Hajzy Postad 4 Juni , 2009 Rapport Postad 4 Juni , 2009 hade prov tidigare idag i Fysik B. Den här uppgiften är enkel men på något sätt så lyckades jag inte komma på hur jag skulle räkna ut det.. skummade igenom boken men hittade inte riktigt nåt bra svar hur jag ska göra så jag postar här så då blir det mindre ansträngning från mig, hoppas någon kan lösa den här kula 1 med massan 100g färdas mot öster med farten 100m/s kula 2 med massan 1kg färdas mot väster med farten 10 m/s vad blir hastigheten på respektive kula efter att de stöter ihop med varandra? Stöten är oelastisk. --- p=mv=rörelsemängd. dvs kula 1: 10kgm/s-------> och <--------kula 2 10kgm/s jag skrev att hastigheten blev 0 eftersom rörelsemängden blir 0 efteråt.. men då stämmer inte riktigt pföre = pefter in? Kanske är rätt svar? Känns dock som att det är fel. Vore bra ifall någon kunde bekräfta ifall det är rätt eller fel och ifall det är fel säga hur jag igentligen skulle ha räknat ut det. Citera
Hajzy Postad 4 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2009 kan väl skicka en till då när jag ändå är här (: En elektron färdas vänster bla bla. vilket värde har A respektive B? + eller - ? A----------------- x x x x x x x x x x x x x x - ---> v x x x x x x x x x x x x x x B----------------- Tack, Det var allt, hoppas jag Citera
heltok Postad 4 Juni , 2009 Rapport Postad 4 Juni , 2009 säkert på att du inte blandar ihop elastisk och oelastisk? Citera
Hajzy Postad 4 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2009 säkert på att du inte blandar ihop elastisk och oelastisk? iHmm, är hyfsat hundra på att det stod oelastisk.. men kanske läste fel? Elastisk stöt vet jag i alla fall hur man räknar ut, därför kanske allt blev lite skumt när jag gjorde uppgiften? hepp, får väl kolla upp det imorgon då.. Citera
BosniskPatriot Postad 4 Juni , 2009 Rapport Postad 4 Juni , 2009 Uppgift 1. V = gemensam sluthastighet V = (mv0 + m´v0´)/(m+m´) = (10 - 10)/(1+0.1) = 0 Citera
BosniskPatriot Postad 4 Juni , 2009 Rapport Postad 4 Juni , 2009 Uppgift 2. Använd FBI-regeln så får du reda på att elektriska strömmen ska gå nedåt. Glöm inte att elektronerna rör sig åt motsatt åt motsatt håll Citera
BosniskPatriot Postad 4 Juni , 2009 Rapport Postad 4 Juni , 2009 Var 8 år sedan jag läste Fysik B så kan ha helt fel på båda uppgifterna Citera
MacDaddy Postad 4 Juni , 2009 Rapport Postad 4 Juni , 2009 kula 1 med massan 100g färdas mot öster med farten 100m/s kula 2 med massan 1kg färdas mot väster med farten 10 m/s vad blir hastigheten på respektive kula efter att de stöter ihop med varandra? Stöten är oelastisk. m1*V1i + m2V2i = m1*V1f + m2*V2f 0,1*100 + 1*-10 = Vf (0,1+1) 0 = Vf*1,1 Vf blir väl noll då tror jag. Citera
Recommended Posts