalet inköp beroende på genomsnittsligt deltagarantal? Behöver man fler inköp för att köra stora MTTs med 1000+ pers än för såna med 100-200 pers?

 

Ja det skulle jag rekommendera. Det är finalbord man plussar på i längden och det är i flesta fall svårare att nå dit med 1000+ än 100-200(iaf för mig). Så det låter sunt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100+ skulle jag i alla fall köra om jag skulle grinda MTTs seriöst.

 

Skulle ni förändra antalet inköp beroende på genomsnittsligt deltagarantal? Behöver man fler inköp för att köra stora MTTs med 1000+ pers än för såna med 100-200 pers?

 

Deltagarantalet tycker jag inte spelar någon roll när man ska bestämma inköps krav.. 9 manna sitngo kanske är annorlunda med 33% ITM men mtts 100-2000 är väl i praktiken nästan samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett experiemnet - tänk er att det inte finns någon skicklighet i turneringar.

Tänk er att alla turneringar avgörs genom att man hela tiden är all-in och singlar slant om man vinner eller förlorar varje hand.

 

För att vinna en turnering med 128 spelare så måste man vinna 7 gånger i rad för att vinna turneringen.

 

För att vinna en turnering med 2048 spelare så måste man vinna 11 i rad.

 

Ju fler deltagare desto mer betydelse har turen om man vinner eller ej - det är svårare att vinna 11 slantsinglingar i rad än att vinna 7 . Så ju fler deltagare i en turnering desto fler turneringar måste man spela innan man vinner någon. Så ju fler deltagare desto större varians uppkommer och därmed ökar egentligen kravet på en större bankrulle som kan klara denna större varians.

 

Så teoretiskt så kräver turneringar med fler spelare större bankrulle.

 

Men till det kommer då skicklighetsaspekten. Ju bättre struktur en turnering har desto mindre beror på turen och mer på ens skicklighet som pokerspelare. Det gör att bra struktur kan ta bort en del av turmomentet - men inte hela.

 

Det krävs att ens pokerrulle är stor nog att klara de varianser som ens spelstil och de turneringar man spelar ger upphov till. Duktiga kommer ofta i pengarna ca 15% av gångerna så med 100 inköp får man 15 ITM placeringar och förhoppningsvis ger en dessa prispengar mer än den 100 inköp man då spenderat för att komma ITM.

 

Själv försöker jag köra med 100 inköp i genomsnittligt inköp. Spelar man många turneringar med 1000+ deltagare så krävs det nog högre inköp än så. Brukar även föredra turneringar med inköp i storleksordningen 0.5-2% av min rulle för att känna att turneringen skall vara värd att ödsla tid på - för lågt inköp och turneringen känns inte tillräckligt viktig (prispengarna är för låga) och för högt inköp gör att turneringen känns för dyr så då blir jag för försiktig.

 

Det är viktigt att man törs spela sitt spel och inte spelar rädd eller övermodigt och därför krävs det att man känner att man har råd att åka ut innan pengarna samtidigt som kan känner att man inte är underlägsen de andra spelarna i turneringen utan känner att man har lika stor chans som resten av spelarna att vinna turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deltagarantalet tycker jag inte spelar någon roll när man ska bestämma inköps krav.. 9 manna sitngo kanske är annorlunda med 33% ITM men mtts 100-2000 är väl i praktiken nästan samma sak?

 

Fel, fel, fel! Som någon har sagt är det mycket svårare att komma till finalbord om turneringen har fler deltagare. Jag skulle vilja säga att turneringarna är så top-heavy att en nionde plats inte ger speciellt ***cket" om man jämför med första och andra plats.

 

Tänkt dig själv att resultaten varierar beroende på kortgång, set-ups, utdragningar och ev dåligt spel. Var behöver du flest antal turneringar för att ditt riktiga resultat ska jämna ut sig? (dvs plocka din andel första och andra platser)

 

I en turnering med 100 deltagare eller en med 2000 deltagare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel, fel, fel! Som någon har sagt är det mycket svårare att komma till finalbord om turneringen har fler deltagare. Jag skulle vilja säga att turneringarna är så top-heavy att en nionde plats inte ger speciellt ***cket" om man jämför med första och andra plats.

 

Tänkt dig själv att resultaten varierar beroende på kortgång, set-ups, utdragningar och ev dåligt spel. Var behöver du flest antal turneringar för att ditt riktiga resultat ska jämna ut sig? (dvs plocka din andel första och andra platser)

 

I en turnering med 100 deltagare eller en med 2000 deltagare?

