Gå till innehåll

Har/ska du rösta i EU-valet? (OBS endast röstberättigade)


Memory

Har/ska du rösta?  

38 medlemmar har röstat

  1. 1. Har/ska du rösta?

    • Ja
      26
    • Nej
      12


Recommended Posts

Jag har blivit kallad för superliberalen. Mitt val var därför ganska enkelt.

 

ruiskaunokki2b.jpg

Nu är ju dock frågan om man kan klassa folkpartiet som ett liberalt parti trots att de själva kallar sig "liberalerna".

Låtsasliberaler vore en bättre beskrivning av Fp i mitt tycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstvägrar

 

Förklara gärna hur du då anser dig ha rätt att klaga på allt som har med politik att göra.

Missförstå mig inte, jag håller med om det mesta du skriver i Poker Magazine och här på forumet. Men det känns som att man förlorar klagorätten när man medvetet avstår från sin chans att "påverka".

 

Jag anser för övrigt att om man inte känner att något parti passar en, så bör man ändå rösta (blankt). Det finns de som dör för demokrati i andra länder. "tänk på barnen i Afrika! Ät upp":roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna hur du då anser dig ha rätt att klaga på allt som har med politik att göra.

Missförstå mig inte, jag håller med om det mesta du skriver i Poker Magazine och här på forumet.

Jag klagar inte på allt som har med politik att göra. Däremot klagar jag på "proffspolitiker". Dessa "folkvalda" som gått aldrig jobbat ett hederligt handtag i sitt liv, eller för den skull studerat, och som sedan ska bestämma över vanligt folks väl och ve.

 

Jag har med andra ord den största respekt för lokalpolitiker runt om i landet, dvs "fritidspolitiker", men jag verkligen avskyr fulltidspolitiker. Folk som suttit i riksdagen sedan mitten av 70-talet...

 

Det borde vara en lag på att man max kan sitta tre mandatperioder i riksdagen (det är ändå fucking 12 år, dvs det blir inget "kontinuitetsproblem"), att man måste haft ett "hederligt arbete" innan (alternativt utexaminerad från lämplig utbildning i ekonomi, civ.ing, jurist eller liknande - ej någon "politikerskola").

 

Denna åskådning hindrar mig alltså från att rösta i EU-valet (och riksdagsvalet). Och ja, denna åskådning gör att jag röstar i kommunalval och landstingsval.

Men det känns som att man förlorar klagorätten när man medvetet avstår från sin chans att "påverka".
Jag håller med. Så det är frustrerande att höra alla nätpokerspelatre klaga på skattefrågan och Svepof :ola::-)

 

***

 

Sen vill jag citera mig själv från piratpartitråden:

 

Jag är i alla fall glad att vi har ett "missnöjesparti" som piraterna. Ja, det är ett "pajasparti", men ett bra sådant: Dels så är det bra att de etablerade partierna faktiskt får en känga då och då så att de ser att folk kanske inte är överlyckliga i blockpolitiken i allmänhet och proffspolitiker i synnerhet, dels så är piraterna ett "gott" missnöjesparti - jag kan tänka mig att de tog en hel del röster från andra missnöjespartier, som är värre (läs sverigedemokraterna).

 

Fast jag själv vägrar rösta på piraterna (för att de är pajaser) så är jag glad att de kom in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...