Gå till innehåll

kinapoker


Zamora25

Recommended Posts

Hejsan,

 

Har precis lärt mig kinapoker och ska dra iväg på semester nu där vi tänkte lira en del, kan det mesta men är osäker på denna.

 

Man ska ju sortera 3-5-5 (varav 3:an ska vara "sämst", 5:an bättre än 3:an, och sista 5:an ska vara bättre än mitten 5:an)

 

Om mitten femman är en stege, låt oss säga 10 hög. får sista femman vara stege med J hög eller måste det vara minst färg?

 

 

Samt hur brukar ni göra på första handen (dvs 3:an) satsar ni på par eller A hög :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en fråga som uppstått:

 

Trehandat och vi kör 2-0-2 med poängen. Om en av fi foldar för 4 poäng delar man ut dessa jämt mellan oss två kvarvarande och sedan kör 1-0-1 hu? Hittills har vi kört hu och tagit gett 3 poäng till den av oss hu som vinner 2 alt. alla fyra till honom om han vinner alla men tror detta kan vara fel? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra med J hög stege.

Jag tror till och med T hög stege, dvs. samma hand, är ok också, dock inte 100 på detta.

 

 

Ah, kanon, Tackar!

 

Vore bra om nån kan bekräfta om T hög stege i sista femman går bra om man även har T hög stege i andra femman.

 

Samt, är det nån speciell ranking i färg, dvs om jag har A T 2 i första trean (hjärter) och min motståndare har A T 2 i ruter...vem vinner?

 

Eller om jag har rainbow AT2 och min motståndare har rainbow AT2..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, kanon, Tackar!

 

Vore bra om nån kan bekräfta om T hög stege i sista femman går bra om man även har T hög stege i andra femman.

 

Samt, är det nån speciell ranking i färg, dvs om jag har A T 2 i första trean (hjärter) och min motståndare har A T 2 i ruter...vem vinner?

 

Eller om jag har rainbow AT2 och min motståndare har rainbow AT2..

 

Samma stege = OK.

 

Samma hand = Push. (jävligt ovanligt med samma färg, men samma par med samma kicker händer då o då på 3 kortshanden).

 

Den vanligaste poängräkningen i "svensk" kinapoker är 6-1, dvs vinner du 2 händer o förlorar en mot din motståndare så får du 1 poäng. Vinner du alla 3 så "scoopar" du och får 6 poäng. Vid en push och två vunna händer får du då 2 poäng.

 

I USA kör de nästan alltid 4-2 dvs 4 poäng för scoop, 2 poäng för 2-1 seger.

 

Spica gärna upp spelet med bonusar (trippelbonus är vanligast, 3p, 6p och 12p bonusar). Kul även att lägga till jokrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...