Gå till innehåll

Cbetta ur position samt försvara knappen mot blinds


Lament

Recommended Posts

Hej!

Jag känner att jag för närvarande har två brister i mitt spel. NL25 FR.

 

1. Säg att jag höjer AQs MP och får en syn av CO. Det som ofta sker är att jag bettar ut missad flop, checkar blank turn och foldar till hans turnbet. Samtidigt har jag märkt att när jag skjuter turn med så får jag ofta fold. Många verkar ha en generell tendens att syna flop med skräp i position och jag känner att de exploitar mig så jävla bra då de gör det. Finns det något sätt man kan tänka för att undvika att bli så lättläst? Jag brukar skjuta scarecard turn förstås.

 

2. På de lägsta nivåerna kände jag att buttonsteal var galet profitabelt och höjde nästan any2. Nu får jag dock väldigt ofta mothugg av blinden. Jag tror att de med statsprogram ser att jag gärna höjer där men typ aldrig 3-4 bettar och reraisar mig därför gärna. Säg jag höjer till 0.85 knapp och BB drar upp till 2.6$. Vilken handrange kan jag generellt syna, höja? Det känns som att jag slentrianmässigt foldar en massa händer här. Hur resonerar ni kring denna problematik? Som jag gjort nu höjer jag färre händer från knappen och försöker ibland trycka till de som ofta reraisar mig från blinden.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jätte kordinerade floppar t.ex. 994 kommer folk ofta floata, check-raisa på osv. Sedan får du helt enkelt anpassa dig efter motståndaren, om du tror att han är kapabel till att floata med skit ganska ofta så skjut igen på turn. Ett scenario som hnder ganska ofta för mig är någon TAG reg synar pre, man kan ganska lätt limitera hans range, oftast pockets. Då är en flopp som 2,3,K eller dyl. perfekt att skjuta flera gator på IMO, eftersom han antagligen åtminstone floatar flopp med alla pockets.

 

2. Jag har själv väldigt hög buttonsteal på nl25 fr, känner inte att jag blir 3bettad mer för det (100k+ händer). Du får helt enkelt syna när du tror att det är profitabelt, något som händer ganska ofta är fiskar som minraisar med nötter, då får du odds till any2 imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som händer är att fi utnyttjar dina tendenser och range av möjliga kortkombos. Om du starkt misstänker att motståndaren floatar floppen ofta så bör du överväga ett gäng olika linjer:

 

-checka fler floppar än vanligt. överväg samtliga 3 alternativ efter att fi troligtvis bettar.

-skjut fler gator med fler händer än vanligt.

-tighta till dig preflop när du misstänker att du kommer hamna ur pos mot floataren. på så sätt kommer du stärka din range av kort när ni väl ser en flopp. du kommer av detta skäl kunna Cbetta oftare än annars, och bör överväga att check/syna eller raisa många turns med så väl nötter som bluffar som saknar showdown value mot fienden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blanda in check-raise som aggressor på flop och speciellt på turn.

T ex om du har AQ och floppen kommer Q23, du CBar ur pos och fi synar. Turn är en 9:a. Nu kan du checka för att raisa när man bettar in i dig vilket är väldigt stor chans. Börjar du göra såna spel så blir du väldigt mycket mindre exploaterad. En check ur position på turn får inte alltid betyda att du är svag då blir det ju givetvis en stor läcka i ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Det går nästan inte att öppna för många händer på btn first in om du inte är helt lost preflop och folket du möter är standard NL$25 spelare.

En bra och ganska intressant grej att göra är att ta bort din 4betsrange när du öppnar btn och sb/bb 3betar, dvs att du bara har fold och synrange. Det gör givetvis att du kan syna in fler händer än normalt (om normalt är när man har en 4betsrange)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra och ganska intressant grej att göra är att ta bort din 4betsrange när du öppnar btn och sb/bb 3betar, dvs att du bara har fold och synrange. Det gör givetvis att du kan syna in fler händer än normalt (om normalt är när man har en 4betsrange)

 

Det här ska det experimenteras med. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...