Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Man kan leva gott på att vara en bonushora på 0.25/0.50 NL. 5-6 timmar om dagen och man kan dra in runt 15k på enbart bonusar.

Menar du att man kan dra in $15,000 i månaden på bonusar? Det låter i överkant. Alternativt så menar du 15 000 SEK, vilket så vitt jag vet är möjligt även om det också låter lite högt.

Komplettera sedan med ett generöst välfärdssystem och man kan säkert leva riktigt gott - åtminstone under en tid.

Måste säga att jag stör mig rejält när folk som tjänar hyffsat med pengar utnyttjar sina medmänniskor på det här sättet.

Postad
LarsRune skrev:

Komplettera sedan med ett generöst välfärdssystem och man kan säkert leva riktigt gott - åtminstone under en tid.

Måste säga att jag stör mig rejält när folk som tjänar hyffsat med pengar utnyttjar sina medmänniskor på det här sättet

håller med.
Postad
LarsRune skrev:

Måste säga att jag stör mig rejält när folk som tjänar hyffsat med pengar utnyttjar sina medmänniskor på det här sättet

håller med.

jag haller ocksa med

Postad
LarsRune skrev:

håller med.

jag haller ocksa med

jag håller inte med!!

hehe, skoja bara, klart man inte ska snylta på systemet! fy skämms

Postad

Måste säga att jag stör mig rejält när folk som tjänar hyffsat med pengar utnyttjar sina medmänniskor på det här sättet.

Själv har jag har inget mot det alls, det har en tendens att leda till ett bättre system.

Postad

Sen tror jag nog att man skall skillja på en som lever på poker och en som lever bra på poker. För att ha en rimlig ersättning måste man ligag upp mot $25/h vid 8 timmars spel för att väga upp de dagar allt går emot en...

Postad

Självklart

Att inte bedra staten är som om lejonen inte skulle döda sjuka antiloper. Fuska, utnyttja, stjäl... tror ni att vi nånsin kommer att få ett bättre system genom att be om det? Så länge bara några gör det så kommer det inte att bli nån bättring, endast byråkrati i mängder för att försvåra för ett enskillt fall, som därigenom krånglar till ärliga transaktioner för 10000-tals människor. Däremot om alla 10.000 skulle göra samma sak skulle nog systemet ses över.

offtopic jag vet

Blir bara lack när man hör sånt, tror ni några A-skatte fuskare och några socialfall kan mäta sig mot vad det kostar med Landsting, kommunalråd, etc när det skulle räcka med 5% av styrkan, för att göra ett BÄTTRE jobb.

Postad
Självklart

Att inte bedra staten är som om lejonen inte skulle döda sjuka antiloper. Fuska, utnyttja, stjäl... tror ni att vi nånsin kommer att få ett bättre system genom att be om det? Så länge bara några gör det så kommer det inte att bli nån bättring, endast byråkrati i mängder för att försvåra för ett enskillt fall, som därigenom krånglar till ärliga transaktioner för 10000-tals människor. Däremot om alla 10.000 skulle göra samma sak skulle nog systemet ses över.

Fine, dra igång lite civil olydnad om du nu ser det som ett primärt moraliskt åtagande. Men jag har en känsla av att de flesta som fuskar på det här sättet gör det av ekonomiska, själviska skäl snarare än att de är moraliskt upprörda.

offtopic jag vet

Blir bara lack när man hör sånt, tror ni några A-skatte fuskare och några socialfall kan mäta sig mot vad det kostar med Landsting, kommunalråd, etc när det skulle räcka med 5% av styrkan, för att göra ett BÄTTRE jobb.

Vad jag var ute efter är att jag stör mig på folk som tjänar bortåt 40 000 SEK i månaden och tar ut A-kassa eller sjukförsäkring samtidigt. Vad som är det grundläggande problemet med systemet har jag vare sig aning eller åsikt om.

Postad
Menar du att man kan dra in $15,000 i månaden på bonusar? Det låter i överkant. Alternativt så menar du 15 000 SEK, vilket så vitt jag vet är möjligt även om det också låter lite högt.

Jag har läst en sammanställning av de olika bonusar man kan ta och slutsumman för ett års bonushorande blev lite över $18,000. Sen om det ens är rimligt att klara av detta tidsmässigt är en annan sak.

Jag har också för mig att jag såg att någon av PF´s användare dragit in 18,000 SEK på en månads bonushorande.

Att ha själva bonushorandet som ett arbete vet jag inte om det är möjligt, men att dryga ut sina vinster med detta kan göra det lättare att kunna leva på sitt spelande.

