Gå till innehåll

Hur fan klättrar man tillbaka upp ur skiten när man fastnat ordentligt?


sturedenstore

Recommended Posts

Tacka för alla svar och tankar, finns mycket att fundera på helt klart.. Preliminärt har jag tänkt ta det relativt lugnt med spelet under sommaren, leva livet lite och göra några resor för att sedan till hösten göra en ny utvärdering av tillvaron och se vad som saknas. Förhoppningsvis kan jag hitta nåt skönt deltidsjobb som drar in en liten men säker inkomst varje månad samtidigt som jag får lite mer social stimulans så att säga :-P

 

Det finns planer på studier till våren också och då vore det ju trevligt om spelet kunde springa på lite bättre såklart då plugg och poker går så fint hand i hand.

 

Angående bankkontot så finns det så jag klarar mig ett tag, men samtidigt har jag inte råd med hur många 15k dropp som helst innan man börjar svettas lite. Så även om det inte är någon direkt krissituation så är det svårt att inte känna sig stressad ibland när summorna rinner iväg lite.

 

Hur som helst så är jag lite mer optimistisk nu än när jag skrev inlägget, så tack för allas tankar och idéer :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur illa det ska vara för att du ska kalla något för downswing, men varians är nog vanligtvis en betydligt större faktor än dåligt spel om man inte är en total tiltapa.

 

4-5 inköp hela tiden , 10 då och då...15-20 inköp och framförallt uppåt händer så sällan så man bör tänka om det kan finnas andra orsaker än otur..

 

edit: för att förtydliga lite. tror att en icke oansenlig mängd downswings beror på att spelaren helt enkelt inte har haft en edge i de spelen han har spelat. grundar detta på att folk helt enkelt gärna överskattar sin egen förmåga och drar förhastade slutsatser av historiska data. Är ju rätt otroligt att man ska backa -20 inköp om man har skaplig edge ( och spelar man mot tufft motstånd så blir det svårt att veta om man haft fördel övh) så har man vunnit stadigt förut så bör man lägga minst lika mkt vikt på om förutsättningarna har ändrats före man antar att det är bara otur..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter väldigt vettigt..

 

Vet själv hur det är när man tar skott på en liiite högre nivå så blir man feg och kanske inte vågar ställa in när man vet att det är en coin medans man skjuter in markerna på nivå man är bekväm på

 

Gå ner markant i nivå och försök få tillbaka glädjen och se det roliga i att spela poker och inte som ett jobb. Är poker ditt "jobb" så kanske söka något som kan ge en fast inkomst så inte pressen att du måste vinna blir så stor

 

En sak som väldigt många glömmer när de gör det är att de också i det läget MÅSTE spela annorlunda för att inte misslyckas även där.

 

Jag har tidigare tjatat om hur jag inte kunde vinna på 0.5/1 på SvS, men att det går relativt sett enkelt på 3/6 dollar på en del sajter jag testat.

 

Men så för ca månad sen, efter (med all rätt) att jag blev så sågad för det påståendet så insåg jag att det handlade ju om mig själv och mitt spel och hur det skulle anpassas efter motståndet, och det blir UBERtydligt när man jämför tex dem nivåerna jag nämnde. Så, jag har bara för att testa teorin om mitt spel och förmåga att anpassa spelat rätt mycket 0.5/1 på SvS. Och, jag har tripplade bankrullen där på mindre än 3 veckor, för att sista veckan tappa tillbaks till något mindre. Men ändå, det VAR en korrigering av spelet, och inte nivån i sig.

 

Så, det är inte bara att gå ner i nivå rakt av, utan det handlar även om sin egen förmåga att läsa av spelarna och att anpassa spelstilen, ranges etc efter motståndet.

 

Och, jag ger mig fasen att det är så det funkar på alla nivåer, däremot kan det mycket väl vara så att ens "normal-mode" på spelet kan träffa rätt för en viss nivå, och då bryr man sig inte förrän det blir tydligt att man behöver - dvs när man ändrar nivå och/eller spelsajt tex.

 

/jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som väldigt många glömmer när de gör det är att de också i det läget MÅSTE spela annorlunda för att inte misslyckas även där.

 

Jag har tidigare tjatat om hur jag inte kunde vinna på 0.5/1 på SvS, men att det går relativt sett enkelt på 3/6 dollar på en del sajter jag testat.

 

Men så för ca månad sen, efter (med all rätt) att jag blev så sågad för det påståendet så insåg jag att det handlade ju om mig själv och mitt spel och hur det skulle anpassas efter motståndet, och det blir UBERtydligt när man jämför tex dem nivåerna jag nämnde. Så, jag har bara för att testa teorin om mitt spel och förmåga att anpassa spelat rätt mycket 0.5/1 på SvS. Och, jag har tripplade bankrullen där på mindre än 3 veckor, för att sista veckan tappa tillbaks till något mindre. Men ändå, det VAR en korrigering av spelet, och inte nivån i sig.

 

Så, det är inte bara att gå ner i nivå rakt av, utan det handlar även om sin egen förmåga att läsa av spelarna och att anpassa spelstilen, ranges etc efter motståndet.

 

Och, jag ger mig fasen att det är så det funkar på alla nivåer, däremot kan det mycket väl vara så att ens "normal-mode" på spelet kan träffa rätt för en viss nivå, och då bryr man sig inte förrän det blir tydligt att man behöver - dvs när man ändrar nivå och/eller spelsajt tex.

 

/jonas

 

Det väldigt förenklade svaret på dina otroligt märkliga kommentarer är att folk överlag blir bättre och bättre ju högre man kommer. Det finns ingen som bara sitter och klickar enligt ett visst mönster vilket gör att han slår höga nivåer med sitt mönsterklickande men inte lägre. Sen finns det något som kallas varians. I t.ex. Stures fall både spelar han och resonerar bättre än genomsnittet av motsvarande regs på nivån men backar ändå. All logik tyder på att detta är varians, och inte att han egentligen borde spela 50/100 på svs istället för 5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag spelar ganska lågt, och för tre dagar sen installerade jag PT3 för att se vart jag kan förbättra mitt spel på stabila 13bb/100 hands på ca 25000 händer. Kul kul tänkte jag.

 

Under de tre dagarna har jag spelat bort 15 inköp på - 16BB/100 och det brääääääääänner i mitt hjärta. Men om det stämmer med 3 MÅNADER vet jag inte om jag vill fortsätta spela poker. (Ja, jag har naturligvis backat förut, och mycket mer, men aldrig så mycket i cashgame)

 

Och jag har kommit till känslan då jag inte vet om mitt spel duger, om jag kanske har ändrat det omedvetet. Har tappat masså på beats som 2nd nutflush mot nutflush. Lite standard TP A med lägre kicker. Ett steg högre pockets, utdragen med hålstegar på rivern. You name it!

 

 

 

Hijackar ditt lidande i tråden lite, och som tips till dig vet jag inte vad jag ska säga, sitt med någon som många sagt och låt dom se dina beats, det tycker jag känns skönt, lite medkänsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...