 

 

Alltså behöver jag fler inköp till mtts med fler deltagare än jag beöhver i mtts med färre deltagare:)

 

Om vi bara siktar in oss på 180 pers turneringarna på stars?

 

Hur många inköp för 4 dollars nivån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså behöver jag fler inköp till mtts med fler deltagare än jag beöhver i mtts med färre deltagare:)

 

Om vi bara siktar in oss på 180 pers turneringarna på stars?

 

Hur många inköp för 4 dollars nivån?

 

Stämmer.

Något som såklart spelar in är hur stor edge man har över motståndet. En med förväntad ROI på 50% ($4 nivån) behöver mindre antal inköp än vad en som har 10%.

 

Jag höftar till med helst mer än 100 inköp. Är det turbo?

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså behöver jag fler inköp till mtts med fler deltagare än jag beöhver i mtts med färre deltagare:)

 

Om vi bara siktar in oss på 180 pers turneringarna på stars?

 

Hur många inköp för 4 dollars nivån?

 

Men blir det inte rätt meningslöst att köra bankrullekrav på den nivån (som är ungefär vad jag spelar).

 

Jag menar 30 spänn per turre. Om du loosar 30 i rad så är det ju bara att stoppa in en tusenlapp till från senaste lönen. Eller en 500 hundring och gå ner i nivå. För man är ju knappast proffs och behöver gå ner i nivå för att man verkligen inte har några pengarna om man gular.

 

Det beror väl också lite på hur du brukar placera dig. Om man kollar på folks sharkscope kurvor så är det ju många som går väldigt sakta men säkert uppåt. Förmodligen mycket placeringar runt 5-10. Där verkar många kunna klara sig med 10-20 inköp även i 180 pers. Om du däremot chansar mer och antingen placerar dig högt (1-3) eller utanför pengarna så är det större hopp i din kurva och du behöver mycket större rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär ju inte vara överdrivet många som är goda för $5M.

 

gl o grinda ihop en bankrulle på 5M$ ..det kan jag garantera att det inte är många sk liveproffs som lyckats med-

 

Min poäng var att $5M är en mycket mer överskådlig summa än $50M, och betydligt fler har $5M än $50M, av förklarliga skäl. Inte att 90% av de som spelar $5K-turrar har så mycket cash.

 

Dessutom ville jag poängtera att många som spelar turrar kommer från satelliter eller får sponsring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrullens storlek är beroende på tre saker:

1: Förväntad vinst, en spelare med högre ROI klarar sig med mindre BR.

2: Varians, hög varians kräver större BR.

3: Hur ofta man är beredd att byta nivå.

 

Den sista punkten är en som många verkar negligera. Om du fattar ett nytt beslut om nivå innan varje spel klarar du dig med betydligt mindre. I praktiken handlar det om intervall att röra sig mellan då det exempelvis finns få MTT med $137 i inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrullens storlek är beroende på tre saker:

1: Förväntad vinst, en spelare med högre ROI klarar sig med mindre BR.

2: Varians, hög varians kräver större BR.

3: Hur ofta man är beredd att byta nivå.

 

Den sista punkten är en som många verkar negligera. Om du fattar ett nytt beslut om nivå innan varje spel klarar du dig med betydligt mindre. I praktiken handlar det om intervall att röra sig mellan då det exempelvis finns få MTT med $137 i inköp.

 

+1, speciellt det fetmarkerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir det inte rätt meningslöst att köra bankrullekrav på den nivån (som är ungefär vad jag spelar).

 

Jag menar 30 spänn per turre. Om du loosar 30 i rad så är det ju bara att stoppa in en tusenlapp till från senaste lönen. Eller en 500 hundring och gå ner i nivå. För man är ju knappast proffs och behöver gå ner i nivå för att man verkligen inte har några pengarna om man gular.

 

Det beror väl också lite på hur du brukar placera dig. Om man kollar på folks sharkscope kurvor så är det ju många som går väldigt sakta men säkert uppåt. Förmodligen mycket placeringar runt 5-10. Där verkar många kunna klara sig med 10-20 inköp även i 180 pers. Om du däremot chansar mer och antingen placerar dig högt (1-3) eller utanför pengarna så är det större hopp i din kurva och du behöver mycket större rulle.

 

Visst du har rätt, men det spelar väll ingen roll vilken nivå det är? br krav är väl ändå br krav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...