Postad

Spelar ingen roll om det är ett moraliskt åtagande eller inte, får samma effekt. Om majoriteten av alla antiloper av nån anledning plötsligt skulle börja springa långsammare så skulle lejonen äta upp dem, oavsett om de skulle göra det för att få antiloperna att springa snabbare (läs: moraliskt åtagande) eller för att de själva var hungriga så skulle det få samma effekt.

Bara min åsikt

Postad

Och vad skulle det innebära att de ser över systemet? Jo, de gör det svårare att få ut pengar och vilka drabbar det? Inte kommer det att drabba bidragsfuskare som har andra pengar att leva på. Det kommer att drabba dem som verkligen behöver pengarna. Som vanligt är det den svage som får stryk.

Att fuska, stjäla och utnyttja bara för att man kan är inget argument för att det är rätt.

Postad
Att fuska, stjäla och utnyttja bara för att man kan är inget argument för att det är rätt.

Fast det är ett rätt bra argument för att systemet är trasigt. Man kan ju hoppas på den mänskliga naturen och förtvivla när den inte uppfyller ens ideal (som jag gör), men om man förlitar sig på att människor ska bete sig idealiskt kan man orsaka rätt ordentligt stor skada för både sig själv och andra.

Postad

Jag menar självklart inte att allt blir bra så fort folk börjar bli olydiga. Det är lite av "pest eller kolera" -syndromet. Jag tror dock att det är en långsiktig lösning som iaf börjar luckra upp systemet.

Postad

Väldigt intressant fråga. Skulle vara intressant hur många av "pokerproffsen" som får A-kassa, sjukersättning eller andra typer av ersättningar från staten. Lagligt - visst! Pokerpengar (i alla fall från EU-sajter) behöver ju inte deklareras. Om man är utan inkomst har man rätt till bidrag och försäkringar.

Moraliskt däremot är det ju helt förkastligt. Om jag kände någon som betedde sig på det viset skulle jag allvarligt fundera på att säga upp bekantskapen. Om man inte kan nöja sig med den enorma förmånen att man slipper skatta, utan dessutom suger ut pengar ur det system som man själv inte är med och finansierar är man inget annat än en stor parasit.

Postad

Fast det är ett rätt bra argument för att systemet är trasigt.

Ja, tydligare bevis än så för att ett system inte fungerar som det ska går det inte att hitta. Men jag går inte på argumentet att man ska utnyttja systemet för att visa på bristerna. De som utnyttjar systemet gör det av andra orsaker än att vilja förbättra det.

Ett problem är just att hitta ett system som fungerar som det ska för den grupp det är tänkt och samtidigt minskar risken för fusk och utnyttjande. Tyvärr är det ju så att vi människor är rätt påhittiga när det gäller att fuska, stjäla och utnyttja och som oftast är det inte rätt.

Postad

Lura staten... vem lurar man utom sig själv? Jag är så jävla trött på alla gnällpellar som tror att vi inte får nå´t för våra skatter. Åk runt lite i världen och kolla vad de har för system för semestrar, A-kassa, sjukförsäkring, sjukvård, barnomsorg, skola, vägar och annat.

Postad
Spelar ingen roll om det är ett moraliskt åtagande eller inte, får samma effekt. Om majoriteten av alla antiloper av nån anledning plötsligt skulle börja springa långsammare så skulle lejonen äta upp dem, oavsett om de skulle göra det för att få antiloperna att springa snabbare (läs: moraliskt åtagande) eller för att de själva var hungriga så skulle det få samma effekt.

Bara min åsikt

Ett ypperligt exempel på retorikens mest felanvända och missförstådda grepp, analogin som inte hör hemma. En analogi kan användas för att belysa en frågeställning och kanske därvid förmå någon att se något som denne tidigare missat. En analogi bör inte användas för att maskera en logisk knut som känns obekväm eller omöjlig att ta sig runt. Ett tecken på att man är fel ute är när andra inte tycks ta till sig av analogin, medan man själv fortsätter diskussionen som om analogin var själva ämnet för diskussionen.

Postad

Det är inte moraliskt rätt att inte betala skatt, men ibland är det tyvärr praktiskt omöjligt (läs, skattemyndigheten vill ha skatt på varje vunnen pot)

Att jämföra skatter som går till ett välfärdssamhälle som vi ALLA får del av med ett pokerparti är ju på gränsen till korkat.

Postad
Det är inte moraliskt rätt att inte betala skatt, men ibland är det tyvärr praktiskt omöjligt (läs, skattemyndigheten vill ha skatt på varje vunnen pot)

Är det någon som provat att ta upp någon summa under inkomst av tjänst? Jag har svårt att tänka mig att skatteverket protesterar eller kommer med frågor.

Postad

Reglerna är glasklara. Det ska beskattas som inkomst av kapital, men du får inte dra av omkostnader eller förluster. Detta gör ju att du i praktiken skattar på din omsättning och alltså blir bankrutt väldigt fort.